• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Begindatum en einddatum week berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefantamis

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2012
Berichten
12
Ik ben bezig met een rapportage met sales cijfers.

Nu wil ik per dag en per week en maand kijken wat er is omgezet

Voor dag gebruik ik de volgende formule =VANDAAG()

Als ik nu de begindatum en einddatum wil berekenen voor een maand gebruik ik =DATUM(JAAR($E$2);MAAND($E$2);1) waarbij in Cel E2 de datum van vandaag staat. Voor de eindatum gebruik ik dan =LAATSTE.DAG($E$5;0) waarbij E5 verwijst naar de begindatum

Nu had ik verwacht dat iK =DATUM(JAAR($E$2);MAAND($E$2);1) simpel kon aanpassen door maand in week te vervangen. Helaas werkt dit niet. Iemand een suggestie waarmee ik toch de begindatum van een week kan berekenen gebaseerd op de datum van =VANDAAG()
 
Kijk eens naar de functie WEEKDAG. Let dan ook op de mogelijkheden voor het aangeven van de begindag van de week: zondag of maandag en de daarvan afhankelijke nummering. Die nummering gebruik je dan om van de datum van vandaag af te trekken voor het bepalen van het begin van de week. Op dezelfde wijze bepaal je door optelling het eind van de week.
 
Daar kom ik niet mee weg, of ik snap niet hoe ik die formule moet toepassen. Misschien even iets beter toelichten.

Mijn einddoel is om de datumperiode van een week te krijgen op basis van de datum van vandaag.

Dus ik heb in één cel =Vandaag

Vervolgens heb ik de startdatum nodig van de week op basis van datum van vandaag
Vervolgens heb ik de einddatum nodig van de week op basis van de datum van vandaag
 
Als de week op maandag begint, dan is het vandaag, vrijdag 3-8-12, dag 5 in de week, en is de begindatum van de week 30-7-12.
Dan gebruiken we voor de begindag van de week de formule
Code:
=VANDAAG()-WEEKDAG(VANDAAG();2)+1
en voor de einddag
Code:
=VANDAAG()+(7 -WEEKDAG(VANDAAG();2))
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat je de formule niet snapt, zie bijlage.. met relatieve simpele formules bepaal je de eerste en laatste dag van de week en je kunt ook nog zelf kiezen op welke dag je de week laat beginnen.

als dit ook niet is wat je zoekt zet dan zelf even een voorbeeldje op want iemand die zijn eigen sheet probeert uit te leggen en iemand anders die met zijn eigen beeld van die uitleg een onbekende formule uit gaat leggen word meestal een spraakverwarring..
in een voorbeeldje word sneller duidelijk wat echt bedoeld word en kan de formule gelijk op maat worden toegepast. scheelt een hoop tijd..
 

Bijlagen

  • voorbeeld weken bepalen.xlsx
    9,2 KB · Weergaven: 245
Als de week op maandag begint, dan is het vandaag, vrijdag 3-8-12, dag 5 in de week, en is de begindatum van de week 30-7-12.
Dan gebruiken we voor de begindag van de week de formule
Code:
=VANDAAG()-WEEKDAG(VANDAAG();2)+1
en voor de einddag
Code:
=VANDAAG()+(7 -WEEKDAG(VANDAAG();2))


Dat was idd wat ik zocht. Hartelijk dankt daarvoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan