Beeldscherm stuk

Status
Niet open voor verdere reacties.

erion

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2001
Berichten
395
Gisteravond heeft mijn beeldscherm het begeven tijdens het spelen van een spel.:(
Ik hoorde wat vreemde geluiden en daarna was het beeld weg.
Er staat geen stroom meer op, groen lichtje brand niet meer
2 vraagjes
Zit er een zekering in een monitor??
Het is een hp monitor

Zou een videokaart dit kunnen veroorzaken? Nvidia 6600
Deze heb ik 2 maanden geleden gekocht

Bedankt
 
Het zou niet best zijn als een videokaart een monitor naar de knoppen kon helpen.. En die dingen gaan nou eenmaal ook kapot helaas.
Geen idee of er een zekering in zit, ik denk het eigenlijk van niet.
 
Nou voor de zekerheid nog even nagekeken...kabel zit er goed in.
Dat kan het dus niet zijn.
 
Hallo

H.P. heeft meer dan 1 type scherm gemaakt .

Een typenr./model was net dat ietsje duidelijker geweest.

In een c.r.t. scherm zit een zekering , meestal 2.5A/T , indien er een sluiting is in het betrokken toestel , dan sneuveld enkel deze , en springen de zekeringen niet in de zekeringkast.

Meest voorkomende oorzaak , kortsluiting transistor lijntransfo (hoogspanningstransfo).

Een scherm kan sneuvelen , indien deze signalen aangeboden krijgt die buiten zijn specificaties liggen .

P.s.: In een c.r.t. scherm zijn dodelijke spanningen aanwezig tijdens bedrijf , de beeldbuis behoudt zijn spanning soms nog ettelijke uren na uitschakelen .
Indien je deze dus opendoet , wees VOORZICHTIG !!!!!

Peter
 
Oh bedankt voor de waarschuwing ik had wel plannen om de boel open te maken...
Het is inderdaad een crt.
ik zal eens kijken of een nieuwe zekering helpt.
Balen dat het weekend is. :(
 
Reken maar op de hoogspannings trafo, maar voor rond de 30 euro heb je een mooie tweede hands dus niet te veel geld aan verspijkeren.
Of je zou nog garantie moeten hebben.
 
het is dus uitgesloten dat de videokaart hier schuld aan heeft

Stel dat ik de hoogspannings trafo vervang dat ik niet weer hetzelfde probleem krijg.
 
erion zei:
het is dus uitgesloten dat de videokaart hier schuld aan heeft

Stel dat ik de hoogspannings trafo vervang dat ik niet weer hetzelfde probleem krijg.

Zou maar geen hoogsp. trafo vervangen want voor dat geld heb je een prima tweedehands.
 
Ik zal zien wat ik doe, wil wel een goede scherm hebben , ik mag graag gamen....dus:)
 
Om echt een conclusie uit te trekken of je monitor inderdaad stuk is voer de volgende acties uit:

Monitor kabel los koppelen en weer aansluiten op de videokaart. controleer of de pinnetjes van de kabel niet gebroken zijn ook al zitten ze goed in het systeem.
Wiebbelen met de kables had je al getest. heb je een andere vga kabel om te testen?

Monitor testen:
Koppel de datakabel van je monitor van de pc en zorg ervoor dat de monitor stroom heeft. Zie je een monitor self test scherm? zoja dan is de scherm niet stuk, zoniet monitor resetten door op de powerknop 5 a 6 seconden ingehoud te drukken en loslaten. Vervolgens testen of je beeld hebt.

Tot slot ik zou niet aan een crt monitor gaan sleutelen vooral als je geen verstand hebt om de zekering te vervangen. op die crt zitten natuurlijk hoge voltage opgeslagen ook al is de kabel losgekoppeld van de stopcontact.

Koop liever een tft, geen radiatie en neemt weinig ruimte in. Ik weet niet watvoor videokaart je hebt maar als je een dvi aansluiting hebt zorg natuurlijk ervoor dat je tft ook een dvi aansluiting hebt.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan