beginnen met C++ vanuit Java

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chargeotto

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2007
Inmiddels ben ik op een best wel redelijk ver niveau met Java, en heb verschillende apllicaties hiermee al gemaakt, en nu is mijn vraag.
Hoe moelijk is de overstap naar C++?

En verder heb ik een tweetal vragen:
1. Is er net zoals bij java een compiler die een beetje "De" C++ compiler is, zoals bijv. Netbeans bij java?

2. Is er in C++ ook iets gelijkwaardigs aan Swing van Java?

En als iemand nog tips heeft, hoe c++ erbij te leren hoor ik het graag. Een goed boek of iets dergelijk is ook welkom

Inmiddels ben ik op een best wel redelijk ver niveau met Java, en heb verschillende apllicaties hiermee al gemaakt, en nu is mijn vraag.
Hoe moelijk is de overstap naar C++?

Ik vermoed niet te moeilijk. Het grootste verschil is dat je in C++ veel meer verantwoordelijk bent voor je eigen geheugengebruik. Je moet geheugen dat je declareert, ook weer zelf weggooien, hier gaan veel mensen de fout in. Java doet dit automatisch doormiddel van garbagecollection.

Ik zou zeggen: begin eraan en wanneer je vastloopt kun je altijd hier komen voor vragen :)

1. Is er net zoals bij java een compiler die een beetje "De" C++ compiler is, zoals bijv. Netbeans bij java?

Allereerst: Netbeans is geen compiler, maar een IDE.
Als je Linux draait kun je ook prima Netbeans gebruiken voor C++. Even een plugin installeren en klaar. Ik vind het een bijzonder goede IDE voor linux. Als compiler gebruik je dan GCC/G++.

Als je windows draait heeft Visual Studio 2008 Express mijn voorkeur. Het is een compiler/IDE/debugger in 1. Vooral de debugger is van een enorm hoge kwaliteit.
Een andere optie is code::blocks. Hier moet je dan wel even de Mingw compiler bij downloaden.
Beiden zijn gratis te downloaden.

2. Is er in C++ ook iets gelijkwaardigs aan Swing van Java?

Ik ben voorstander van wxWidgets. Het is crossplatform en bijzonder compleet. (en gratis)

En als iemand nog tips heeft, hoe c++ erbij te leren hoor ik het graag. Een goed boek of iets dergelijk is ook welkom

Deze tutorial is onovertroffen naar mijn bescheiden mening: http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/

Voor windows zou ik Visual C++ gebruiken, maar dat is een erg zwaar progamma inplaats daarvan kun je dan beter Dev C++ gebuiken.

Dan nog Netbeans is een IDE, maar Visual C++/Dev C++ zijn ook IDE's maar ook compilers.

Voor windows zou ik Visual C++ gebruiken, maar dat is een erg zwaar progamma inplaats daarvan kun je dan beter Dev C++ gebuiken.

Ik neem aan dat iedereen tegenwoordig een Pentium 4 of beter heeft en dan draait VS prima hoor. Dev zal misschien sneller zijn, maar wordt al tijden niet meer bijgewerkt en zal dus snel verouderen.
Dev aanraden ipv VS of Code::blocks omdat het sneller is, is hetzelfde als windows 98 aanraden op je nieuwe pc omdat het zo lekker klein is.

Is wel waar maar, Je draait Win98 niet op een nieuwe pc omdat het veroudert is, Visual Studio wordt af en toe een nieuwe versie uitgebracht dus veel updates zijn er niet voor. Dev wordt af en toe geupdate, dus maakt niks uit alleen dat Dev wat minder aan je geheugen trekt.

Is wel waar maar, Je draait Win98 niet op een nieuwe pc omdat het veroudert is, Visual Studio wordt af en toe een nieuwe versie uitgebracht dus veel updates zijn er niet voor. Dev wordt af en toe geupdate, dus maakt niks uit alleen dat Dev wat minder aan je geheugen trekt.

Je begrijpt me geloof ik niet.
Dev wordt niet meer geupdate, in de zin van: nooit meer.
Visual ongeveer om het jaar.

Om het jaar is niet helemaal waar:
VS 2005
VS 2008
VS 2010
Dus om de twee jaar nieuwe versie en elk jaar een update voor de op dit moment versie.
Dan nog dan kun je Dev een tijdje gebruiken totdat het helemaal ouderwets wordt

Om het jaar is niet helemaal waar:
VS 2005
VS 2008
VS 2010

Ik bedoelde met om-het-jaar: 1 jaar wel en 1 jaar niet.

Dan nog dan kun je Dev een tijdje gebruiken totdat het helemaal ouderwets wordt

Behalve dat Dev bijna 5 jaar niet meer ge-update is. (De linux versie zelfs al 7 jaar niet meer).

Je kunt hoog en laag springen Max, maar als je nu nog wilt beginnen met C++ programmeren en een IDE wilt installeren, is het niet verstandig om met verouderde software te beginnen.

Het is VIJF JAAR niet meer ge-update. VIJF JAAR!
Als mensen een nieuwe computer kopen, raad jij ze dan ook nog steeds windows XP aan? Nee, natuurlijk niet want XP is te oud. Maar zelfs XP wordt tegenwoordig nog ge-update.
Om even te vergelijken: Windows 98 wordt ook al vijf jaar niet meer ge-update.

ik wil neit mee vechten ofso,

maar, DevC++ kan alles wat een beginner nodig heeft, in dat opzicht is het niet verouderd en eht niewusts VC 2010(beta), is een ramp, dus dat is ook niet aan te raden.

offtopic: "VC 2010(beta), is een ramp" --> Daarvoor is het nog een beta.

ontopic:
Gebruik gewoon lekker de visual studio express editie. Kun je gebruik maken van de C++.NET functionaliteit en beschik je dus ook over de garbage collector waardoor je niet meer over geheugenmanagement hoeft na te denken.

Echter: Als het voor Embedded software is, dan zul je de gewone c++ libs moeten gebruiken zonder het .NET framework.

Extra: Je kunt ook een plugin krijgen voor eclips om c++ te bouwen en compileren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan