Beeldscherm "bandbeeld" onder win95, maar niet onder DOS

Status
Niet open voor verdere reacties.

vlaar

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2001
Dag Helpmijers,

Een vriend van mij heeft een probleem dat ik niet kan oplossen. Hij heeft een oude Pentium I, 120 mHz, draaiend onder Windows 95. Hij meldt me het volgende:
"Het beeldscherm werkt niet meer mee: Na het bericht : windows opstarten en de eerste 3x het windows scherm slaat het beeld ineens weg en blijft er zo'n lopend streepbeeld over net alsof je de antenne uit je televisie hebt getrokken : een band van 5 tot 10 cm boven het midden van het beeldscherm . De rest van het scherm is zwart.In die heftig bewegende band kun je vaag de gewone dingen van het bureaublad onderscheiden."
Onder DOS werkt het beeldscherm normaal. Ook spelletjes doen het goed.
Op mijn advies heeft hij, na de nodige controles (kabels e.d.) een nieuwe videokaart geplaatst. Welke dat is, weet ik (nog) niet.
Daarna mailde hij me: "In het voortrazende bandbeeld kan ik onderscheiden dat er schermen verschijnen die te maken hebben met de nieuwe hardware en stuurprogramma's. Ik kan er alleen zo weinig mee."

Heeft iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?

Groet,

Han

Zelf ook eens gehad met een pentium 75 en een monitor waarvan ik zo de naam niet meer weet.

Kreeg op deze monitor in eerste instantie een ontzettend klein beeldje (1/4 van het scherm)
Nadat ik van 640 naar 800 was gegaan ook een lopende balk en niks meer kunnen lezen. Ben toen maar eens op het internet gaan zoeken naar dergelijke monitoren . Bleek dus een driver probleem te zijn.

Computer opgestart in veilige modus . Monitor driver verwijdert. Daarna tijdens opstart scherm de juiste driver geinstalleert. Volgens mij was het iets van een sync. In ieder geval ik had mazzel want de driver stond in windows zelf. Was iets van A3+ . Goed daarna weer problemen omdat nu het beeld 1 grote balk was in het midden . Na veel geprobeer was het dus de refreshrate
die verzet moest worden van 60 naar 57. Daarna werkte hij perfect. Met een driver voor standaart monitor kan dit niet en je hebt dus de juiste driver voor de monitor nodig.

Nou zit ik hier achter een engelse versie van xp . Dus moet het even zo uit het hoofd doen is al weer een tijdje geleden dat ik 95 gebruikt heb . Rechtermuisclick op wallpaper dan properties dan settings en dan advanced . Meende dat het dan ergens bij adapter stond. Volgens mij kun je er ook inkomen via de properties. Hoop voor je dat iemand hier de warboel wat voor je kan vertalen :).

Goed beste is dus eesrt eens te kijken of je een naam op de monitor ziet en informatie op internet kunt vinden.
www.google.nl . En dan maar hopen dat je of een driver kunt vinden of dat ie al in windows staat.

Hoop dat je er een beetje uit wijs kunt worden.

succes

Sorry dat ik tot nu toe niet reageerde. Het is opgelost. De monitor was kapot.
Eigenlijk erg eenvoudig.

Grt.

Han

Geplaatst door vlaar
Sorry dat ik tot nu toe niet reageerde. Het is opgelost. De monitor was kapot.
Eigenlijk erg eenvoudig.

Grt.

Han

Lijkt me toch niet, als de monitor het in DOS gewoon doet en op het moment dat windows gaat laden niet meer is het in eigenlijk alle gevallen een kwestie van een onjuiste refreshrate die in windows wordt geladen. Opstarten in veilige modus het beeldscherm op 640×480 zetten een een veilige refreshrate doet wonderen en dan, net zoals mijn voorganger zegt, het juiste monitor.inf bestand vinden (of volgens de specificaties in windwos handmatig instellen)

[edit]De monitor zal er inderdaad uiteindelijk aan kapot gaan van een verkeerde refreshrate[/edit]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan