Beeldscherm soms op zwart

Status
Niet open voor verdere reacties.

dickenannemiek

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2003
Mijn Iiyama 17 inch ProLite E 431S monitor van februari 2005 gaat af en toe vanzelf op zwart beeld.

Dit gebeurt met name bij het opstarten van de PC en het starten van Windows. Het uit en weer aan zetten van de monitor brengt het gewone beeld weer terug. En soms verdwijnt het dan na enkele tellen weer. Als de PC/monitor wat langer aan staat, blijft de monitor wel beeld houden. Het groene "aan-lampje" op de monitor blijft gewoon branden als hij op zwart gaat. De PC herstart dus niet, alleen het beeld gaat op zwart.

Iemand idee wat hiervan de oorzaak is? En is deze nog te repareren? Nog geen vier jaar is toch niet zo heel oud :confused:

(Een andere, grotere monitor op deze PC, geeft overigens gewoon "doorlopend beeld".)

Zowel de monitor als de 7600GS videokaart hebben DVI en D-sub. De monitor zit de afgelopen jaren via DVI aangesloten. Ik heb vanwege de beschreven problemen de Dsub-kabelverbinding ook geprobeerd. Dit bracht geen verandering bij het starten.

Het is nu zo dat de monitor een soort van "flikkert" (een tel beeld en dan weer tijdje zwart enz) tijdens het starten van de PC en het starten van Windows. De monitor gaat soms ook op zwart bij het werken met de PC na het opstarten.

Is de monitor eenmaal "warm" dan behoud je beeld.

De garantie van Iiyama is drie jaar helaas. Reparatie komt al op 75 euro zonder dat ze weten wat voor probleem je hebt... Daarbij is, vanwege de aanschaf van een nieuwe PC en nieuwe monitor in 2007, deze monitor maar een jaar of twee "echt" gebruikt.

Laatst bewerkt:
Tikje te horen

Inmiddels start de PC op met zwart beeld met af en toe "een flits beeld" (telbeeld en direct weer weg). De monitor laat dan een soort tik horen als het beeld even verschijnt.

Maar na pak weg 5 tot 10 minuten is de monitor te gebruiken zonder dat ie weer uitgaat.

Iemand nog wat advies.

Moet nieuwe monitor worden

De monitor gaat nu steeds direct weer uit en is niet meer te gebruiken.

Steeds na het uit- en weer aanzetten van de monitor is er slechts een tel beeld. De monitor staat na de tel beeld weer op zwart beeld met het groene lampje op de monitor aan. Gedurende een half uur vele keren de handeling herhaald en met verschillende intervallen.

Wel jammer van een niet extreem veel gebruikte monitor van pas een paar jaar oud. Omdat de basis-reparatiekosten al 75 euro zijn, is reparatie geen optie.

Ik moet voor deze PC een nieuwe monitor gaan kopen. Voor het idee maar even geen Iiyama. Jammer dat monitoren met een DVI-aansluiting een flink stuk duurder zijn dan met alleen een D-sub. Maar wat rondkijken.

Nieuwe monitor voor een leuke prijs

Vandaag een breedbeeld 19 inch monitor kunnen kopen van het merk Hanns G. Eerlijk gezegd nooit eerder van dit merk gehoord. Maar prima beeld en 3 jaar pickup and return garantie.
En voor slechts 128 euro zowel een D-sub als een DVI-aansluiting!

Als je dat vergelijkt met de reparatiekosten vanaf 75 euro voor de Iiyama, is dit wel een goede oplossing.

De defecte monitor gratis aangeboden op een veilingsite en die werd binnen een uur al opgehaald. Later kreeg ik nog mailtjes van mensen die er ook nog 20 euro voor wilden betalen, maar toen was ie al weg.

Opgelost!

Ik had het probleem ( NET NOG ) gewoon de kabel verwisselt met die van mijn computer en mijn scherm werkt weer! Dus de probleem was de oude stekker ^^ want mijn scherm is nieuw maar kabeltje kwijt dus had ik en oude nog liggen.. XD dus Haal een nieuwe stekker of verwissel het met die van je computer.

Nee Akoglu, bij mij was het helaas geen probleem met een kabeltje. :confused:

Ik schreef ook al:
"Zowel de monitor als de 7600GS videokaart hebben DVI en D-sub. De monitor zit de afgelopen jaren via DVI aangesloten. Ik heb vanwege de beschreven problemen de D-sub-kabelverbinding ook geprobeerd. Dit bracht geen verandering bij het starten."

Om uit te sluiten dat het iets met de voeding of de videokaart had te maken, had ik de monitor ook getest met een aansluiting op de D-sub van het moederbord. De monitor gaf echter steeds dezelfde problemen.

Met een andere monitor waren er met de genoemde kabels en aansluitingen geen problemen. Daarom was de oplossing een nieuwe monitor.

Maar fijn dat het bij jou wel opgelost kon worden met een ander kabeltje!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan