Beeldscherm gaat niet aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0216

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2007
Hallo,

Ik heb sinds kort te maken met een vreemd probleem. Mijn beeldscherm gaat bij het opstarten van de pc niet aan, maar blijft in standby modus staan. Het beeldscherm gaat pas aan nadat ik de pc 3-4 maal gereset heb. Soms red ik het echter niet met 3-4 maal reseten, maar moet ik vaker reseten voordat het beeldscherm aangaat (mijn persoonlijke record is momenteel 34x resetten).

Het vreemde is echter, dat zodra het beeldscherm dan eenmaal aanstaat ik er zonder problemen mee kan werken, het beeld is dan gewoon prima, zoals het eigenlijk altijd geweest is. Het beeldscherm heeft het gewoon altijd gedaan, maar ineens komt dit probleem om de hoek kijken. Ik heb al geprobeerd de kabel te vervangen, maar dit had geen effect.

Wie kan mij helpen? Bij voorbaat dank,

Laatst bewerkt door een moderator:
Zit er een schakelaar tussen het stopcontact en de monitor, of zit de monitor rechtstreeks op het lichtnet aangesloten?

wat bedoel je met ressetten ? je monitor aan -en uitzetten ?
als je pc moet uitzetten kan het aan je moederbord ligge:)

Beetje vergezochte gok, maar probeer eens de monitor uit te zetten, de pc aan te zetten en dan pas de monitor?
Oftewel de standby modus van de monitor niet gebruiken?

Tijs.

Re

Het beelscherm is aangesloten op een verlengsnoer, maakt dit verschil? Het beeldscherm van mijn vrouw zit ook aangesloten op een verlengsnoer, maar dat scherm werkt prima.

Met resetten bedoel ik het resetten van de pc.

De standy modus van het beeldscherm niet gebruiken helpt helaas niet.

Dat ben ik reeds aan het toelichten o.a. als reply op het bericht van Dnties, dus ik zal je zo uitleggen waarom. Echter, je hebt mijn vraag niet beantwoord. Een verlengsnoer geeft nog geen antwoord op de vraag of de stekker van dat verlengsnoer, of zoals je wilt, de monitor zelf, rechtstreeks op het lichtnet zit aangesloten of dat er een schakelaar tussen zit?

Het beelscherm is aangesloten op een verlengsnoer, maakt dit verschil? Het beeldscherm van mijn vrouw zit ook aangesloten op een verlengsnoer, maar dat scherm werkt prima.

probeer die monitor op jou pc aan te sluiten, als die dan ook hapert is het waarschijnlijk je mobo. heb dit ook meegemaakt, al moest ik het maar een paar keer op en afsluiten:)

Hoe oud is je mobo ?

Snap niet helemaal wat je bedoelt met schakelaar, maar dde situatie is als volgt:

Monitor is aangesloten op een verlengsnoer met een schakelaar en dat verlengsnoer is aangesloten op het stopcontact.

Als dit niet is wat je bedoelt, kun je dan vertellen wat je bedoelt met een schakelaar?

Andere beeldscherm aansluiten op mijn pc werkt niet, ook dat beeldscherm gaat niet aan.
Computer is ongeveer 4 jaar oud, in die tussentijd is er niks vervangen behalve een cardreadertje.

Heel ouwehoer verhaal, maar lees het voor de grap eens door.

Beetje vergezochte gok, maar probeer eens de monitor uit te zetten, de pc aan te zetten en dan pas de monitor?
Oftewel de standby modus van de monitor niet gebruiken?

Tijs.
Ik denk dat dit helemaal zo'n slechte gok nog niet is. Ik heb namelijk zelf al een jaar of twee een soortgelijk probleempje en ik heb ontdekt hoe ik het moet bypassen. Een soort van standby of hoe je het ook moet noemen speelt m.i. namelijk wél een rol in het probleem en óók in de oplossing.

Probleemstelling en oplossing bij mij:
uitgangssituatie : mijn monitor zit middels een snoerschakelaar op een verdeeldoos en de stekker van deze verdeeldoos zit in het stopcontact. Op mijn buro liggen 3 schakelaars en wanneer ik deze switch wordt op elk stukje hardware 220 gezet. Enige dat ik hoef te doen is de pc on/off knop indrukken en dan gaat het hele circus aan. Door de manier van schakelen hoef ik dus niet elk stukje hardware handmatig met een aan- en uitknopje aan te zetten.

Wanneer ik nu de switch waar de monitor op zit aan zet en ik wacht bijvoorbeeld 5 minuten en zét dan pas de pc aan, dan wil de monitor niet aanspringen.
Zet ik daarentegen alle 3 de switches om en druk gelijk daarna de pc aan dan gaat het altijd wél goed.

Moeilijk verhaal misschien? Nee, niet echt, waar het om draait is dat wanneer de monitor eerder aan gaat (spanning krijgt) dan dat de pc aan gaat, deze niet wil starten. Dit kan al zijn met een verschil van 20 seconden. Ik móet de monitor binnen 5 tot 10 seconden aanzetten nádat de pc is aangezet, dan start hij altijd probleemloos op.

Waarom ik die switch er niet tussenuit haal? Je zou de draadsituatie bij mij moeten zien, geen beginnen aan. ;) :D

Ik heb het probleem getackeld door geen tijdverschil te laten ontstaan tussen het aanzetten van de monitor en pc. Misschien, héél misschien is het e.e.a. bij jou ook de oorzaak.

Laatst bewerkt:
Ok, heb een en ander geprobeerd met kabels, stroom, schakelaars, maar lijkt vooralsnog weinig effect te hebben.
Ik vrees toch dat ik mijn pc dan maar eens moet wegbrengen...

Dank voor de hulp!

Plaatjes zeggen veelal meer dan woorden:

blauw / groen is de feitelijke situatie bij mij en (daardoor ???) heb ik hetzelfde probleem als jij.
Als ik de monitor volgens rood aansluit heb ik geen probleem meer.

Bijlagen

• draadjes.jpg
    draadjes.jpg
    31,8 KB · Weergaven: 269
Laatst bewerkt:
Lijkt in mijn ogen veel meer op een brakke voeding in de pc..... de bekende koude start problemen.

Probleem is niet dat de monitor niet aangaat, maar dat de pc niet goed c.q. volledig opstart

Hallo

Snelle test : sluit eens een ander scherm aan op deze p.c.

Waarschijnlijk zullen de symptomen dezelfde zijn , en dan is de eerstvolgende logische stap een andere voeding proberen.

Peter

Andere beeldscherm aansluiten op mijn pc werkt niet, ook dat beeldscherm gaat niet aan.
Computer is ongeveer 4 jaar oud, in die tussentijd is er niks vervangen behalve een cardreadertje.

@ VDK_P

Die andere monitor was al geprobeerd, vandaar ook mijn conclusie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan