Beide posters hebben goede antwoorden, ik zal ze toch even proberen aan te vullen:
Tussen de 19" en 22" is een goede monitor voor een niet-gamer. Je hebt een mooi groot scherm en een goed overzicht. Bovendien worden standaardverhoudingen in bijv. websites veel groter. eerst was dit 640 x 480, later 800 x 600 en nog wat later 1024 x 768. Ik vind het zelf al wel weer tijd om weer een stap verder te gaan. (wat sommigen alweer doen)
Kortom: programmeurs houden er dus al rekening mee dat iedereen een groter scherm heeft.
Reactietijd is niet heel erg belangrijk. Ik heb er zelf 2 met een 2ms responsetijd (reactietijd) maar ik wil de betere schermen hebben. 5ms is inderdaad standaard tegenwoordig, maar om eerlijk te zijn: pas vanaf 10ms of hoger begin je het pas te merken dat er verschil in zit.
Resolutie: Ik zou zelf voor een scherm gaan dat 1980 x 1020 aankan. Dit is echter niet zo heel belangrijk. Ook net wat je fijner vindt trouwens, ik heb zoiets hoe kleiner het is, hoe meer er dus te zien valt, maar anderen (lees: ouderen) hebben vaak wat moeite met de kleine lettertjes
Iets dat beiden nog vergeten zijn is het contrast. Contrast is in jouw geval niet heel belangrijk omdat je niet om games geeft, maar het geeft toch wel een mooier beeld. Ikzelf gebruik een dynamisch contrast van 10.000 : 1. Het is niet heel belangrijk, maar misschien kan je hierdoor prijsverschillen snappen tussen bepaalde monitors.
Tenslotte het merk, ik zou je persoonlijk het merk Iiyama willen aanraden (2x een i ja op het begin, geen L) deze zijn goed het leveren van monitors, zonder al te veel fratsen zoals betalen voor de merknaam (wat samsung bijvoorbeeld heel erg heeft) ook hebben ze een perfecte service.
Ik had een probleem met 1 van mijn schermen, ik belde de klantenservice en 5 min later had ik een afspraak: ze kwamen 2 dagen later een nieuwe leveren en de oude kon ik gewoon meegeven. Ze hebben trouwens 3 jaar garantie op die dingen, wat ik toch best netjes vind! (je hoeft er ook niks extra's voor te betalen)