beeldscherm

• Onderwerp starter Onderwerp starter simo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

simo

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2003
Ik zit met het volgende. Ik ben van plan een nieuw beeldscherm te kopen, maar ik wil graag weten welke het beste is voor mijn ogen. Ik zit vaak uren voor mijn computerscherm te turen. het gaat daarbij om tekstmateriaal (dus geen spelletjes of zo) Ik heb begrepen dat TFT het beste is, maar maakt het ook uit of ik breedbeeld neem of gewoon beeld. Maakt de grootte van het scherm iets uit.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Iedereen zegt dat TFT beter is, maar het feit blijft dat CRT een hogere verfrissings-frequentie aankan wat dus in principe beter is voor je ogen.
Nu ik dat gezegd heb, kan ik ook melden dat een TFT uitstekend is om hele dagen naar te kijken, ik zit er ook het grotere deel van de dag achter voor mijn baan.

De grootte van je scherm is moeilijk om aan te raden. Ik ben persoonlijk een groot voorstander van breedbeeldschermen omdat je er wat meer werkbalken e.d. op kwijt kunt zonder dat je 'werkgebied' helemaal volraakt.

Ik zou in ieder geval niets kleiners dan 19 inch nemen en niets groters dan 22 inch. Als je met de resolutie van je videokaart speelt heb je dan nog meer dan genoeg instelmogelijkheden.

het feit blijft dat CRT een hogere verfrissings-frequentie aankan wat dus in principe beter is voor je ogen

Nou…. dat ben ik niet met je eens. CRT (een “ouderwetse” beeldbuis dus) heeft weliswaar een hogere verversingsfrequentie, maar daar ligt ook een hele andere techniek achter. Een CRT monitor op een frquentie van laten we zeggen 85Hz, bouwt het hele beeld[/b] 85 keer per seconde helemaal opnieuw op. Bij TFT-scherm worden alleen die pixels die daadwerkelijk veranderd zijn ten opzichte van het vorige frequentiemoment opnieuw opgebouwd. De rest wordt met rust gelaten. Met andere woorden: het beeld van een TFT scherm staat absoluut stil, en is daarmee veel rustiger om naar te kijken.
Komt nog iets bij…. zie jij anno 2009 nog maar eens ergens een CRT monitor te kopen, dat zal niet meevallen.

TFT dus. Wat valt daar dan te kiezen?
Reactietijd
oudere LCD schermen willen bij bewegend beeld nogal eens last hebben van “natrekken” of een onscherp beeld. Dat komt omdat de pixels op het scherm niet snel genoeg kunnen schakelen. Snelheid van 5ms is tegenwoordig vrij standaard, wil je een monitor die bedoeld is voor hoogwaardige grafische weergave van bewegende beelden, moet je eerder denken aan een scherm met een reactietijd van 2ms.

Resolutie
Simpel: meer beeldpuntjes per vierkante centimeter = betere kwaliteit beeld. Ga anno 2009 niet voor minder dan 1440x900
Hierbij geldt natuurlijk ook meer =duurder.

Beeldformaat
Helemaal afhankelijk van wat je wilt. Ik ben het gedeeltelijk eens met Niek_e, je moet zeker niet voor minder dan 19 inch gaan. Hoeveel groter je wel of niet moet willen, is maar net waar je het scherm voor gebruikt. Heb je vaak meerdere documenten gelijktijdig open, kan het handig zijn om die naast elkaar weer te geven op je scherm. Een 19” scherm is dan misschien toch wat klein.
Ben je CAD of GIS tekenaar, wordt het een heel ander verhaal. Je wilt tenslotte allerlei menuutjes op je scherm, maar je moet ook nog een beetje fatsoenlijk tekenveld op je scherm overhouden. Een scherm van 24” of groter is dan zeker geen overbodige luxe. (en ik kan het weten) Houd er wel rekening mee dat grotere monitoren ook een hogere resolutie hebben, je videokaart moet dat wel kunnen weergeven, anders heb je er nog niet veel aan.

Oh, en wat betreft breedbeeld (16:10) of "gewoon" (4:3)... die "gewone" 4:3 zijn bijna niet meer te koop

Laatst bewerkt:
Beide posters hebben goede antwoorden, ik zal ze toch even proberen aan te vullen:

Tussen de 19" en 22" is een goede monitor voor een niet-gamer. Je hebt een mooi groot scherm en een goed overzicht. Bovendien worden standaardverhoudingen in bijv. websites veel groter. eerst was dit 640 x 480, later 800 x 600 en nog wat later 1024 x 768. Ik vind het zelf al wel weer tijd om weer een stap verder te gaan. (wat sommigen alweer doen)
Kortom: programmeurs houden er dus al rekening mee dat iedereen een groter scherm heeft.

Reactietijd is niet heel erg belangrijk. Ik heb er zelf 2 met een 2ms responsetijd (reactietijd) maar ik wil de betere schermen hebben. 5ms is inderdaad standaard tegenwoordig, maar om eerlijk te zijn: pas vanaf 10ms of hoger begin je het pas te merken dat er verschil in zit.

Resolutie: Ik zou zelf voor een scherm gaan dat 1980 x 1020 aankan. Dit is echter niet zo heel belangrijk. Ook net wat je fijner vindt trouwens, ik heb zoiets hoe kleiner het is, hoe meer er dus te zien valt, maar anderen (lees: ouderen) hebben vaak wat moeite met de kleine lettertjes ;)

Iets dat beiden nog vergeten zijn is het contrast. Contrast is in jouw geval niet heel belangrijk omdat je niet om games geeft, maar het geeft toch wel een mooier beeld. Ikzelf gebruik een dynamisch contrast van 10.000 : 1. Het is niet heel belangrijk, maar misschien kan je hierdoor prijsverschillen snappen tussen bepaalde monitors.

Tenslotte het merk, ik zou je persoonlijk het merk Iiyama willen aanraden (2x een i ja op het begin, geen L) deze zijn goed het leveren van monitors, zonder al te veel fratsen zoals betalen voor de merknaam (wat samsung bijvoorbeeld heel erg heeft) ook hebben ze een perfecte service.

Ik had een probleem met 1 van mijn schermen, ik belde de klantenservice en 5 min later had ik een afspraak: ze kwamen 2 dagen later een nieuwe leveren en de oude kon ik gewoon meegeven. Ze hebben trouwens 3 jaar garantie op die dingen, wat ik toch best netjes vind! (je hoeft er ook niks extra's voor te betalen)

Bedankt voor de reacties. Het is mij allemaal een stuk duidelijker geworden:thumb:

Komt nog iets bij…. zie jij anno 2009 nog maar eens ergens een CRT monitor te kopen, dat zal niet meevallen.

Ik heb er nog wel wat te koop ;)

Ben je CAD of GIS tekenaar, wordt het een heel ander verhaal. Je wilt tenslotte allerlei menuutjes op je scherm, maar je moet ook nog een beetje fatsoenlijk tekenveld op je scherm overhouden. Een scherm van 24” of groter is dan zeker geen overbodige luxe. (en ik kan het weten) Houd er wel rekening mee dat grotere monitoren ook een hogere resolutie hebben, je videokaart moet dat wel kunnen weergeven, anders heb je er nog niet veel aan.

Mee eens. Maar de OP zei dat het vooral om tekstverwerking ging, zodoende dat ik niet meer dan 22 aanraadde. Zelf ben ik een professioneel programmeur en gebruik 2x 23 inch breedbeeld naast elkaar en zelfs dan kom ik nog regelmatig te kort :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan