beeldscherm resolutie

Status
Niet open voor verdere reacties.

bobkeizer65

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2005
Ik heb suse linux op mijn pc staan maar ik krijg met geen mogelijkheid mijn resolutie goed ingesteldt en zit nu dus tegen een ei vormig beeld aan te kijken.

Opvallend is wel dat het opstart- en inlogscherm wel goed worden weergegeven.

Kan iemand mij (in simpele taal) helpen want ik ben nog een complete nono op linux gebied

Alvast heel veel dank

Bob:o

Probeer eens ctrl+alt+backspace of ctrl+shift+backspace, ik weet niet zo snel uit m'n hoofd welke van de 2

Dan stelt X zich in op een lagere resolutie. Ben je als het goed is van je ei af.

Maar dan blijft het probleem dat je op de standaard resolutie een ei blijft zien.

Ik had ooit ook een monitor die ik onmogelijk onder linux aan de praat kreeg, onder windows was het al een hel en deed die het pas na 2 jaar bidden en googlen. Nog steeds geloof ik dat het bidden meer hielp dan het googlen.

Als je geen dual boot systeem hebt kan je soms de instellingen van je monitor gewoon veranderen met de knoppies op je monitor. Dual boot je wel, dan is dit natuurlijk zeer irritant.

Dan kan het nog te maken hebben met je horizontale en vertikale frequentie instellingen voor X. Hoe je die precies bewerkt onder SuSe weet ik niet want ik heb alleen ervaring met Debian, maar ik hoop dat Yast hier vast wel iets mee kan. Yast kan je geloof ik ook vanaf de console gebruiken (ctrl+shift+F1 of 2,3,4). Als je een windows driver voor die monitor hebt kan je proberen te zoeken naar een .inf bestand in die driver. In die .inf staat soms iets wat lijkt op [horizontalefrequentie] en [vertikalefrequentie]. Anders kan je je doodgooglen op merk en typenummer.

Mijn ervaring, en dat is met een philips 14C monitor, is dat je het kreng het best, zonder rancune, uit het raam kan gooien en een schamele 10 euro kan investeren in een of andere 2de hands monitor, bijvoorbeeld bij het goed of een andere kringloop. Er bestaat geen grotere bevrediging dan, na maanden *****n, een andere monitor aansluiten en zien dat alles niet aan jou lag.

Dan is er ook nog een mogelijkheid, die bij mij hoofdpijn wegnam, om ipv XServer-Free86 XServer-Xorg te kiezen. Maar hoe dat zit bij SuSe weet ik niet omdat SuSe werkt met rpm's en Debian een godgeprezen apt daarvoor heeft.

Ook ben ik wel eens een tip tegengekomen dat je Knoppix moet booten (ge wit wel, linux vanaf een cd/dvd, Debian based) en als die geen eieren laat zien je de X config van Knoppix over X config van je SuSe (op je hd) kopieerd.

Knoppix:
http://www.knoppix.org/

heel veel tips. en dank je wel
Ik heb als monitor de Sampo Alphascan 712 en suse kent hem ook
ik weet alle sync instellingen en heb die ook allemaal geprobeert maar niets helpt.

Dat van die monitor uit het raam gooien heb ik al eens gedaan en inderdaad, dat lucht op.
Deze werkt een stuk beter nu maar met suse linux geeft hij nog steeds niet het gewenste resultaat.

weet iemand een (liefst nederlands) forum van (suse) Linux dan ???

Bob

Volgens mij kwam deze vraag ook op de OOo mailinglist voorbij vliegen :)

Maar kijk ook eens naar je videokaart. Is de daarvoor de juiste driver wel geinstalleerd?
Welke versie van Suse gebruik je?

videokaart

Jawel, hij heeft de juiste videokaart
Intel 865G (uit mijn hoofd), dat heb ik nog nagekeken via hp.nl

Ik gebruik Suse Pro 9.1

upgrade naar suse 10.0 .
Deze gebruikt een nieuwe kernel versie van linux en heeft dus sowizo beter ondersteuning voor hardware.
Je hoeft er niet voor te betalen, Gewoon maar even 5 cd's download van de suse website.

OK, dank je wel voor dit advies
Ga ik gelijk doen. Heb net weer een spindel gehaald dus cd's zat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan