Beeldscherm Toshiba Satellite A110-225 niet meer te zien

Status
Niet open voor verdere reacties.

maxpusch

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2012
Hallo,

Ik heb een Toshiba Satellite A110-225. Op zich is dit een goedwerkend apparaat, maar sinds een tijdje werkte het beeldscherm niet meer. Toen heb ik de volgende dingen gedaan:

- Laptop 2/3 maanden in de kast gelegd en niet gebruikt.
- Windows 7 installeren. Kon dit opstarten via het scherm, maar soms werkte dat niet.
- Dit lukte niet omdat mijn harde schijf kapot was. Ik heb op MarktPlaats voor €15,- een 'nieuwe' gekocht.
- Toen heb ik via een extern beeldscherm Windows 7 geïnstalleerd, dit omdat het met de normale niet lukte.
- Nu staat Windows 7 erop en kan ik als ik heel goed kijk en een zaklamp erop schijn het beeldscherm zien.

Ik heb al drivers proberen bij te werken. Er kwam soms wel het rode Toshiba scherm op, maar daarna werkt het scherm niet meer.
Ik las iets over dat de inventor misschien kapot is bij iemand anders.

Wat kan ik doen? En is dit een driverprobleem of een softwareprobleem of een hardwareprobleem?

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

Laatst bewerkt:
Hoi,

Heb je vraag even naar de juiste sectie geplaatst hoort hier even beter thuis;)

Hallo

Of een defekte invertor , of een defekte backlightlamp.

Op de invertor is meestal een s.m.d. zekering gemonteerd , deze durft wel eens te sneuvelen.

Indien je iemand kent , die deze voor u kan controleren , en eventueel kan vervangen ...

De invertor is meestal onderin het scherm gemonteerd.

De baclightlamp zit meestal in het t.f.t. paneel verwerkt , en is niet eenvoudig/snel te vervangen.

Een backlightlamp gaat zelden defekt , maar mits je meld dat de harddisk van deze laptop ook defekt was ...

Een snelle test , zou uiteraard zijn om een los werkend lampje aan de invertor aan te sluiten...

Dit :

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?...nvertor&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

Probeer dit uiteraard in de e.u. aan te kopen , zal zo goed als zeker goedkoper zijn.

Tut's om een en ander te monteren/demonteren zijn volop te vinden op internet.

Peter

Laatst bewerkt:
Bedankt voor uw reactie,

Kan ik ook iets proberen wat mij geen geld kost? Ik heb hier namelijk nog wel een Acer laptop liggen die niet meer werkt (ook nogal vreemd), kan ik daar iets uithalen misschien?

Hallo

"een Acer laptop " --> gelukkiglijk vermeld je merk/typenr/ouderdom :o

Toshiba onderdelen zullen zo goed als zeker niet passen op een "typenrloze" acer...

Herstel deze laptop , of ... verkopen voor ruilonderdelen...

Peter

Laatst bewerkt:
Misschien nog iets belangrijks :
Ik heb de laptop niets laten doen en hem 2 uurtjes aan laten staan. Kom ik terug, doet het scherm het gewoon heel goed en fel.
Helaas, toen ik met de muis bewoog ging het scherm weer zo zwart worden.

Is dit normaal?

Hallo

De voorgaande tips blijven ook nog gelden , maar met deze extra info ...

"Helaas, toen ik met de muis bewoog ging het scherm weer zo zwart worden. "

Probeer of de backlight korrekt werkt , indien deze laptop enkel in de b.i.o.s. settings staat.

Werkt dit wel ???

Peter

Ik kom gewoon in de bios met een normaal scherm. Moet ik hier iets wijzigen?

Hallo

"Ik kom gewoon in de bios met een normaal scherm. Moet ik hier iets wijzigen? " ---> nee kijken/controleren of het scherm nu niet uitvalt ....

Is een snelle manier om eventuele software problemen uit te sluiten ...

Mocht het scherm (backlight) nu ook uitvallen ---> hardware probleem , met de reeds eerder aangehaalde mogelijkheden als oorzaak.

Peter

Thanks voor uw antwoord.

De laptop ging toen vanmorgen ook gewoon aan. Ik heb hem toen aangelaten en toen ik thuis kwam, was hij weer zo donker.

Ik zit te twijfelen om hem naar een PC winkel te brengen. Maar het is al een vrij oude laptop (wel met geupgrade RAM), is dat het dan nog wel waard?

Hoeveel zou dat dan gaan kosten of denkt u dat ik het zelf wel kan maken?

Hallo

Probleem is , dat je/we nog steeds niet weten of de backlight lamp defekt is , of de invertor.

Indien je deze laptop laat herstellen , dan vermoed ik dat er een pikant prijsplaatje aan zal hangen.

De invertor is blijkbaar zo 123 niet aan te geraken , en de kostprijs is vermoedelijk +/- 30€ ...

Indien dit een eerlijke winkel is , zal er +/- 50 € worden aangerekend.

Backlightlamp (onderdeel) kost +/- 12€.

Zit in het t.f.t. ingebouwd , en is veel werk om te vervangen.

De gemiddelde p.c. winkel kan/wil dit niet herstellen , en er zal vermoedelijk een nieuw t.f.t. paneel worden gemonteerd.

Paneel kost +/- 80€ ... weinig werk aan om dit te vervangen , vermoedelijk zal er 100€ worden aangerekend.

2e hands kost een dergelijk toestel +/- 100€ , de enige logische conclusie ---> toestel is economisch onherstelbaar.

Verkoop deze laptop op e-bay als defekt voor ruilonderdelen.

Ik gok dat deze +/- 70€ zal opbrengen.

Mocht je een lokale amateur techneut kennen , dan zou deze het toestel voor u kunnen controleren , en zal dit veel minder kosten.

Peter

Bedankt, ik denk dat ik inderdaad de onderdelen los ga verkopen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan