Beeldscherm defekt, kan ik dat zelf repararen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kroppie007

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 feb 2013
Berichten
3
Hallo Helpmij.nl lezers,

Ik heb een probleem met één van mijn twee beeldschermen.
Het betreft een ACER AL1722.
Ik heb een PC met twee identieke beeldschermen, beide beeldschermen aangesloten op een Matrox Parhelia grafische kaart.
Voorgeschiedenis:
In eerste instantie wilde het 2e scherm (na het inschakelen van de PC) niet meer aan, de voeding ging in de kortsluitbeveiliging.
Ik moest dan de stekker van de voeding uit het beeldscherm trekken, en als de PC dan een poosje aan had gestaan, kon ik proberen om de stekker van de voeding weer in het beeldscherm te steken.
Het beeldscherm begon dan met opstarten, en soms deed hij dat ook helemaal.
Meestal viel de voeding echter weer in de kortsluitbeveiliging op het moment dat de "TL-buisjes" voor de schermverlichting aan zouden gaan, maar na een aantal pogingen bleef het scherm het meestal doen.
Het leek erop dat het iets met het opladen van elco's te maken had.
De voeding bleek vervormt door warmteontwikkeling, en ik heb hem vervangen door een gelijkwaardig type.
In de tussentijd gebeurde het regelmatig dat ik spontaan het menu van het beeldscherm zelf op het beeld kreeg.
Dat kon ik dan wel wegdrukken via de bediening van het beeldscherm, maar het kwam meestal weer vrij vlot terug.

Inmiddels wil het beeldscherm helemaal niet meer aan, het reageert niet meer op de bediening.
Concreet mijn vraag:
Wat zou er de oorzaak van kunnen zijn dat het scherm helemaal niet meer aan wil, en is dat iets wat ik zelf kan repareren?
Ik ben technisch aangelegd en niet bang om te "sleutelen" aan het scherm.
Het scherm is 7 jaar oud dus ik heb weinig te verliezen, maar ik ben momenteel financieel niet in staat om het te vervangen, daarom wil ik proberen of ik het kan repareren.

Elke bruikbare reactie is welkom.
Bij voorbaat dank.
Marco Kropman
 
dat beeldscherm heeft toch een externe voeding?
 
Laatst bewerkt:
Hallo emertoerik,

Het scherm heeft inderdaad een externe voeding.
Deze heb ik al een keer vervangen door een gelijkwaardig exemplaar.
Gegevens over vermogen heb ik hier (op mijn werk) niet bij de hand.
Het eerste scherm werkt na 7 jaar nog steeds perfect, van het tweede scherm brand alleen de LED in de aan/uit knop.
Hij reageert echter niet meer op het bedienen van de aan/uit knop.

Ter info.

Met vriendelijke groet,
Marco Kropman
 
Hallo

Volgens de symptomen .... defekte/uitgedroogde condensatoren in het scherm zelf.

Visueel controleren en vervangen door nieuwe exemplaren.

Doe dit bij beide schermen ... , uiteraard beginnen met het defekte exemplaar.

Bij twijfelgevallen , kan een e.s.r. meter nuttig zijn.

Zelf te maken , en kost 2X niks...

http://electronics-diy.com/electronic_schematic.php?id=947

Meestal lekken de defekte condensatoren , of staan ze bol .

Heb hier al schermen binnengekregen die effektief "total loss" waren ... hoofdoorzaak 1 defekte condensator die 0.50 € kost ... (eigenaar had te lang het scherm verder gebruikt...)

Daarom de tip om ook het werkende scherm te controleren.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit leest iets aan de geleverde info ...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Hallo Peter,

Dank je wel voor je reactie.
Dit wordt een klusje voor komend weekend.

Iedereen een prettig weekend gewenst.

Marco Kropman
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan