• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Beginletter een hoofdletter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Egbert12345

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2010
Hoi beste forummers,

Zie s.v.p. de bijlage. Met behulp van tekst.samenvoegen stel ik de naam samen. Nu wil ik graag dat het tussenvoegsel "van de" met een hoofdletter begint, maar dan alleen "Van". Nu wordt de D ook met een hoofdletter weergegeven. Kan ik dat anders doen?

gr Egbert

Bijlagen

deze in C3?

Code:
=BEGINLETTERS(LINKS(B3;LENGTE(B3)-VIND.SPEC(" ";B3)))& " " & RECHTS(B3;LENGTE(B3)-VIND.SPEC(" ";B3))

Ik vind BEGINLETTERS voor de Nederlandse context een onding. het is de vertaling van PROPER uit het engels en wordt vooral gebruikt om een Titel van een tekst juist te schrijven
"Volgens De Regels Van De Engelse Gramatica" moet elk woord van een titel beginnen met een hoofdletter. In het Nederlands is dat niet zo, daarmee is de functie zo goed als waardeloos.

Ik zou het als volgt oplossen
=TEKST.SAMENVOEGEN(A3;HOOFDLETTERS(LINKS(C3;1));KLEINE.LETTERS(RECHTS(C3;LENGTE(C3)-1));D3)

beetje langere formule maar wel zoals je het hebben wilt, alleen de eerste letter van het tussenvoegsel word een hoofdletter

Deze kan er ook nog bij in G3
Code:
=TEKST.SAMENVOEGEN(A3;ALS(CODE(B3)<97;B3;TEKEN(CODE(B3)-32)&DEEL(B3;2;LENGTE(B3)-1));D3)

Laatst bewerkt:
als "van de" consistent in kleine letters geschreven wordt heb je volgens mij genoeg aan:
Code:
=SUBSTITUEREN(A3&B3&D3;"van ";"Van ")

Alleen consistent en namen zijn vaak geen goede combinatie..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan