Beeld valt uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dick Borstlap

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Mijn nieuwe computer (nieuwe XP Pro) heeft diverse problemen, waarvan wel het belangrijkste is dat het beeld af en toe wegvalt. Ik kan dan alleen herstarten.
Het gebeurt heel onregelmatig. Soms eens in de twaalf uur, dan weer tweemaal in de 10 minuten.
Ik heb de nieuwste videodriver geïnstalleerd.
Aan de monitor kan het niet liggen want met mijn oude pc gebeurt dit niet.

(Een ander probleem, dat in deze sectie niet thuishoort maar ik noem het maar even, is dat ik geen netwerk kan maken, dat internetdelen steeds automatisch uitgeschakeld wordt, dat de pictogrammen van Mijn Computer en Prullenbak steeds hersteld worden naar de oorspronkelijke als ik ze veranderd heb. Ook is het icoontje van de internetverbinding er soms niet en staat bij internetopties "nooit een verbinding kiezen" soms spontaan aangevinkt.)

Weet iemand raad?

Laatst bewerkt:
Wamteafvoer van de videokaart? Zomaar een idee. Kijk eens of er andere kaarten blak naast zitten. Eventueel een extra koeler monteren zou kunnen helpen.

Voor netwerkproblemen kan je eens klikken op de handleiding die in mijn handtekening staat.

Eh............ hij is watergekoeld met een waterkoelingblok MCW 50 van swiftech!! Door de OC-Shop!

(Voor het netwerk ga ik kijken. Bedankt!)

P.s. Volgens de NVidia-monitor is de GPU-kern 41° en de omgevingstemp 43°.

Laatst bewerkt:
Wat betreft netwerk: pingen naar eigen ip-adres: 100% verlies. Pingen naar 127.0.0.1 geeft 0% verlies. TCP/IP verwijderen/opnieuw installerenz? Hoe?

In xp klik je met rechts op mijn netwerklocaties en dan op eigenschappen. Klik op de betreffende netwerkkaart met rechts en kies weer voor eigenschappen. Klik daar op TCP/IP en dan op verwijderen. Herstarten.

Voor het toevoegen moet je waarschijnlijk de xp cd erbij hebben. Doe die alvast in de cdrom (eventuele autoplay uitzetten).

Klik met rechts op mijn netwerklocaties en dan op eigenschappen. Klik op de betreffende netwerkkaart met rechts en kies weer voor eigenschappen. Klik op toevoegen. Klik op protocol en toevoegen. Klik op TCP/IP en op OK. Herstarten.

Het kan ook liggen aan een defecte netwerkkaart. Branden de lampjes achter op de kaart wel? Staan er uitroeptekens in apparaatbeheerd naast de netwerkkaart?

Uitvallen beeldscherm

meest logische lijkt mij ook dat de videokaart uitschakelt door te hoog oplopende warmte. zou niet mogen, maar komt het meest in de richting van de genoemde problemen.

eventueel zou je ook kunnen kijken in de bios. Het zou kunnen zijn dat je naast je videokaart ook nog een 'onboard' videokaart hebt. In de bios kun je de te gebruiken videokaart wijzigen van VGA naar PCI of AGP

als er inderdaad een 'onboard'videokaart is kun je deze uitschakelen door in het configscherm>systeem>apparaatbeheer> deze kaart te selecteren en de eigenschappen weer te geven. Zet dan de optie onderaan in het dialoogvenster op: dit apparaat niet gebruiken.

check energiebeheer ook. soms veranderd windows de eerder ingestelde opties. Maak eventueel een nieuw energiebeheerschema.

good luck

Beste Hangmat, de betreffende computer (Lian-Li) staat sinds gisteravond i.v.m. het beeldprobleem in de veilige modus, dus de netwerkkwestie moet ik even laten rusten. Overigens is er nog geen beelduitval geweest.

En beste Fdox, ik heb gekeken in apparaatbeheer maar daar wordt één videokaart genoemd en wel de VGA-kaart.
Energiebheer en schermbeveiliging had ik al helemaal uitgezet.

Zoals ik aan Hangmat schreef is er nu in de veilige modus (al een uur of twaalf) geen beelduitval geweest. Er op vooruitlopend (...) dat het helemaal wegblijft, wat zou de conclusie kunnen zijn?

Groet,
Dick

Omdat het beeldschermprobleem in de veilige modus achterwege bleef, ben ik maar begonnen met wat hardware uit te schakelen. Om te beginnen de WinTV Nova adapter, maar dit bleek niet de boosdoener te zijn.

Wat kan ik verder nog uitschakelen? Toch niet de geluidskaart en het ISDN-modem? Verder is er niet veel te beleven qua adapters/pci-kaarten.

Graag advies!

Het beeldprobleem blijft. Ook zonder einge pci-kaart in de pc. Bovendien is er nu ook een raar beeld op de monitor verschenen: een derde van het beeld was zwart, de rest was blauw met daarin onder elkaar één icoon van het bureaublad een keer of 12 herhaald.

De pc moet maar terug, hè?

Heb een nieuwe installatie van XP gedaan en alle pci-kaarten in een ander slot gedaan.
Het beeldprobleem is weg.

Het beeldprobleem blijkt niet weg.
Voor de tweede keer moet de computer terug naar de leverancier, de OC-Shop.
Ik ben al 6 weken met bijna niets anders bezig dan met een nieuwe dure computer die niet oké is. :mad:

Geplaatst door hangmat
Wamteafvoer van de videokaart? Zomaar een idee. Kijk eens of er andere kaarten blak naast zitten. Eventueel een extra koeler monteren zou kunnen helpen.
Hangmat, die kaart is watergekoeld, en de temp van de processor is oké, maar het is wél erg warm in de kast. Zou dat een rol kunnen spelen?

Graag kom ik nog even terug op de kwestie.
(Met die warmte in de kast valt het wel mee in feite.)

De beelduitval komt steeds minder voor, eens in de paar of meer dagen.
Ik heb zo'n beetje alle configuraties geprobeerd: met vrijwel geen hardware aangesloten, vrijwel geen software, de kast open (en dicht), het enige dat ik kan consateren is dat de frequentie van het verschijnsel lager wordt.
Mijn vraag is: moet / mag / kan ik dat accepteren? En nog een vraag: is het niet gewoon een euvel van de videokaart?

Het probleem is dat ik in Frankrijk woon en de computer terug naar de OC-Shop zou moeten. (Maar ja, er is meer: de floppy-drive en WinTV Nova CI doen het ook niet.)

Advies?

Hallo

Gelukkig bestaat er zoiets als 2 jaar garantie , zeker gezien alle voorgaande problemen.

Let wel , opnieuw 2 jaar op de herstelde/vervangen componenten..

Blijkbaar heeft uw lokale "m.c. gyver" de "burn-in" periode vergeten , en dus alles slechts heel vluchtig gekontroleerd .

Uiteraard is dit garantie , maar alvorens de betrokken p.c. terug naar huis mee te nemen , zou ik toch eerst alles overlopen op hun korrekte werking , en hem misschien zelfs eerst in die p.c. shop enkele uren laten draaien ???

Uiteraard alle papierwerk i.v.m. omruilen/vervangen , etc... goed bijhouden.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan