Beeld scrambled

Status
Niet open voor verdere reacties.

pcfixer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 jun 2001
Hoi beste mensen,

Ik zit weer eens met de handen in het haar :(
Mijn nieuwe pc waarvan de config (voor zover hij er toe doet) als volgt is:
- AMD A64 3500+ @ 2420Mhz
- ATi Radeon X800 Pro ViVo van Sapphire
- 2 x 160GB SATA
- Asus A8V Deluxe
- WinXP SP2

Het probleem is als volgt. Na het spelen van een potje Sims 2 kreeg ik na een X aantal minuten gespeeld te hebben allemaal rare blokjes in beeld en textures werden uitgerekt, gingen niet weg, etc. De hele boel was gewoon f*cked up. De eerste keer dacht ik nou zal wel een exception zijn dus start het gewoon weer op. Echter ik kom al in de buurt waar de huisjes staan en ik kom weer in aanraking met het "gescramblede" beeld. Dit keer erger. De PC gaat in de Fail Shutdown en evenlater zie ik het mobo bootscreen weer (maar: óók scrambled!! Helaas geen screen kunnen maken daarvan maar het is dus geen Windows probleem? :confused: ) . Enfin, ik dacht komt wel weer goed. Maar ook het laadscherm van WinXP is helemaal bezaaid met groene en blauwe groepen pixels die onge-organiseerd op het beeld lijken te zijn gezet. Tussen alles door zie je nog net een laadbalkje met de bekende 3 dots.
Aangekomen bij het inlogscherm heeft de muis een raster om zich heen en zitten er lelijke randen om de knoppen en thumbnails.
Het bureaublad vervolgens niet anders: Startbalk en pictogrammen zijn soms zogoed als weg of bestaan uit een paar zwarte lijnen.
Heb ik wel een screen van als dat nodig mocht zijn.

Wat heb ik al geprobeerd?
- Videokaart in Apparaatbeheer verwijdert en reboot
-> Dit had tot gevolg dat bootscreen en windows laadscherm nog scrambled waren maar inlogscherm en bureaublad verder normaal. Na een tijdje ging het beeld flikkeren en gaf Windows aan een videokaart gevonden te hebben. Correct geïnstalleerd, alleen op 1024x768. Ik wil hem op den ative resolutie terugzetten, *baf* weer die strepen en dingen.

- Driver package 8.08 ipv 8.09 gebruikt van ATi, geen succes. Nog verder terug?

- Systeemherstel. Geen resultaat. Erger nog: veel software ontregelt, niet nog eens.

- Andere games geprobeert: zelfde verhaal. C&C Generals houdt er ook na 10 minuten mee op, zelfde verhaal.

Wat verder nog van belang kan zijn is dat ik de settings in Catalyst op alle standen heb gehad (Prestatiegericht, Gebalanceerd, Kwaliteitsgericht). Allemaal hadden ze geen merkbaar effect.

Ik heb inmiddels al wel 10x reboot maar de sporen van de scrambling verdwijnen in Windows zelf nog steeds niet en in bootscreen en opstartscherm blijft alles onveranderd.

Zucht wie helpt?

Het klinkt of de cpu te warm wordt.
Als de pc is gecrashed, en je laat hem 15 min. afkoelen, is het probleem dan tijdelijk opgelost?
Kun je direct na crashen in de bios de cpu temperatuur zien?

Heb je een extra systeem kast ventillator?
Voeding heeft voldoende vermogen ? (watt's)

Controleer of de koelplaat voldoende aansluit op de cpu.
Zit er EEN BEETJE !!! warmte geleidende pasta tussen koelribben en cpu? Teveel pasta heeft een tegengesteld effect !

Laat de kast eens open, en richt een flinke ventillator op de cpu.
Gaat het nu beter?

Had ik ook al aan gedacht. Maar nee, ik heb een temperatuur bay in me computer en die komt niet hoger dan 42 graden als ik hem stress. Koelpasta zit er wel voldoende op.

Ik ben net weer wakker dus de pc heeft flink kunnen afkoelen maar nee, Windows is nog steeds scrambled.
Ik heb 3 systeemkast ventilatoren (3 x 120mm) en natuurllijk een cpu cooler en een enorme cooler op de videokaart.
Ik heb een Coolermaster PSU van 350W.

Kast heb ik al open gehad maar niet met ventilator erop. Lijkt me ook niet nodig want er wordt niets te warm of wat dan ook.

Alvast bedankt!

Ok, ik ben inmiddels al wat verder.
Er bleek een naam voor te zijn: artifacts. Daar had ik last van en goed ook. Ik weet inmiddels wat ik moet doen om er vanaf te komen, en de oorzaak is mij ook duidelijk: de GPU wordt te warm.
Als ik hem ook maar een klein beetje laat werken (met een simpele direct3d kubus) dan schiet de temperatuur (ik heb een probe die bij de kast zat tussen de cooler en de core gepropt) omhoog naar 40 graden.
Dit is nog niet zo verschrikkelijk warm maar idle (windows bureaublad) is ie ook al rond de 30 graden.
Even voor de goede orde: ik heb _niet_ overgeclocked, alle waarden staan zoals ze vanuit de fabriek komen...
Mijn voeding is een Cooler Master 350W, op aanraden van verschillende mensen dus lijkt mij dat die dat wel kan trekken.
De cooler boven op de kaart draait prima, weet niet op wat voor toerental want dat is op geen enkele manier te checken of te veranderen.

Wie heeft een idee?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan