Beeldscherm horizontaal schalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JorikZ

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2008
Hallo,

Een stuk van de rechterkant van m'n monitor bestaat uit dode pixels. Nu wil ik dit deel van het beeldscherm niet gebruiken, door de resolutie te veranderen van 1680x1050 naar 1400x1050.
Dit lukt wel, MAAR het beeld wordt nu gecentreerd, ik kan het niet naar links uitlijnen! (Zowel aan de linker- als de rechterkant is nu een deel zwart, terwijl dit alleen aan de rechterkant moet)

Ik heb een Intel HD graphic card.
Dmv het Intel graphic control panel kan ik het niet uitlijnen.... alleen centreren
http://www.intel.com/support/graphics/sb/img/mainscreen.jpg

Het lukt ook niet via de knopjes op de monitor zelf.

Is hier misschien software voor, of een andere manier?

voor zover ik weet is dat puut hardware based. dus het zou hooguit via de knoppen van je monitor moeten kunnen. kan dit niet, dan kan het helaas helemaal niet

Ja idd, het kan vaak bij (ouderee) beeldschermen gewoonw wat met de knopjes aan de zijkant prutsen zijn. Maar welk merk/type beeldscherm heb je, en heb je anders geen garantie meer?

De monitor is een 22" Acer P223w
Heb alle knopjes geprobeerd, zonder resultaat.

Het zal dus echt softwarematig moeten gebeuren... 't moet lijkt mij toch mogelijk zijn op de een of andere manier; waarom zou centreren wel kunnen en wat meer naar links uitlijnen niet?

die zwarte randen in je beeldscherm zijn niet door je computer geprogrammeerd, die komen echt door de uitlijning in je monitor. het enige wat je kan doen is de resolutie aanpassen, maar als jij je scherm softwarematig links wilt centreren zal de helft van je scherm wegvallen ACHTER de zwarte balken, en niet op de voorgrond.

geloof me, als die zwarte balken door je monitor gemaakt worden, is dat niet softwarematig op te lossen.

vergelijk het maar met een dvd brander en je wilt er een blu ray mee branden, die kan je niet softwarematig zo aanpassen dat hij iets doet waar hij geen bereik toe heeft.

Example5: bedankt voor de uitleg. Wat ik dan alleen nog niet snap: de kleine resolutie instellen doe je toch ook via software (die zwarte balken zijn er als gevolg van de opdracht 'gebruik een kleinere resolutie zonder deze te spreiden op het volledige scherm')? Die zwarte balken zijn er ook niet als de resolutie volledig is, dus de hardware (monitor) wordt dan in feite toch aangestuurd door software?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan