Beeldscherm start niet op bij dempen/uitgaan energiebeheer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sundreamer

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2008
Berichten
139
Beste vrienden,

Waarschijnlijk een probleem wat ontstaan is via een windows 10 update.
Via energiebeheer had ik de instelling dat het scherm mag doven na 5 minuten, zowel batterij als kabel.

Het scherm gaat uit, echter bij aantikken van toetsenbord, welke toets dan ook, springt het beeldscherm niet meer aan !,
Wat het vroeger wel deed. De computer werkt nog wel, is niet in slaap etc.

Maar ik moet dan telkens de aan uit knop indrukken, om weer op te starten en weer beeld te krijgen.

Veranderen van energieschema werkt niet. Verder geen virus of malware aanwezig.

Wat te doen ?. Dank alvast !

Met vrgr

Erik
 
In de instellingen van de monitor zou ik dan Auto detect eens uitschakelen.

Ga naar: Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Energiebeheer\Instellingen voor beheerschema bewerken > Geavanceerde instellingen > PCI uitklappen > Ga naar Link state power management en zet deze uit bij de keuzelijst.

Het kan ook komen door de overclock of tweaker functies in de Setup of BIOS van de computer. Onverstandig is het bovendien om de processor veel sneller te laten zijn. Schakel op dat tabblad de overvoltage functie uit. Let wel dat deze instellingen vaak verborgen zijn. Bij Asus roep je de opties met risico's, voor gevorderde gebruikers, bijvoorbeeld op met F7.

In de BIOS zijn er ook Energieopties zoals methoden S1 S2 S3 enzovoort. Deze schema's kunnen conflicten geven met Windows dus beter uitschakelen als alles dan nog naar wens is.

Probeer dit één voor één voor uitsluitsel over wat dit heeft gedaan.
 
In de instellingen van de monitor zou ik dan Auto detect eens uitschakelen.

Ga naar: Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Energiebeheer\Instellingen voor beheerschema bewerken > Geavanceerde instellingen > PCI uitklappen > Ga naar Link state power management en zet deze uit bij de keuzelijst.

Het kan ook komen door de overclock of tweaker functies in de Setup of BIOS van de computer. Onverstandig is het bovendien om de processor veel sneller te laten zijn. Schakel op dat tabblad de overvoltage functie uit. Let wel dat deze instellingen vaak verborgen zijn. Bij Asus roep je de opties met risico's, voor gevorderde gebruikers, bijvoorbeeld op met F7.

In de BIOS zijn er ook Energieopties zoals methoden S1 S2 S3 enzovoort. Deze schema's kunnen conflicten geven met Windows dus beter uitschakelen als alles dan nog naar wens is.

Probeer dit één voor één voor uitsluitsel over wat dit heeft gedaan.



Beste Alfred, dank voor je aangedragen oplossingen, alleen het probleem blijft nog bestaan. Het scherm reageert niet, gaat niet meer aan, met een toets, na uitgaan/dimmen.

Wat heb ik wel gedaan :

Eerst troubleshooting/automatic repair in windows 10 zelf, dat gaf geen problemen aan.
Daarna harde schijf controleren op fouten, dat gaf geen problemen aan.
Daarna gekeken naar alle drivers, waren allemaal up to date, ik laat nog wel even de INTEL Driver & Support Assistant lopen.
Verder gekeken naar de energieschema's , het gebalanceerde schema gereset in de geavanceerde instellingen.
In dat schema, alle slaap opties uitgezet. Ook de optie Link state power management allebei op uitschakelen gezet. Wat jij zei. Hielp niet.
De screensaver staat op uit, via persoonlijke aanpassingen bureaublad.
De harde schijf op nooit uitgaan gezet bij geavanceerde instellingen energieschema.
Ook onder het energieschema, de functie snel opstarten uitgezet.

Wat heb ik nog niet gedaan Alfred maar wel zelf gevonden is dit A t/m D : Wat vind jij van deze oplossingen ?: Wat denk je dat werkt.
Ben nog niet in de bios geweest. wil ook in principe niet graag daar aanpassingen doen. De laptop is een ASUS. Volgens mij is de link weg via de grafische kaart of zo.

A:

Herstellen link met grafische kaart
Als u een apparaat met een toetsenbord gebruikt, selecteert u Windows-logo toets + CTRL + Shift + B. Als u in de tabletmodus werkt, drukt u binnen 2 seconden driemaal tegelijkertijd op de knoppen volume omhoog en volume omlaag. Als Windows reageert, hoor je een korte pieptoon en knippert het scherm of wordt dit gedimd terwijl Windows probeert het scherm te vernieuwen.

B

The problem was that the computer was stuck in the original power saver plan settings, and it didn't matter whether you changed the settings for the plan, changed plan, or created a new plan. For those that want to try this route, I'll put some brief instructions below, and a link to a site with better information than I can provide. As far as I know, this only works for this particular issue in Windows 10.
**Warning! - Please remember that messing around in the Registry can make your computer unstable or even inoperable. I am no computer expert, do this at your own risk.**
https://www.howtogeek.com/267893/how-to-change-the-windows-10-lock-screen-timeout/


Step 1: Type regedit into the Run command (you can get there by right clicking the windows symbol for the Start Menu on your taskbar.

Step 2: Navigate to the following filepath in the registry (you can click through the file hierarchy on the left or you can cut and paste this filepath into the bar at the top of the Registry Editor and press Enter):

Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Power\PowerSettings\7516b95f-f776-4464-8c53-06167f40cc99\8EC4B3A5-6868-48c2-BE75-4F3044BE88A7

Step 3: Open Attributes (double click the name).

Step 4: Change the Value data to 2 (it should have been 1 before) and click OK.

Step 5: Get out of the Registry Editor before you mess something up!

C


My computer has been going to sleep even when all Sleep options were set to "Never". I just got off the phone with Microsoft and I think the problem is solved.
There is a hidden option under Advanced Power Settings, Sleep called "System unattended sleep timeout". This setting can be unhidden via the steps below. There is a really good tutorial about this at https://appuals.com/windows-10-sleeps-after-1-4-minutes-of-inactivity/ (Solution 2)
When this setting was revealed, both of the sleep options for battery and plugged-in were set to 2 minutes. This had evidently been overriding all of the visible sleep settings.
_____________________________________
Here are the steps:
open regedit
navigate to:

HKEY_LOCAL_MACHINE > SYSTEM > CurrentControlSet > Control > Power > PowerSettings> 238C9FA8-0AAD-41ED-83F4-97BE242C8F20 > 7bc4a2f9-d8fc-4469-b07b-33eb785aaca0

Step 1 In the right pane of the Registry Editor, double-click on a value named Attributes to modify it.

Step 2 Replace whatever is in this value’s Value data field with 2.
Click on OK.

Step 3 Exit the Registry Editor.

Step 4 Open the Start Menu.

Search for “power options”.

Step 5 Click on the search result titled Power Options.

Step 6 Click on Change plan settings under your selected power plan.

Step 7 Click on Change advanced power settings.

Step 8 Click on Change settings that are currently unavailable.

Step 9 Click on Sleep.

Step 10 Select System unattended sleep timeout.

Step 11 The value for this setting will probably be set to 2 minutes – change it to
something longer, for example, 30 minutes.




D:

Uitschakelen Hybernade via CMD Prompt. Hoewel het wel een laptop is, en dat misschien niet nodig is.

To disable Hibernation:
1. The first step is to run the command prompt as administrator. In Windows 10, you can do this by right clicking on the start menu and clicking "Command Prompt (Admin)"
2. Type in "powercfg.exe /h off" without the quotes and press enter. If you typed it in correctly, the cursor will simply start at a new line asking for new input
3. Now just exit out of command prompt



 
Ik heb even geen puf gehad dus niet alles meteen beantwoord.
Het is een laptop lezen wij nu en dan zijn de chipset drivers cruciaal. Zorg voor de laatste, van de site van de fabrikant alleen, en betrekking hebbende op de gebruikte Windows versie. Windows kan het energiebeheer veranderd hebben en daarom een nieuw ontstaan conflict met ingebouwde Poweropties, het is jammer dat je niet zou durven te kiezen tussen ofwel de slaapstand opties die zijn ingebouwd en te vinden in de BIOS of die van Windows. Ik zou beide proberen en dan kan je altijd nog kiezen wat de laptop moet doen wanneer je de deksel sluit. De BIOS of Setup instellingen zullen wel vaker veranderd moeten worden en gaan verloren wanneer je de, meestal 3 Volt, BIOS batterij moet vervangen. Ik maak wel eens foto's van de schermen zodat ik weet wat afwijkt van de "Standaard waarden."
Advies wat u gevonden heeft, heeft wel eens geen betrekking op het onderwerp. #A probeer maar. #B Er is niet iets mis met het opslaan van het Energieschema. #C De computer gaat niet ongewenst in slaapstand. #D Slaapstand uitschakelen kan natuurlijk altijd en dan heeft u mogelijk geen probleem meer ermee. Het is nog wel de vraag wat de laptop doet en of deze altijd beeld geeft wanneer de deksel wordt dichtgedaan.
Welke ASUS laptop is dit?
 
Ik heb even geen puf gehad dus niet alles meteen beantwoord.
Het is een laptop lezen wij nu en dan zijn de chipset drivers cruciaal. Zorg voor de laatste, van de site van de fabrikant alleen, en betrekking hebbende op de gebruikte Windows versie. Windows kan het energiebeheer veranderd hebben en daarom een nieuw ontstaan conflict met ingebouwde Poweropties, het is jammer dat je niet zou durven te kiezen tussen ofwel de slaapstand opties die zijn ingebouwd en te vinden in de BIOS of die van Windows. Ik zou beide proberen en dan kan je altijd nog kiezen wat de laptop moet doen wanneer je de deksel sluit. De BIOS of Setup instellingen zullen wel vaker veranderd moeten worden en gaan verloren wanneer je de, meestal 3 Volt, BIOS batterij moet vervangen. Ik maak wel eens foto's van de schermen zodat ik weet wat afwijkt van de "Standaard waarden."
Advies wat u gevonden heeft, heeft wel eens geen betrekking op het onderwerp. #A probeer maar. #B Er is niet iets mis met het opslaan van het Energieschema. #C De computer gaat niet ongewenst in slaapstand. #D Slaapstand uitschakelen kan natuurlijk altijd en dan heeft u mogelijk geen probleem meer ermee. Het is nog wel de vraag wat de laptop doet en of deze altijd beeld geeft wanneer de deksel wordt dichtgedaan.
Welke ASUS laptop is dit?

Beste Alfred, dat geeft ook niks als je niet meteen alles beantwoord. Ben al blij dat je reageert en hulp aanbiedt !.
De A t/m C heb ik nog niet gedaan. Het ziet ernaar uit dat ik in de BIos moet gaan kijken. Wat jij al zei.

Toch vind ik het raar, dat alleen bij het uitgaan van het display, hij niet meer aan komt via het toetsenbord of muis.
Jij vroeg naar de laptop. Dit is een ASUS Vivobook 17, F705N.

Ik heb stap A gedaan, geen resultaat.

Verder even gekeken bij apparaatbeheer , toetsenbord en muis, of er bij de eigenschappen een tabblad was voor Stroombeheer, en dat ik een vinkje moest zetten bij , "dit apparaat mag de laptop uit de slaapstand halen ". Helaas was dat tabblad er niet. Dat was er wel bij de netwerk adapters. Deze aangevinkt.

Blijven weinig stappen over zo, en toch voelt het als iets simpels Alfred
Blijft stap B en C over en aanpassingen in de BIOS, om daar dan aan te vinken het gedrag van de muis en toetsenbord t.a.v. de slaapstand.
Misschien ook nog even Intel Support en detect laten draaien.

Wat zijn jouw ideeën nu je de laptop model ook weet, ?

Dank alvast Alfed !, vrgr Erik
 
Ja, Alfred 2 is het al he...

Asus heeft een pagina over wanneer de laptop niet ontwaakt. https://www.asus.com/support/FAQ/1042630/

De laptop gaat vanzelf in een nog diepere slaap. Dus ik denk dat die aanvankelijk alleen geen beeld geeft maar later pas helemaal uitschakelt, met behoud van het werk waar je mee bezig was natuurlijk. Daarom merk je dat de laptop aanvankelijk nog werkt en aan is.

De oplossingen op de pagina van HP;
#1 Sluit de adapter aan en zo, dat je het laden lampje ziet branden. Ik denk bij deze stap dat een slechter wordende accu mogelijk het punt is.
#2 Nieuwste BIOS gebruiken en ook updates en drivers.
#3 MyASUS system diagnosis voor Hardware check is beschikbaar op de nieuwe laptop modellen.
#4 Maak zeker dat bij Apparaatbeheer > toetsenbord > Eigenschappen > Op de tab Energiebeheer staat ingeschakeld dat toetsenbord de computer uit slaap mag halen en niet "mogen uitschakelen om stroom te besparen." Probeer Start > Zoeken naar "Probleemoplossers" > Problemen met Instellingen oplossen (aan de linkerkant) > Extra probleemoplossers (rechts) > Energiebeheer (naar beneden scrollen).

Laat het ons maar weer weten.
 
Ja, Alfred 2 is het al he...

Asus heeft een pagina over wanneer de laptop niet ontwaakt. https://www.asus.com/support/FAQ/1042630/

De laptop gaat vanzelf in een nog diepere slaap. Dus ik denk dat die aanvankelijk alleen geen beeld geeft maar later pas helemaal uitschakelt, met behoud van het werk waar je mee bezig was natuurlijk. Daarom merk je dat de laptop aanvankelijk nog werkt en aan is.

De oplossingen op de pagina van HP;
#1 Sluit de adapter aan en zo, dat je het laden lampje ziet branden. Ik denk bij deze stap dat een slechter wordende accu mogelijk het punt is.
#2 Nieuwste BIOS gebruiken en ook updates en drivers.
#3 MyASUS system diagnosis voor Hardware check is beschikbaar op de nieuwe laptop modellen.
#4 Maak zeker dat bij Apparaatbeheer > toetsenbord > Eigenschappen > Op de tab Energiebeheer staat ingeschakeld dat toetsenbord de computer uit slaap mag halen en niet "mogen uitschakelen om stroom te besparen." Probeer Start > Zoeken naar "Probleemoplossers" > Problemen met Instellingen oplossen (aan de linkerkant) > Extra probleemoplossers (rechts) > Energiebeheer (naar beneden scrollen).

Laat het ons maar weer weten.

Dank Alfred, het spijt mij dat je je zo voelt, hoop niet dat ik iets verkeerds gevraagd heb ?:(, dat spijt mij dan, ben heel dankbaar voor je hulp.
 
Daar gaat het niet om ik heet Wim.

Het slaapstand bestand kan meer dan 10 Gb groot zijn. Behalve dat die ruimte er wel moet zijn op de harde schijf kan het ook geen kwaad om, als de aangedragen mogelijke oplossingen niets opleveren, dit bestand eens te verwijderen en opnieuw te laten maken. Hier aanwijzingen: https://www.windowscorner.nl/handleidingen/windows/wat-is-hiberfil-sys-en-hoe-verwijder-je-het.php

Dat kan ik natuurlijk niet weten.........Wim .
Ik zal er even naar kijken. Is wel een uitdaging.
 
Daar gaat het niet om ik heet Wim.

Het slaapstand bestand kan meer dan 10 Gb groot zijn. Behalve dat die ruimte er wel moet zijn op de harde schijf kan het ook geen kwaad om, als de aangedragen mogelijke oplossingen niets opleveren, dit bestand eens te verwijderen en opnieuw te laten maken. Hier aanwijzingen: https://www.windowscorner.nl/handleidingen/windows/wat-is-hiberfil-sys-en-hoe-verwijder-je-het.php

Mijn vraag is nog niet opgelost Wim, ben er nog mee bezig, je hoort van mij. Waren even andere zaken. Dank voor geduld.
Vrgr Erik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan