• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Beginletters en indirect formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

nieuweharing

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2021
Beste forum leden,

In een validatieregel probeer ik de beginletters van de woorden die uit een keuzetabel worden
gehaald (of evt handmatig worden ingevuld) om te zetten naar hoofdletters.

Bijvoorbeeld albert heijn moet dan Albert Heijn worden.
Alleen werkt onderstaande formule in de validatie niet, weten jullie wat ik verkeerd doe?

=(BEGINLETTERS(INDIRECT($E526)))

De uitkomst Albert Heijn moet dan in cel E526 worden weggeschreven.

Groetjes

Anne

Zo misschien? Geen idee wat je nu precies wilt, zonder voorbeeld is het gokken.
Code:
=INDIRECT(BEGINLETTERS($E526))
N.B. in standaard Excel kun je niet "iets wegschrijven" naar een cel. Dat kan alleen met VBA.

Laatst bewerkt:
Hallo AlexCEL,

Ik bedoel het volgende:

Blad 1 heeft de kolommen
Provincie Woonplaats

en afhankelijk welke provincie er gekozen wordt, geven de cellen in kolom woonplaats alleen maar
de woonplaatsen weer van de provincie die gekozen is.
die gegevens staan in een vervolg keuzetabel op blad 2.
de controle op woonplaats is in blad 1 uitgeschakeld in de validatie zodat men mag invullen wat en wil.
maar de beginletters van die woonplaats moet met een hoofletter zijn.

Voorbeeld:
de gekozen provincie is Utrecht en handmatig wordt er huis ter heide ingetypt (in plaats dat er via de vervolgkeuze tabel gekozen wordt).

Kan via de validatie de handmatig ingegeven woonplaats 'huis ter heide' worden omgezet in 'Huis Ter Heide'?
Of moet dat via VBA?

Groetjes

Anne

Validatie is niet voor "omzetten" van invoer. Het beperkt alleen WAT je in mag voeren.

Wat jij wilt kan alleen met VBA.

Plaats s.v.p. een Excel voorbeeldje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan