Beeldscherm werkt niet meer na opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

GeorgetteS

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2006
Berichten
233
Ik twijfel waar deze vraag hoort, dus probeer het hier:
Als ik mijn desktop opstart, dan doet mijn beeldscherm het eventjes. Hij geeft het Compaq logo weer, en wordt weer zwart. Normaal is dat ook zo, maar dan komt na een paar tellen wel het inlogscherm van Windows (staat windows 10 op) maar dat gebeurt nu niet. Volgens mij ligt het dus niet aan mijn beeldscherm of aan de kabels, want hij doet het wel eventjes (kabels wel gecheckt). Normaal start de computer heel snel op.

De computer staat wel aan, ik hoor de ventilator draaien. Als ik kort op de uit/aan knop druk (zoals ik hem ook aan zet) gaat de computer weer uit. Ik weet niet wat er zou gebeuren als ik bij dat scherm ben waar ik mijn wachtwoord in moet voeren. Maar normaal als ik ben uitgelogd brengt de aan/uitknop me volgens mij naar een menu waar ik kan kiezen wat ik wil (afsluiten, opnieuw opstarten enz). Ik kan hem wel in de slaapstand zetten, en er weer uithalen, met de knop met het maantje erop. Verder gebeurt er niets.
Iemand enig idee?? Alvast bedankt weer voor het meedenken!
 
Heb je toevallig al een ander beeldscherm geprobeerd?
 
Het aanmeldingsscherm moet je in ieder geval kunnen zien, daarom denk ik dat de computer de BIOS niet kan lezen. Probeer eens om in die BIOS of Setup te komen door op de daarvoor bestemde knop te drukken wanneer die mogelijkheid komt. Op het scherm met Compaq logo staat onderaan misschien "Druk Del voor Setup" en anders steeds Del en F1 (soms F2) trommelen. Het probleem is vaak dat de 3 Volt knoopcel leeg is. Als je wel in die BIOS instellingen kan komen dan daar de tijd en datum controleren en misschien ook Standaard Waarden selecteren. Soms ook is een insteekkaart defect zoals de netwerkkaart. Wanneer het batterijtje is doorgemeten en al dan niet preventief vervangen, zal het uitbouwen van deze kaarten de volgende stap kunnen wezen, wel de spanning er even af halen. Eén kort en vaak zacht piepje betekent dat het geheugen getest gaat worden. Dus dan heeft het BIOS al geraadpleegd kunnen zijn.
 
Nou super vreemd. Ik heb geprobeerd hem op te starten in de bios, maar ik kwam in een scherm dat ik nog nooit gezien heb (zie foto). Het had geen zin om op escape te drukken zoals er stond, en daarna werd het beeldscherm weer zwart. Dus weer uitgezet en opnieuw geprobeerd. Dit keer kwam ik weer in het zelfde scherm, en toen ik op escape drukte zag ik een cirkeltje draaien (logo voor nadenken) en daarna héél even het opstartscherm, wat na 2 seconden weer verdween. Ik heb toen geprobeerd in te loggen zoals ik normaal ook zou doen, en volgens mij lukte dit, want de computer ging nadenken. Ook ging de computer daarna niet meer uit toen ik kort op de aanknop drukte (als hij dus wel degelijk was ingelogd).
Uitgezet en opnieuw geprobeerd. Toen kreeg ik heel lang een zwart scherm met een rechthoekig 'windows blokje' met alleen de tekst 'persoonlijke instellingen'. En toen heeft hij nog heel lang nagedacht en kon ik wel inloggen. En nu doet hij het weer gewoon!
Geen idee wat er aan de hand was dus, maar wel heel vreemd. De afgelopen dagen heb ik denk ik 10x geprobeerd om hem aan te zetten en elke keer zonder succes.

Ik dacht, ik post het toch nog even, misschien kan iemand er nog iets van leren? Ik heb geen idee wat er is gebeurd in elk geval, maar zo lang hij het doet ben ik blij. Hoop dat het geen voorbode is geweest van het einde.

Bedankt nogmaals voor het meedenken! IMG_9508.JPG
 
Maar de computer doet het nu ook zoals vlak voordat die het niet meer deed.

Ik denk dat je op het goede spoor was. De batterij is waarschijnlijk leeg. Een gewoon batterij metertje is voor het meten van 1,5 Volt, de knoopcel is het dubbele: 3 Volt. Daarmee moet een batterijmeter flink uitslaan. Beide kan je voor weinig kopen bij Action.

Heeft de computer een grafische chipset met een aansluiting voor een bepaald type monitor op de computer zelf én een grafische kaart die je gebruikt voor de monitor, dan kan een stroomloos BIOS teruggezet zijn naar standaard waarden en signaal geven via de eigen chipset. De instelling van de BIOS is dan "Init First" (on-board chipset) of (PCI slot) of iets dergelijks. De computer tijd en datum zijn dan meestal ook niet meer de goede maar het is niet te zeggen wat een computer het eerst niet meer kan.

Je zou ook in de BIOS moeten kunnen komen. Probeer dus een batterij te plaatsen en meet dan de oude. Doe de computer van de spanning en open de kast. Een knoopcel springt uit de behouder als het klemmetje, dat er een stukje overheen zit, wat naar opzij wordt gedrukt. Na het plaatsen van de nieuwe (langs het klemmetje drukken het laatst) in de BIOS "Standaard waarden" selecteren en opnieuw opstarten. Vervolgens naar de BIOS gaan en de waarden aanpassen naar voorkeur.

Over de afbeelding van het scherm: hoe is het geheugen verdeeld? Beide bankjes gelijk vullen met de zelfde geheugens en je hebt Dual Channel in plaats van Single Channel. Geheugens kunnen dan tegelijk worden aangesproken. Lees meer over de plaatsing in de handleiding.
 
Laatst bewerkt:
Dag allen (en in het bijzonder Alfred),

de laatste dagen heeft de computer het gedaan, maar nu doet hij weer gek. Als ik hem aanzet doet het beeldscherm het even, maar daarna valt hij toch weer uit. Je hebt het over een batterijtje dat leeg zou moeten zijn. Waarvan is dat batterijtje dan? Van de grafische kaart? En zit die op de kaart zelf, of op het moederbord ofzo? Heb hier totaal geen ervaring mee. Met instructies moet ik er denk ik wel uitkomen, maar weet nu niet precies waar ik moet zoeken. Dank je wel alvast weer.
 
Het CMOS is de chip voor de BIOS of Setup en deze zit op het moederbord. Computers reageren allemaal anders wanneer de batterij leeg raakt.

Doe de netspanning van de computer af en laat het batterijtje niet in de computer of op de printplaat springen. Je kan het klemmetje met een nagel al wegdrukken dus je hebt er geen schroevendraaier voor nodig. In deze video kan je het precies zien:

https://www.youtube.com/watch?v=zjGHpJqVJkM

Iets om nog te weten is; maak geen vette vingers op de nieuwe batterij, noteer ergens wanneer het is vervangen zodat het de volgende keer op tijd al kan, selecteer en bewaar eerst "Standaard Waarden" of "Default Settings" in de BIOS en pas de instellingen dan de tweede keer naar wens aan. Dit voorkomt fouten. Mijn computer ging pas na een week weer normaal doen en regelmatig aftellen bij het bootmenu. Heb dus geduld ermee. Wat je zeker meteen weer moet instellen na het vervangen van de batterij dat is de tijd en datum want met de datum op bijvoorbeeld januari 2000, krijgen webpagina's geen geldige certificaten en vaak ook ongeschikte cookies.
 
Super, dank je wel voor je uitleg. Ik ga het proberen en zal je van de week laten weten of het is gelukt!
 
Ik had nog zo'n batterij liggen dus heb hem net vervangen, en nu lijkt hij het inderdaad weer te doen! In de BIOS stond de tijd enzo nog gewoon goed, en veel keuzes qua opstarten heb ik niet. Voor zover ik nu kan inschatten doet hij het gewoon weer. Mn browser ziet er nog een klein beetje gek uit, maar mogelijk dat dat dus nog gaat veranderen de komende dagen?
Hier was ik zelf echt NOOIT opgekomen, dus je hebt me misschien zomaar een nieuwe computer bespaard. Héél erg bedankt weer! Ik laat de vraag nog eventjes open staan voor de komende dagen, maar fingers crossed! :thumb::thumb::thumb:
 
Ja de hardware van de computer heeft zelf ook van alles te regelen.

Kijk even of jij een grafische kaart hebt, dus dat de monitor signaal kabel naar een slot met een insteekkaart toe gaat. Als er dan ook een aansluiting op de computer zelf zit voor een monitor, dan moet je kiezen in de instellingen van de BIOS, voor On board chipset of PCI card of iets dergelijks, deze voorkeur-instelling van grafische adapter kan dan heten: "init first". Misschien dat deze bij terug naar standaard waarden uitgaat van gebruik van de chipset op het moederbord en dat dit door een ander geheugen gebruik verschil maakt in de weergave.

Anders zou ik niet weten wat er aan de browser anders zou kunnen zijn. Is het een resolutie probleem, helpt dan het scrollen met Ctrl toets ingedrukt? Zijn de venster randen heel anders geworden of is het de kwaliteit?

Nadat je in de BIOS een duidelijke keuze hebt gemaakt voor de ingebouwde chipset of grafische kaart moet je maar eens proberen of vensters goed schuiven en pagina's gemakkelijk scrollen. De driver voor welke grafische adapter je dan maar gebruikt is dan goed geïnstalleerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan