Beeld vervormd

• Onderwerp starter Onderwerp starter GW2
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

GW2

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2012
Hallo ik ben een crt tv, en ik doe een zandloper na, kwek kwek.

Mijn Philips (crt) pw32.. nog wat (kan boekje zo gouw niet vinden) geeft al langer het beeld soms de eerste +/- 10 minuten als een zandloper (snap je wel?) weer. Dat is nu helaas minder voorspelbaar, soms is die meteen goed, soms blijft die vervormd weergeven. Heb recentelijk in huis iets geschuurd en er kwam veel stof vrij, weet niet of dat er mee te maken kan hebben. Iemand een idee?

ps in de chat had iemand het over ms coil nakijken, maar kreeg er verder weinig meer uit, zet het er hier maar bij, misschien zegt het iemand iets.

Modedit: Heb de titel aangepast, op een titel als kwik kwek en kwak zal je minder reacties krijgen.

Laatst bewerkt:
Een monitor met een crt is zeker al wat ouder. Die techniek wordt hier al een aantal jaren (bijna) niet meer gebruikt. Het kan best zijn dat jouw monitor aan het einde van zijn levensduur komt. Na een jaar of 10 kunnen ze storingen als bij jou gaan vertonen, vaak in het afbuig deel of in het sync gedeelte van de elektronica.
Er zelf aan zitten sleutelen raad ik je echt niet aan, tenzij je heel goed weet wat je doet; er staat intern namelijk hoogspanning op sommige delen. Denk aan gemiddeld zo'n 15000 Volt!
Mijn advies is: ruil je monitor in voor een lcd (die kosten ook geen wereldbedrag meer), of zoek een goed reparatiebedrijf voor elektronica en met name crt TV's.
Maar ik denk zo dat je voor een reparatie meer kwijt zal zijn dan voor een nieuwe lcd monitor.
Wil je goedkoper zoek dan eens naar 2ehands lcd, daar is best wel wat te vinden...

Hallo

Dit is een defekt in de horizontale deflektie v/h scherm. (negative pincushion symptoom )( )

Gescheurde soldeerverbindingen of uitgedroogde/defekte condensatoren zijn met deze symptomen meestal de oorzaak.

Moest het scherm ook flikkeren in de onder en bovenhoeken is er nog meer aan de hand.

Dit:

"geeft al langer het beeld soms de eerste +/- 10 minuten als een zandloper"

Is niet echt slim .... je zet het toestel uit ... de kans op extra nutteloze schade of zelfs brand is reeel.

een deftige lokale t.v. technieker kan dit scherm uiteraard herstellen , maar -->

Zo goed als zeker is het sop de kolen niet meer waard , en is dit toestel economisch onherstelbaar.

"Mijn Philips (crt) pw32.. nog wat (kan boekje zo gouw niet vinden)"

Het korrekte typenr staat ook op het toestel zelf ... (meestal achteraan)

Peter

Nou ja uit, ik bedoel stand by. en terwijl het beeld nog donker is (bij aanzetten) zit er een knipperende witte boog in de hoek.
ps het is een 32pw6300.

Laatst bewerkt:
Een monitor met een crt is zeker al wat ouder. Die techniek wordt hier al een aantal jaren (bijna) niet meer gebruikt. Het kan best zijn dat jouw monitor aan het einde van zijn levensduur komt. Na een jaar of 10 kunnen ze storingen als bij jou gaan vertonen, vaak in het afbuig deel of in het sync gedeelte van de elektronica.
Er zelf aan zitten sleutelen raad ik je echt niet aan, tenzij je heel goed weet wat je doet; er staat intern namelijk hoogspanning op sommige delen. Denk aan gemiddeld zo'n 15000 Volt!
Mijn advies is: ruil je monitor in voor een lcd (die kosten ook geen wereldbedrag meer), of zoek een goed reparatiebedrijf voor elektronica en met name crt TV's.
Maar ik denk zo dat je voor een reparatie meer kwijt zal zijn dan voor een nieuwe lcd monitor.
Wil je goedkoper zoek dan eens naar 2ehands lcd, daar is best wel wat te vinden...
Sorry, was misschien beetje onduidelijk, gaat om een tv, maar daar geld hetzelfde zo ongeveer misschien voor. woon 4 hoog met trappen , heb er haast de prijs van een 2e hands lcd voor over om hem te laten repareren, maar goed, zal nog wel even zien.

ps, blijf er dan wel met mijn fikjes met huishoudhandschoentjes af idd.

ps, hij lijkt het goed te doen als de kachel een tijdje aan staat (2 van de 3 keer), strohalm dat dat misschien nog iets zegt?

Laatst bewerkt:
van @VDK_P
Gescheurde soldeerverbindingen of uitgedroogde/defekte condensatoren zijn met deze symptomen meestal de oorzaak.

Indien iets warmer wordt en het zijn die soldeerverbindingen kan het net voldoende zijn om contact te maken.

Ga eens proberen (in de planning iig) er een kwartier met een warmteblazer op te blazen, 's kijken wat die doet.

Laatst bewerkt:
Op een forum ergens had iemand hetzelfde probleem, daar bleek het dat een spoel was ingebrand, iemand die weet of dat te controleren is?

Hallo

"Op een forum ergens had iemand hetzelfde probleem, daar bleek het dat een spoel was ingebrand, iemand die weet of dat te controleren is? "

Uiteraard kun je deze controleren .... met een inductiemeter.

Dus je hebt alle condensatoren al gecontroleerd , alsook gecontroleerd of er geen gescheurde soldeerverbindingen waren????

Alle voedingsspanningen zijn korrekt in het afbuigcircuit en voedingscircuits ??? geen rimpel op de voedingsspanningen ???

Defekte smoorspoelen/transformatoren zijn immers de laatste fase van een herstelling indien alle andere zaken in orde blijken te zijn .... :o

peter

Met blote oog dus niet te zien, jammer. Heb geen inductie meter. Zal nog eens kijken of de soldeerverbindingen goed zijn (geen ervaring, maar misschien dat ik wat kan zien dat mis is, en proberen het weer vast te solderen).

Ps weet je ook welke solderingen voor dit probleem, locatie ongeveer bv ofzo?

ps heb hier wel een multimeter, kan ik daar nog wat mee (en een simpele ook nog kom ik net achter, dus zal wel niet, krijg er niet eens een display op, (ja...Ik niet)?

Laatst bewerkt:
Hallo

"Ps weet je ook welke solderingen voor dit probleem, locatie ongeveer bv ofzo? "

Volg de draadjes die aan de deflektiespoelen zitten naar het motherboard ...

Indien er defekte soldeerverbindingen aanwezig zijn , is dit meestal van de componenten die onder thermische stress staan...

Vermogentransistoren , h.t. transformator ...

Controleer de condensatoren .... zo goed als zeker zijn deze de aan de basis liggende oorzaak.

Indien dit toestel u nauw aan het hart ligt , laat deze herstellen door iemand met de nodige ervaring.

Mocht je overwegen om deze te laten herstellen "kijk" er niet zelf eens naar.

Meestal veroorzaak je extra nutteloze schade ... het uitstellen en verder werken met dit toestel uiteraard ook.

Persoonlijk herstel ik geen toestellen meer , waarnaar men zelf al eens heeft gekeken , of om mij moeite/tijd te besparen de schroeven reeds heeft verwijdert ...

Peter

Had 'm ook al als klus op marktplaats , reacties laten alleen wat op zich wachten.

Maar andere tips zijn ondertussen nog welkom, al zal het dan van iemand anders moeten komen denk ik. maar bedankt voor de al gedane moeiten.

ps Iemand die weet hoelang die spanningen erop kunnen blijven staan?

Ps dacht dat ik 'm op m.plaats geplaatst had, maar het was werkspot (vraag me niet hoe die daar terecht is gekomen).

Laatst bewerkt:
Gescheurde soldeerverbindingen, gewoon een hete bout er tegenaan? 1 seconde 5?

En wat contact spray er in sproeien, kan ook vast geen kwaad of wel, ga toch maar eens zelf beginnen te knoeien dan , krijg weinig animo van monteurs op advertentie.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan