beginnen met linux

• Onderwerp starter Onderwerp starter rhcp
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

rhcp

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2004
hallo,
ik wou is beginnen met linux .
ik heb een pcetje nog staan met een p-1 200mhz en 64mb inter gehuigen.
er staat 9 gb op en windows 2000.
ik wil graag linux op een oud pctje zetten voordat al mijn bestanden weg zijn op mijn win xp pc.

ik heb een partitie van 6 gb voor linux gemaakt:)
voldoet de pc voor linux?
welke is voor mij het meest geschikt? ik ben een begginer dus houd daar rekenning mee:)
zo wat ik lees is mandrake het meest geschikt voor een bigginer? voldoet mijn pc daar aan?

vriendelijke groet

Pim

oja en voor ik het vergeet,is het mogelijk om een via een win xp machine in een netwerk te zitten?
ik wil er het volgende mee doen.
een webserver(gewoon plain)
ftp server
en ervaring op doen

als ik niet in een netwerk met windows kan dan gebruik ik het voor ervaring maar er moet dan ook win2000 blijfen draaien.

Tuurlijk wel, er is altijd wel iemand...

De systeem eisen die je daar aangeeft zijn prima geschikt om
- Web server
- FTP Server
- Samba server (voor windows verbindingen...)

te draaien.

Maar ik adviseer dan om geen grafische ongeving erop te zetten...
Dit heeft als nadeel dat het wat moeilijker lijkt.
Voordeel is daartegen wel dat je het veel beter leert.

Welke versie dan het beste is...
Als je zonder grafische omgeving wil werken kun je mooi Debian uitproberen.
Is niet een van de makkelijkste volgens velen. Maar (volgens mij) wel de beste om Linux goed onder de knie te krijgen zonder grafische schil....

De 6 GB is in eerste instantie voldoende. (let wel op dat linux minimaal 2 partities wil een SWAP voor het virtueel geheugen en een "Root" partitie)
Zodra je er dmv samba een echte file server van wil maken is het de vraag of de 6 gb voldoende is...

oke bedankt:thumb:
maar ik wil debain downloaden om het maar te proberen maar het zijn 7 cd's:confused:
moet ik ze alle 7 downloaden?

ik kan hem niet downloaden.
niets alle servers werken niet.
wat nu?
en als ik hem installer gaat dat het zelfde als windows gewoon volgende klikken en klaar hij staat er op je start hem opnieuw op je kan kiezen uit linux en uit windows 2000 of is dat niet zo simpel?

Mja, met Redhat, Suse en Mandrake heb je sowieso standaard een bootloader aan het begin waar je tussen Windows en Linux kunt kiezen, met Debian zou ik dat niet durven zeggen.

Waarschijnlijk wel :)

rhcp: Ja dat is het juiste bestand.

En let wel goed op bij de installatie (zoals bij elke installatie van welke linux dan ook) waar je hem installeerd. Lees liever twee keer de schermen door die je krijgt dan dat je denkt, het zal wel en gewoon maar iets doet.

Standaard maakt Debian gebruik van de Lilo bootloader.. dus het dual boot stukje is zeker geen probleem.

het installeren is moeilijker dan ik dacht:(
toen ik bij de partities aan kwam heb ik dat gedaan,maar nu is ineens me 2e harde schijf weg:(
is er ergens een uitleg hoe je hem moet installeren?

vriendelijke groet

Pim

oke ik formatteer mijn pc ff en dan linux er op goien en dan win 2000 er op.:rolleyes:

Geplaatst door rhcp
oke ik formatteer mijn pc ff en dan linux er op goien en dan win 2000 er op.:rolleyes:

Eerst Linux en dan 2K? Denk niet dat de 2K bootloader Linux ziet..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan