Beginnen met Joomla

Status
Niet open voor verdere reacties.

irislouise

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2004
Berichten
187
Heel stom misschien dat het mij allemaal niet lukt, maar ik ben nu echt al dagen aan het rommelen en ik krijg het niet voor elkaar!

Ik heb nu phpdev op mijn pc staan, want daar zit alles in dat ik nodig heb voor joomla (toch)

Nu moet ik Joomla gaan instellen en dan kom ik bij:
MySQL database configuration:

en ik weet niet wat ik daar moet invullen :(
Sterker nog ik weet niet eens of MySQL loopt, dus ook niet hoe en of ik een usersname en password moet wijzigen, om nog maar te zwijgen over de database name.

Jullie zullen wel merken dat ik er echt weinig van af weet, maar ik wil het zó graag gaan gebruiken omdat ik een webwinkel wil beginnen.
Ik zal wel op meerdere moeilijkheden gaan stuiten, maar eerst dit probleem maar verhelpen.

Alvast heel erg bedankt!

Groeten iris
 
Staat in de Readme van phpdev niet iets over de inloggegevens van MySQL?

Meestal iets voor "root" voor beide velden (gebruikersnaam + wachtwoord)
 
Dit staat er:
Getting Started
Start apache and mysql, navigate to http://localhost/ and follow the start_here.htm link, its a good place to start and you can check if everything is working as expected, any major dramas please report in the forums


Installing Apache as a service
If you run the InstallApacheService link in the start menu > phpdev then this will install apache as a service, this means that apache will be running whenever you start up windows, if you start Apache as a service you can start and stop the Apache service easily by running the apachemonitor.exe.

Installing MySQL as a service
Does not work as well as it should, I would suggest moving the mysql startup link into your startup folder, this will run MySQL as soon as windows boots up, there are many MySQL controllers available though I find most unreliable if indeed they work at all but feel free to google it.

root heb ik geprobeerd maar helaas :(

Als ik naar start_here ga staat er onder andere dit:

testing testing.....
Does it work ??, well if you got this far the answer is probably yes, however lets run a few tests..
Test PHP with ...phpinfo()
Test GD functions with ...a dodgy digital clock
Test MySQL / phpMyAdmin via ...phpMyAdmin

Als ik dan op de linkjes klik gebeurt er helemaal niks!

Ik heb ook geprobeerd om alles los te installeren, dit was ook geen succes...
 
Ik zal voorstellen PHPdev te verwijderen en XAMPP te installeren of USBWebserver te downloaden en opstarten (Die hoef je niet te installeren)
 
ok ga ik dat doen...

eerst maar is Xampp proberen, ik hoop maar dat het lukt, want ik word hier een beetje moedeloos van ;)
 
ok ik heb xampp de installeert, dit ziet er al stukken gebruiksvriendelijker uit dan phpdev.

Deze geeft aan dat ik als gebruikersnaam root heb voor MySQL en geen wachtwoord :confused:

Wat nu?

en wat moet ik dan straks invullen bij MySQL database als Joomla daarom vraagt?

bvd
 
je zult eerst in phpmyadmin een nieuwe database moeten aanmaken.

Vervolgens ga je de setup van joomla uitvoeren.

Bij de databasegegevens vul je als server "localhost" in, vervolgens de inloggegevens en als database geef je de naam op die je in phpmyadmin hebt gebruikt.
 
ok ik heb bij nieuwe database een naam in gevoerd :)

maar hoe kom ik aan die inloggegevens
username = root maar password is er niet...

trouwens heel erg bedankt voor je hulp, want tis allemaal erg ingewikkeld voor mij :thumb:
 
ok wachtwoord is gewijzigd.

dan ga ik naar www.naamsite.nl/joomla en dan doe ik next 2x
en dan
Host Name : localhost

MySQL User Name :root

MySQL Password: ********

MySQL Database Name : iris

MySQL Table Prefix :jos_ (want dat staat er al)

en dan zegt ie dat mijn inloggegevens niet kloppen :(
 
Als het goed is is je MySQL gebruikersnaam "root" en je wachtwoord is leeg.

Althans, dat heb je een paar berichten eerder verteld :)
 
ja klopt, maar nu heb ik mijn wachtwoord aangepast, want leeg pakte joomla niet.

waarom maken ze zoiets nou niet gewoon geschikt voor simpele zielen, als ik :)
 
Waar heb je je wachtwoord gewijzigd?

Aan de link die je geeft heb je niet zo heel veel, jij kunt gewoon de web-installatie uitvoeren van Joomla. Maar dan moet je wel je wachtwoord en gebruikersnaam weten...

De gebruikersnaam moet sowieso root zijn.

Ga anders in PHPMyAdmin eens naar SQL in het linkermenu (Naast "Exit") en typ daar in

SELECT * FROM mysql.user

Je krijgt nu een lijstje te zien met gebruikers binnen MySQL, daar staat als het goed is root tussen. Als het veld onder "password" leeg is dan is er dus geen wachtwoord ingesteld.

Echter vraag ik me af of je nu uberhaupt nog wel in PHPMyAdmin komt aangezien je daar als het goed is dezelfde login voor nodig hebt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan