Beeld valt steeds weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

FRMain

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 jul 2008
Het beeld van mijn TFT monitor, een Samsung 173T, valt na ongeveer 20 minuten volledig weg. Het powerlampje blijft wel gewoon branden. Als ik het beeldscherm weer aan en uit zet, dan doet ie ’t weer voor even. En daarna valt het beeld weer weg na zo’n 10 tot 120 seconden. Maar hoe vaker ik dit herhaal, hoe korter hij ’t doet. Op die momenten zie ik - als ik heel goed kijk naar het scherm - het beeld heel lichtjes flikkeren. Het lijkt wel dat wanneer het scherm warm(er) wordt, hij dit gedrag gaat vertonen.
Het moet wel aan de monitor zelf liggen, want ik heb ‘m op verschillende computers aangesloten, en bij alle doet hij hetzelfde. Ik heb er geen garantie meer op. Iemand enig idee wat er aan de monitor defect kan zijn?

Hallo

Volgens deze summiere uitleg = volgens mij de "backlight" invertor defekt .

Jammer genoeg vermeld je geen ouderdom v/h scherm ...

Peter

Monitor is ongeveer 4 jaar oud. Is zo'n backlight invertor eenvoudig te vervangen?

Hallo

Heb je nog Heeeeel vaag tekst/beeld op dit scherm ???

Indien ja , dan is het zeker en vast de "backlight" die defekt is .

In 99 % v/d gevallen is het slechts enkel de invertor die defekt is ."de lampen zelf sneuvelen zelden"

Betrokken scherm ken ik niet persoonlijk , dus weet niet of deze beschikt over een afzonderlijk invertorprintje , of indien deze geintegreerd is op het motherboard .

Persoonlijk zou ik zekeringen , hoogspanningstransfo en eindtransistoren controleren.

Indien al het voorgaande voor u chinees is , dan zou ik een deftige lokale t.v. technieker contacteren , die dit voor u wel kontroleren .... (meestal/altijd veel goedkoper dan retour fabrikant te sturen )

Peter

Als het beeld wegvalt, zie ik helemaal niets meer. Zet ik 'm dan uit / aan met het electronische powerknopje (of wissel ik van "source"; ik heb 2 computers op dit beeldscherm aangesloten), dan is mijn beeld weer prima... voor even dan.

Ingeval van reparatie zal ik zeker een lokale technicus consulteren, maar het is in dat geval idd wel handig om te weten of het nog zinvol is om te repareren en of het niet te kostbaar wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan