Beeldscherm valt regelmatig enkele seconden uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

kanyarat

Verenigingslid
Lid geworden
24 sep 2004
Berichten
1.005
Hallo,
Als ik aan het werk ben op mijn pc gebeurt het regelmatig dat mijn LG LCD beeldscherm even uitvalt. Dan krijg ik voor enkele seconden het LG logo te zien, en dan is alles weer normaal. Verder gebeurt er niks ergs dus het is geen ramp, maar vreselijk irritant. Iemand enig idee van de oorzaak?
mvrgr. Kanyarat.
 
Het kan wel eens zo zijn dat je dan de verkeerde resolutie en/of verversingsfrequentie gebruikt. Dit zijn bij veel platte schermen vaste waardes.
 
Wat is een verversingfrequentie? Een andere kabel zal ik ook eens proberen. Eens kijken of ik die hier ergens kan opduikelen. (Ik zit momenteel in Thailand en nogal afgelegen).
 
Monitoren knipperen eigenlijk het licht heel snel aan en uit. Bij de tv en de monitor wordt dat flikkeren onzichtbaar bij een snelheid van haast 100 Hz (Hertz). Een LCD van een platte monitor lijkt heel wat stabieler en werkt al bij 60 of 70 Hz. Heb je niet de goeie snelheid ingesteld bij de grafische instellingen van Windows (afhankelijk van het beeld-stuurprogramma) dan schakelt de monitor ter waarschuwing uit. Na korte tijd probeert die het weer, je vaak net de kans gevend om het te veranderen. Bij die van mij zie ik de instelling in het Status menu van de monitor staan.

De resolutie is het aantal beeldlijnen. Een 22 inch breedbeeld zal vaak 1680 X 1050 hebben. Duik je hier onder bij de instellingen van de grafische kaart, of chip, dan wordt alles groter maar dat mag niet. Het beeld is geen projectie meer maar een veld beeldpunten. Het zou kunnen dat het grafisch stuurprogramma de hoge resolutie niet kent en dat er daarom een lagere ingesteld staat. Zoek in dat geval naar een nieuwere driver, soms kunnen stuurprogramma's (met wisselend resultaat) zelf een "aangepaste" resolutie maken of je kan de kleurdiepte verlagen van 32 bits =vloeiende kleurovergangen, naar 24 bits = bijna echt, of nog lager = waarbij je echt vlekken gaat zien. In veel gevallen heb je dan andere keuzes bij resoluties omdat de chips dan meer kunnen presteren. Dit geldt vooral voor oudere apparatuur.

De aanbevolen resolutie en verversingsfrequentie staan in de handleiding van het beeldscherm en ook in de specificaties wanneer je even zoekt met Google of DuckDuckGo. Ik zou zeggen: welterusten. Alfred
 
Het flikkeren wordt bij 30 Hertz al onzichtbaar, maar blijft nog wel voorkomen als je wegdraait met je hoofd.
bij 50 Hertz is dit al nihil, en bij 60 Hertz helemaal.
Tussen 60 en 100 Hertz merk je als gebruiker nauwelijks verschil.
 
We draaien dus weg met ons hoofd maar de vraagsteller heeft een Plat scherm. Ik kan me van vroeger herinneren dat het ene beeldkanon niet zoals de andere was. TFT schermen zijn een zegen voor de mensheid maar je moet nu wel de voorgeschreven resolutie en verversingsfrequentie instellingen bij beeldinstellingen van Windows gebruiken. Bij het beeld dat telkens even zwart wordt is een fout bij deze instellingen zeer waarschijnlijk.

Verder worden tal van fouten verholpen door de stekker van de monitor er een minuutje uit te doen zodat het is gereset en het beeld goed af te stellen. Het fijn-afstellen op het raster kan vaak via voorbeeldschermen in het stuurprogramma of in het menu van de monitor. Je moet dan een schuifbalkje zo afregelen dat je evenwijdige lijnen zonder moiré (hout patroon) ziet.
 
Bedankt voor de tips! Probleem is opgelost door een nieuwe kabel.
 
Mooi. Zorg voor een goede verbinding en leg ook de nieuwe kabel niet langs apparaten of andere zaken die voor storing zouden kunnen zorgen. Graag gedaan. Alfred
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan