Beeldresolutie laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

ToffePeer

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2004
Na uitgebreide oriëntatie op verschillende website's kom ik een aantal keer het volgende tegen over laptops: 'hoe groter de resolutie, hoe kleiner het beeld wordt weergegeven', met als gevolg dat de tekst erg klein wordt. Ik kwam dit met name tegen in een paar reviews over de DELL Inspiron 6000 (welke ik waarschijnlijk wil aanschaffen). Nu is mijn vraag of dat echt een DELL-probleem is of dat elke laptop hier last van heeft? En moet je dit uberhaupt zien als een probleem of is het eigelijk verwaarloosbaar?

Mijn ogen zijn niet echt heel goed, nogal snel moe zeg maar, dus vandaar dat ik een goede afweging wil maken mbt de beeldresolutie (en de DELL kan ik helaas niet in de winkel gaan bekijken). Ik was nu van plan om een WSXGA(1680x1024) te nemen met een ATI 300 videokaart. De minder hoge resolutie (1280x800) schijnt alleen nogal pixel-achtig te zijn en de hogere resolutie (1920x1200) lijkt me dan helemaal te klein!?

Hopelijk kunnen jullie wat (positieve) feedback geven, zodat ik me hier wat minder druk om maak. Thanks!

Vooropgesteld dat ik geen fan van Dell ben, maar dat is allemaal erg persoonlijk, kan ik je adviseren om bij zoveel mogelijk winkels langs te gaan, om het live te aanschouwen.
Dan weet je wat je ziet en krijgt en voorkom je teleurstelling achteraf.

Voor een CRT scherm gelden, volgens mij de regels, om de ogen te besparen: 17" 1024X768, 19" 1152X864 enz..

Voor een TFT scherm, van 15 " zeker geen 1280X1024, tenzij je een vergrootglas op je neus hebt.

ik heb een 15" TFT die loopt op 1024X768
en mijn crt 19" op 1280X1024 :)

Geplaatst door vanzwam
Voor een CRT scherm gelden, volgens mij de regels, om de ogen te besparen: 17" 1024X768, 19" 1152X864 enz..

Voor een TFT scherm, van 15 " zeker geen 1280X1024, tenzij je een vergrootglas op je neus hebt.

Dus een 1280x1024 is te klein? Maar ik dacht juist dat hoe groter de resolutie, hoe kleiner (maar wel scherper) het beeld werd? Dus een grotere resolutie is toch altijd beter??

Hangt er een beetje vanaf.
Met een hogere resolutie wordt het beeld inderdaad scherper, maar ook kleiner inderdaad.

Ja, en als je de tekengrootte aanpast worden je letters dus ook weer groter en kan je ze prima lezen.

Een TFT is net zo goed leesbaar als een CRT, de grootte van het scherm maakt daarbij niets uit, de tekengrootte staat gewoon in verhouding tot de gekozen resolutie.
M.a.w. 1280×1024 op een 15" TFT is net zo slecht/goed leesbaar als bij een 15"CRT.

Als je dus slechtere ogen hebt, kies je gewoon voor een aangepastte tekengrootte.

Juist en wanneer je er echt zeker van wilt zijn wat je koopt, ga je het dus uitproberen in een winkel.
Dan kun je er zelfs een paar naast elkaar laten zetten, maar een laptop met CRT scherm kom je niet vaak tegen;)

Nogmaals, het maakt niet uit.
Als de TS nu op een 15" CRT goed kan lezen op 1024×768 (of iedere andere resolutie) is dat ook op een TFT net zo goed te lezen. Alles staat en valt met de gekozen tekengrootte.
Je kan alleen kleur, contrast, kijkhoek, scherpte enz. vergelijken in een winkel.

Stel even dat je twee laptops bekijkt met een 17 inch TFT met een resolutie van 1280×1024. De één staat op normale tekengrootte en de ander op extra groot, dan zal degene met extra groot beter lijken, terwijl dit niet waar is, want als je de andere ook op extra groot zou zetten zijn de letters ook groot.
Dus het licht niet aan de grootte van het beeldscherm of de resolutie, maar aan de verhouding tussen beeldschermformaat, resolutie en tekengrootte. Dit kan je allemaal zelf instellen, sterker nog ik heb een kennis die minder goed ziet en die heeft ook een 19"wide TFT met een resolutie van 1920×1200 en die kan alles prima lezen omdat de tekengrootte bij hem is ingesteld op extra groot.

Rustig maar hoor, ik moest alleen een beetje lachen bij het idee van een latop met een CRT scherm.
Als je goed leest ben ik het volkomen met je eens.

Okee ! Heel erg bedankt, dat is duidelijk. De tekengrootte is neem ik aan gewoon via het configuratiescherm te veranderen?

Voor IE gewoon bij beeld->tekengrootte, voor je bureablad en dergelijke eigenschappen van de beeldscherm->tabblad instellingen->knop geavanceerd->tabblad algemeen->DPI instelling kiezen (standaard tussen 96 of 120 DPI, maar groter kan ook)

Thanks !!

En mag ik nog vragen waarom A.J. geen fan is van Dell?? Slechte ervaringen ? Over het algemeen hoor ik best positieve dingen over Dell namelijk...

Laatst bewerkt:
Hey ToffePeer,
Wat je daar zegt van 'hoe groter de resolutie, hoe kleiner het beeld wordt weergegeven' is nogal logisch.
Simplistisch voorgesteld: je hebt een schermpje van 10cm op 10cm, als je nu een resolutie neemt van vb. 10x10, dan is elke pixel 1cm op 1 cm groot. Als je daarentegen een grotere resolutie neemt, vb 100x100, dan is elke pixel nog slechts 1mm op 1mm groot.

Bijlagen

• resolutie.gif
    resolutie.gif
    2,7 KB · Weergaven: 54
Antoine27: als je het zo stelt dan klinkt het heel erg logisch inderdaad :) Ik wist alleen niet dat het resolutiesysteem zo in elkaar zat. Maar thanks voor het voorbeeld, het is nu helemaal helder.

Ik kies denk ik voor een WSXGA(1680x1024), want een lagere resolutie is niet mooi en een hogere wordt wel erg klein. Eventueel kan ik het DPI van de letters nog hoger maken mocht de resolutie nog te klein zijn voor wat betreft de letters...

Enige waar ik nog mee zat was Dell, want A.J. zei dat Dell niet zijn ding was. Mag ik vragen waarom niet?

1024-768

Reolutie 1024-768 is het allerbeste om mee te werken .
Je hebt dan normale leesbare letters en cijfers.
Je internetpagina,s zijn probleemloos leesbaar .
Ik snap er helemaal niks van dat anderen zo,n hoge resolutie fijn vinden en dat alles zo klein & onleesbaar is.

Ik heb een acer ferrari met een 15" scherm en draai op 1400 x 1050 en dat is voor dit scherm toch de beste resolutie. En zonder bril is dit heel goed te lezen

vraagje

Geplaatst door m@rio
Ik heb een acer ferrari met een 15" scherm en draai op 1400 x 1050 en dat is voor dit scherm toch de beste resolutie. En zonder bril is dit heel goed te lezen
ik wilde graag weten als jij je resolutie op 1024-768 zet kun je dan ook BV foto,s op normale grote { zonder dat ze breed uitvallen } bekijken ???
Heb ik wel gehad met mijn vorige laptop en heb hem gelukkig kunnen omruilen.
En vind je het fijn met een hogere resolutie te internetten ??????

Als ik mijn resolutie op 1024 x 768 zet moet ik over mijn bureaublad scrollen en dat is niet fijn. En internetten op deze resolutie is zeer fijn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan