beeldproblemen laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dosbox

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 feb 2015
Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met een laptop van familie van mij.
De laptop geeft de linkerkant van het totale beeld tweemaal weer, waardoor de rechterkant van het beeld wegvalt.
Ook is de muiscursor tweemaal te zien en reageren de twee muiscursors hetzelfde op de muisbewegingen.

Het is een Acer Aspire One netbook met Windows 7 Ultimate 32-bit erop geinstalleerd.
Ik heb zelf al een aantal dingen gedaan om het probleem proberen op te lossen, alleen heeft dit niks geholpen.
Wat ik heb gedaan tot nu toe:
- Opnieuw de drivers van de beeldschermaansturing geïnstalleerd (Intel GMAD voor Windows 7 32-bit)
- Windows Updates geïnstalleerd
- In veilige modus opstarten, probleem blijft daar aanwezig
- Met de sneltoetsen van Windows het beeld gekantelt (Ctrl + Alt + Pijltjestoetsen). Wanneer ik het beeld onder naar boven kantel, dan laat het display tweemaal de RECHTERKANT zien.
- De BIOS instellingen gereset.

Zodra de laptop opgestart wordt, dan geeft het display direct al een fout beeld.
Ik denk eraan om Windows 7 opnieuw te installeren om het probleem te verhelpen, maar ik weet niet of dat helpt omdat het BIOS ook al foutief beeld geeft.

Kunnen jullie mij hierbij helpen?
Alvast hartelijk bedankt!

Groeten

Laatst bewerkt door een moderator:
Probeer eens in de veilige modus op te starten (herhaaldelijk op F8 drukken direct na het indrukken van de aanknop, dan komt er een keuzemenu). Is het beeld daar wel normaal?

Hallo K1pje,

Ik heb ook de netbook meerdere malen in veilige modus opgestart. Ook hier is het probleem aanwezig.
Ik zal dit aan de post toevoegen.

Dank je voor het helpen!

Als het in de veilige modus ook zo is, dan is het waarschijnlijk geen probleem in Windows. Om uit te sluiten of het een Windows-probleem is, zou ik proberen op te starten met behulp van een Linux Live cd (of usb-stick, lijkt mij meer van toepassing bij een netbook). Je kunt namelijk verschillende Linux-distributies vanaf een usb-stick starten en gebruiken zonder dat dit op de netbook geïnstalleerd hoeft te worden.

Probeer dus bijvoorbeeld een usb-stick met Ubuntu te maken, dit te starten en daarmee uit te sluiten of het probleem door een hardware-defect of een Windows-probleem komt.

Hier kun je Ubuntu downloaden: http://www.ubuntu-nl.org/download (voor een netbook zou ik de 32-bit versie pakken, niet dat het veel uitmaakt overigen).
Lees hier hoe je een usb-stick gereedmaakt met Ubuntu erop: http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-windows (Engelse site)

Hallo K1pje,

Bedankt voor de methode om erachter te komen of het een hardware probleem is of niet. Ben nu aan het downloaden, en zal daarna de USB stick gereed maken en opstarten met de netbook.

Trouwens: denk je al niet dat het aan de hardware ligt wanneer het probleem in de BIOS ook voorkomt?

Groeten

Achja, het stond er niet geheel duidelijk, maar inderdaad: als je het probleem al in de BIOS hebt, dan is het vrijwel zeker een hardware-defect. Nu kan het nog door 2 dingen komen: een defecte videokaart of een lintkabel dat los zit of beschadigd is. Beiden zijn niet op te zomaar op te lossen.

Dank je Mik voor het aanpassen en verhuizen van de post. Ben hier nieuw, dus wist niet zeker wat de beste plek voor deze post was.

K1pje, Ubuntu laat hetzelfde probleem zien. Hoogstwaarschijnlijk een hardware probleem inderdaad. Dank je voor de hulp.

Deze thread is opgelost. Tijd voor een nieuwe laptop!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan