Beeldscherm doet vreemd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ripple

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2005
Goedendag,

Sinds zondagavond doet mijn computer heel vreemd. Ik was gewoon een potje aan het pokeren totdat ik een melding kreeg NVidia videokaart werkt niet meer naar behoren, en toen flikkerde het scherm even naar zwart, maar daarna was het weer goed. Hierop ben ik verder gaan pokeren, en toen zag ik dat Windows Update vroeg om updates te installeren, namelijk een update van Windows 7 Service Pack en een update voor de Nvidia videokaart. Nou ik dat maar aangeklikt, en na een kwartier opeens flikkerde het scherm weer naar zwart, kreeg ik een BSOD die na 4 seconden weer wegging en toen startte de computer zich opnieuw op.

Nu lijkt het net alsof de resolutie op 640*480 staat en zit het scherm vol met groene strepen en roze strepen. Ik probeerde een printscreen te maken, maar op de print screen ziet het er gewoon uit zoals het uit hoort te zien.

Nu ben ik er sinds gisteravond 7 uur niet meer aan geweest, en startte ik hem net op en toen deed die het eerste kwartier gewoon normaal, en daarna flikkerde die opeens zwart en krijg ik weer een vreemd scherm.

Ik heb al geprobeerd om de nieuwste drivers van de NVidia website af te halen, maar dit bracht geen resultaat. Ook heb ik geprobeerd om een systeemherstel te maken naar zaterdag. Ook dit bracht geen resultaat.

6f79di.jpg

Op de foto ziet het er ietsje minder erg uit, de groene strepen veranderen ook naar wat ik met de muis doe.

Dat lijkt verdacht veel op een videokaart die naar de eeuwige jachtvelden is.
Ken dit beeld:(

Je zou nog kunnen proberen als de computer uit is de kast open te maken en dan de videokaart uit de slot tillen en er weer helemaal - goed - in drukken...
Check ook of de fan goed werkt en of er geen stof in de ribben van het koelblok zit.
Heeeel misschien kan dat helpen. Voor de rest ben ik het wel eens met coenraad.

Ah, oke dit zou zonde zijn, ik ga eens proberen de kast te openen en hem opnieuw in- en uitklikken. Maar mij lijkt het raar als die kapot zou zijn, aangezien hij het daarna nog even een kwartier gedaan heeft. Kapot = Kapot, dus dan zou die het toch ook echt niet meer moeten doen?

Acer Aspire M1600-AE71

specs (Systemrequirementslab)
CPU: You Have: 2 processors running - Intel(R) Pentium(R) D CPU 3.00GHz
CPU Speed: You Have: 3.00 GHz
System Ram: You Have: 2.0 GB
Video Card: You Have: NVIDIA GeForce 8300 GS (GeForce 8300 GS)
Video Card Features - Minimum attributes of your Video Card
Video RAM: You have - 512 MB
Video Card 3D Acceleration: Required - Yes , You have - Yes
Video HW Transform & Lighting: Required - Yes , You have - Yes
Vertex Shader Ver.:, You have - 3.0
Pixel Shader Ver.:, You have - 3.0

Operating System: You Have: Microsoft Windows XP Professional (Build Service Pack 32600)
DirectX Version: You Have: 9.0c
Free Disk Space: You Have: 878.4 GB

Heeft het bij deze pc nog veel zin om enkel de videokaart te vervangen? Zoja hoeveel kost een nieuwe videokaart ongeveer?

Gezien de rest van je systeem is het alleszins de moeite waard.
Afhankelijk van wat je ermee doet, koop een kaart van rond de € 40 a 50,-.
Daar moet je mee vooruit kunnen.
Zoek straks wel even verder, moet nu even wat anders.

heeft het bij deze pc nog veel zin om enkel de videokaart te vervangen? Zoja hoeveel kost een nieuwe videokaart ongeveer?

Het ligt er maar net aan wat je zelf vindt.
Ik vind de verhouding wel in orde.

Ja ik ben een nitwit op dat gebied. Maar de bovenstaande videokaart kan dus zonder enige moeite mijn huidige vervangen?

Hoe oud is je pc? Let op de soort kaartslot, PCI, AGP, ik kan uit je specs niet afleiden wat het hier is.
Is wel wat coenraad zegt: wat het je waard is. Voor relatief weinig heb je een redelijke vervanger, zoeken kan de moeite waard zijn.
Maar is je pc > 5jaar dan wordt het wel een afweging, vervangen of meer (alles) upgraden... Ook daar zijn leuke setjes voor te vinden trouwens maar dat is hier niet de scope.

Mogelijk is ook 2ehands een optie? Denk aan Marktplaats, Tweakers.net of Hardware.info. Best leuke hardware te vinden!

Hoe oud is je pc? Let op de soort kaartslot, PCI, AGP, ik kan uit je specs niet afleiden wat het hier is.

Details bekeken van z'n huidige kaart waarbij blijkt dat het een PCI-e 16 X is.
Dus dat moet helemaal goed komen.
GeForce 8300 GS

Ja me pc zal toch wel 6/7 jaar oud zijn. Maar als het voorlopig met een videokaartje voor nog geen 40/50 euro kan worden opgelost doe ik dat veel liever.

Zijn tweedehands computeronderdelen wel een beetje te vertrouwen? Je ziet van buiten niet of hij het nog doet, hoelang die gebruikt is en hoe er mee omgegaan is. Bij andere spullen kan je zoiets duidelijk zien. Nou ik game niet veel meer, juist doordat me pc niets meer aankan. Maar ik wil toch wel iets vergelijkbaars. M.a.w wat ik vorige week nog kon met de Geforce 8300 GS moet ik blijven kunnen doen. Is dat haalbaar voor 50 euro?

Natuurlijk zou ik liefst een geheel nieuw systeem aanschaffen voor ongeveer 700 euro, alleen moet ik eerst de zomervakantie afwachten en daarna weet ik mijn budget pas. En als dit systeem met een nieuw videokaartje nog wel een jaartje of misschien wel twee meekan, kan ik net zo goed even wachten. Een nieuw systeem is over twee jaar natuurlijk ook alweer gedateerd en me budget is tegen die tijd ook stukje groter.

Dit is precies mijn PC:

http://www.topproduct.nl/hardware/d...00/304683-acer-aspire-m1600-92.yae7i.hhp.html

het kan natuurlijk ook aan de stekker van het beeldscherm liggen. misschien is hij stoffig of kapot. je kan de stekker er even opnieuw in doen.

Het kan natuurlijk ook aan het beeldscherm zelf liggen. misschien laat je hem heel vaak heet worden, en dat is niet goed.

Wil je een nieuwe kaart uitzoeken dan heb je hulp bij - bij voorbeeld - deze website.
Preselectie op prijs en slot, maar alles is aan te passen, en verder gesorteerd op prijs.
Is misschien wel iets voor je bij?

Hier kun je de videoprestaties vergelijken, de 8300 is nog beter ook en doet rond de 30-40 euro.

Laatst bewerkt:
Helaas ik heb vandaag de kast open gemaakt, alle stof weggehaald, moet zeggen dat dit nog wel meeviel. Ook heb ik de videokaart eruit en erin geklikt, maar helaas het mocht niet baten.

Ik zal zo snel mogelijk eens kijken naar een goede vervanger.

Oke ik heb nu de Geforce GT 440 maar nu start mijn computer wel op, maar mijn beeldscherm blijft gewoon op standby staan? Dit is een Acer AL1916, bij mijn oude videokaart start die wel gewoon op. Maar nu blijft het scherm gewoon op standby staan.

Dan "ziet" je beeldscherm geen videosignaal...

Ben je heel zeker dat je tijdens het ontstoffen en schoonmaken niet ergens een connector hebt geraakt? Een slecht contact is zo gemaakt, en het is na het schoonmaken (minstens! 1x perjaar aan te raden) een goede gewoonte om alle stekkers en kaarten even na te lopen en zeker te stellen dat alles juist en stevig in het slot zit.

Laatst bewerkt:
Nou ik heb hem inmiddels al een paar dagen bij de computerwinkel liggen waar ik ook de videokaart gekocht heb. Ze hebben van alles geprobeerd zeiden ze, maar niks lukt. Zelf denken ze dat er iets mis is met het moederbord. Helaas maar waar, ik krijg natuurlijk wel mijn geld terug van die videokaart die ik daar gekocht heb.

Helaas, dan maar sparen voor een nieuwe pc, een moederbord is ook weer duur grapje voor een 6 jaar oude pc.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan