Beelscherm straalt geen blauw uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hulkenist

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2008
Hallo beste mensen,
zomaar vanuit het niets sprong mijn beeldscherm van normale kleuren naar een geel-actige rood-gloed kleuren, alsof er geen blauw wordt doorgezonden.
Als ik bijvoorbeeld naar helpmij.nl ga, zie ik bovenin geen blauw, maar een soort groen.
Ook is het niet mogelijk om wit op mn scherm te krijgen, dus het staat voor mij al vast dat er iets met de blauwe kleur aan de hand is.
Verder valt het mij op, dat als ik het menu van het scherm open, er wel blauw en wit gewoon normaal is te zien.

Wat heb ik gedaan?
- Ik dacht meteen aan kabelbreuk, heb de kabel gecheckt.
- Dit mocht niet baten, dus heb een nieuwe VGA-kabel gekocht, zelfde resultaat.
- Fabrieksinstellingen terug gezet.
- Drivers herinstalleerd
- Screenshot gemaakt van het 'vreemde' beeldscherm en die op de laptop bekeken, zag er gewoon normaal uit, dus met blauw en wit.
- Het beeldscherm getest op een andere computer, met verschillende soorten kabels, werkte in alle situatie's goed, beeldscherm en kabel lijkt dus goed.
- Een andere monitor getest op deze laptop, ook met verschillende kabels --> Gaf weer geen blauw door, het probleem zit hem dus echt in de laptop.
- Nogmaals de nieuwste videokaart-drivers geinstalleerd.
- Lagere resolutie en vervesingsfrequentie ingesteld.
- Hardware acceleratie verlaagd/uitgezet.

Het lijkt dus in het scherm te zitten, maar ook weer niet, aangezien het menu wel gewoon goed werkt, iemand een idee?

P.S.
- De opstelling is Laptop met tweede beeldscherm.
- Beeldscherm is: samsung syncmaster 940nw (VGA)

Laatst bewerkt:
Mijn on-board chip doet af en toe ook zo, in de browser. Ik hoop dat ik een dunne grafische kaart gevonden heb voor dat het blauw vaker of definitief uit gaat. Met de kaart die er in zat heb ik die problemen nooit gehad. Er is geen extra koeling voor deze chips op het moederbord en ze kunnen haast nooit veel meer dan goed film en video afspelen.

Omdat je geen andere opties geprobeerd hebt denk ik dat je dus geen losse grafische kaart in de computer hebt zitten. Zet er eens zo een in. Een goede kan de prestaties ook aanmerkelijk versnellen. Kan je niet even een kaart lenen, kijk dan eens bij tweedehands aangeboden. Bijvoorbeeld via http://www.advertentiezoeker.nl In de documentatie van het moederbord staat welk slot type er op het moederbord zit.

Zal even een update geven:

Ben gisteravond goed geholpen in de chat van Helpmij, het probleem is er helaas nog steeds.

Wat is er getest:
- De opstelling is Laptop met tweede beeldscherm.
- Het beeldscherm getest op een andere computer, met verschillende soorten kabels, werkte in alle situatie's goed, beeldscherm en kabel lijkt dus goed.
- Een andere monitor getest op deze laptop, ook met verschillende kabels --> Gaf weer geen blauw door, het probleem zit hem dus echt in de laptop.
- Nogmaals de nieuwste videokaart-drivers geinstalleerd.

Het mocht allemaal niet baatten.

Op het moment van schrijven gebeurt er iets vreemds: het scherm springt zomaar opeens naar 'normale' kleuren, en binnen 10 seconden weer naar de vreemde kleuren. Het lijkt dus op een vreemd contact, heb nogmaals de kabel en ingangen gecheckt, maar die zien er goed uit, ook is de kabel goed ingeschroefd in de laptop en in het scherm. HEt scherm blijft helaas de vreemde kleuren weergeven.

Iemand een idee?

Het is dan de grafische chip maar zoals je zegt, evengoed kan er iets los zitten in de laptop. Helpt schudden of kloppen? Je zou de laptop open kunnen maken met behulp van een beschrijving op Internet. Dit is niet zo heel gemakkelijk. Als het een losse grafische kaart is dan is controle hiervan makkelijker.

Het menu waarin je de kleur wel goed ziet heeft waarschijnlijk een lage resolutie, waarbij de chip het makkelijker heeft. Je zou kunnen controleren of de ingestelde resolutie en verversingsfrequentie niet te hoog ingesteld staan. Start daarvoor ook eens op in Veilige Modus, met F8. Bij problemen onder Windows kan je verder vaak de hardware-versnelling nog verminderen.

Schudden/kloppen helpt helaas niets, nog steeds hetzelfde probleem.
De resolutie en verversingsfrequentie beide omlaag geschroefd, ook geen oplossing.
Als laatste heb ik nog jouw manier van Veilige modus getest en de hardware acceleratie omlaag gezet, dit mocht helaas ook niets helpen.

Ik kan helaas geen info vinden over het openschroeven van dit model, iemand anders nog een idee?

Ik las later dat het om een laptop gaat maar in een laptop kan soms ook een andere grafische kaart. Heb je dit probleem alleen op de externe monitor of ook op het scherm van de laptop en welk model laptop is het dan?

Enkel op het externe scherm, op de laptop is alles prima.

Dell Latitude D830

Hier kan je op YouTube zo ongeveer zien wat er voor een grafische kaart er in de laptop zit en hoe de lintkabel er uit zal zien. http://www.youtube.com/watch?v=RYbr-bq4Z6c&feature=related Mogelijk is het een iets ander model, je zal zelf even moeten zoeken naar precieze beschrijving zoals: http://www.insidemylaptop.com/replace-upgrade-memory-ram-in-dell-latitude-d830-notebook De lintkabel zou een slecht contact kunnen hebben Je kan beide delen vervangen maar het aansluiten van de lintkabels dat weet ik niet, ze gaan vaak in aansluitingen met uiterst breekbare vergrendeling. Anders einde verhaal voor het gebruik van een externe monitor.

Dit vind ik toch allemaal erg tricky, zeker omdat ik er niet veel kaas van heb gegeten.

Maar ik bedacht gisteren: zou het werken als ik de andere aansluiting probeer? (heb mannetje en vrouwtje VGA op mn laptop zitten)?

Oke.
Er zit tevens nog een S-video-aansluiting op, is dat dan een idee om te proberen?

Ja. Dit kan dan een tweede beeld geven op een televisie. In het TV menu moet je dan misschien een andere ingang, de SVHS selecteren. Natuurlijk daarna in Windows naar Beeldscherminstellingen gaan.

Ben er nog eens diep ingedoken, heb de laptop volledig uit elkaar gehaald.
Op het moederbord zag er niets vreemds uit en er zat ook nergens iets los.
met name de connector nog eventjes beetje aangedrukt, alles weer in elkaar gezet, met helaas geen resultaat: nog steeds hetzelfde probleem.

Nog een idee, los van een nieuwe chip?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan