Beginnen met Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

GhastlyMIB

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2007
Hey,

ik wil eigenlijk langzaam aan overgaan naar Linux.
Ik zit te twijfelen tussen 2 distro's..
Namelijk OpenSUSE en Ubuntu.
Ik heb al wat info gevonden bij een topic.

Maar eigenlijk wou ik KDE3. Omdat hier een aantal programma's in zitten die ik wel goed vind. Bijvoorbeeld Amarok. Dat is echt een perfecte muziek speler.

Maar eigenlijk moet ik ook nog een aantal andere programma's hebben. Ik heb ze op Windows, maar ik moet dus ook een Linux variant hebben.
Hieronder is een lijstje van windows programma's. Hopelijk weten jullie iets... Tussen de haakjes staat de programma naam die ik had op Windows.
Brandprogramma (Nero Burning ROM en ImgBurn)
Programmeren (Visual studio 2005 & Zend studio voor PHP)
FTP (FlashFXP)
Downloaden UseNet (NewsLeecher)

Ook snap ik het niet helemaal met Wine. Programma's kan ik wel starten, maar hoe doe ik iets instaleren? Dus met setup?

Ik hoop dat jullie me wat duidelijkheid kunnen geven, en een aantal tips voor het overstappen.

Ooh ja, ik werk op een Toshiba laptop.
Dus de Fn toetsen moeten ook werken. O.a. Brightness, WLAN aan/uit, Num aan/uit en scherm kiezen.

Bedankt,
Mathijs

Laatst bewerkt:
Amarok is ook los te downloaden en te instaleren in een ander distro
linux heeft geen setup instaleren doe je via de console

Hey,

bedankt voor je reactie.
Ik weet dat amarok te downloaden is. Maar deze draait alleen op KDE. En Ubuntu heeft GNOME. Dus daar draait die niet op.

En de setup bedoel in van een windows programma.
Dus ik heb een setup.EXE van een bepaald programma. Dan kan ik de EXE uitvoeren in Wine. Maar hoezit dat met dat installeren? Waar worden die bestanden geïnstalleerd, of kan dit niet?

Gr

Met Wine kan je gewoon programma's installeren, werkt perfect. En in plaats van Ubuntu zou je Kubuntu kunnen gebruiken, dat is een officieële afgeleide van Ubuntu maar werkt met KDE, en Amarok zit daar al in. Als brandprogramma heb je K3b, dat is een van de beste brandprogramma's voor Linux. Voor FTP kan je FileZilla gebruiken. Voor de andere 2 weet ik het niet, maar Kubuntu heeft een programma om heel makkelijk software te installeren, als je daar een beetje zoekt zul je wel vervangers vinden.

gijsisok je voor stel is misschien wel iets maar hoor wel veel dat het nog al onstabiel is.

Volgens mij valt dat nog wel mee, ik heb vroeger ook wel eens Kubuntu gedraaid, en ik heb maar een paar programmacrashes gehad, maar dat heb ik met Ubuntu ook. En proberen kost niets natuurlijk he:)

Voor visual studio kan je KDevelop of eclipse gebruiken. Voor php is in eclipse ook een plugin te krijgen. Overigens zou amarok ook gewoon onder GNOME moeten draaien als je het mij vraagt.
Anders kan je idd Kubuntu nemen.
Wine zou ik zo veel mogelijk links laten liggen. Niets werkt zo fijn als een native applicatie.

amarok werkt gewoon met gnome geen enkel probleem.
k3b is eigenlijk kde maar werkt ook perfect met gnome
goed brandprogramma.
nero is er ook voor linux
voor downloaden kan je pan gebruiken , ook met nzb files
rar om het uit te pakken in combinatie met ark
gpar om rar files te repareren
openftd is er ook nog de linux variant van ftd

wine heb je helemaal niet zo veel nodig
om te installeren is er geen setup maar je kies gewoon uit een lijst wat je wil hebben en alles gaat vanzelf van downloaden tot installeren

Laatst bewerkt:
Ik zal het eens met ubuntu gaan proberen dan.
Bedankt tot zo ver...

Gr,
Mathijs

Ik wil je graag ook attent maken op Ubuntu NL, dat is de officieële Nederlandstalige Ubuntu site met een forum en documentatie over Ubuntu. En je kan ook nog een gratis CD van Ubuntu bestellen, maar hoe dat werkt staat op de site.

Hey,

ik heb nu al problemen.. Misschien kunnen jullie helpen:(
Ik had de videokaart geïnstalleerd, met succes (NVIDIA)
Nu wil ik mijn laptop op de tv aansluiten, maar ik zou niet weten hoe.
Ik heb bij programma's toevoegen / verwijderen een nvtv geïnstalleerd. Dus is hier speciaal voor gemaakt. Maar dit programma start niet op.
Als ik het programma open in terminal, dan staat er dat er geen kaart gevonden is.
Dus ik heb de drivers direct van NVIDIA afgehaald en geinstalleerd.
De ServerX moet gesloten zijn, dus dat heb ik ook gedaan.

Succesvol geïnstalleerd, maar als ik de grafische omgeving weer start, dan kan die de drivers niet meer vinden. Dus lage resolutie... Dan kan ik wel drivers kiezen, maar dat heeft geen zin. Deze staat op Vesa.. En als ik dat verander heeft het geen zin. Na een herstart is dit weer terug gezet naar Vesa.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen...

Gr,
Mathijs

Hey,

bedankt voor die link.
Daar staan stappen op voor geen beeld. Die heb ik gevolgd, en toen werkte het weer.
Maar als ik weer gewoon opstart met een herstart is het weer niet goed..
Ik heb de nvidia drivers verwijderd met het commando nvidia-installer --uninstall. En die drivers waren toen met succes verwijderd.
Ik heb de andere in Ubuntu opnieuw geïnstalleerd, maar helaas. Weer niks.
Weten jullie een werkende oplossing?

Gr

nvidia drivers onder ubuntu installeer je met restricted-manager
Doe eens alt+F2 en tik restricted-manager
Als dat niet werkt moet je die eerst even installeren
Overigens is het een goed idee als je nvidia driver weigert om dan even te kijken wat je kernel er over te zeggen heeft. Dit doe je door dan in te loggen en het commando 'dmesg' uit te voeren
Op de console is het handig om dit door more te pipen:
PHP:
dmesg | more

Hey,

de restricted-manager is bij mij niet geïnstalleerd. Ook kan ik die niet vinden in toevoegen / verwijderen programm's.

Wat ik wel heb gevonden, is enige informatie in de dmesg.

Hier zijn de gevonden regels. Wel zijn er de regels tussenuit gehaald die er niks mee te maken hebben.
Code:
[   15.329454] Boot video device is 0000:01:00.0

[   26.302688] input: Video Bus as /devices/LNXSYSTM:00/device:00/PNP0A08:00/dev
ice:01/LNXVIDEO:00/input/input6
[   26.325605] ACPI: PCI Interrupt 0000:07:06.2[A] -> GSI 18 (level, low) -> IRQ
 18
[   26.356941] ACPI: Video Device [VGA] (multi-head: yes  rom: no  post: no)
[   26.383096] input: Video Bus as /devices/LNXSYSTM:00/device:00/PNP0A08:00/LNX
VIDEO:01/input/input7
[   26.436879] ACPI: Video Device [GFX0] (multi-head: yes  rom: no  post: no)

[   26.647130] nvidia: module license 'NVIDIA' taints kernel.

[   27.620117] NVRM: loading NVIDIA Linux x86 Kernel Module  71.86.04  Mon Jan 2
1 11:22:18 PST 2008

[   41.222188] NVRM: API mismatch: the client has the version 169.12, but
[   41.222191] NVRM: this kernel module has the version 71.86.04.  Please
[   41.222193] NVRM: make sure that this kernel module and all NVIDIA driver
[   41.222195] NVRM: components have the same version.
[   46.225200] NVRM: API mismatch: the client has the version 169.12, but
[   46.225202] NVRM: this kernel module has the version 71.86.04.  Please
[   46.225203] NVRM: make sure that this kernel module and all NVIDIA driver
[   46.225204] NVRM: components have the same version.

zoek is naar de restricted-manager in de synaptic package manager (system>administration>synaptic)

(voor de rest weet ik er ook nix van)

Hey,

ik heb het volgens mij opgelost.
Er is een programmaatje genaamd Envy. Deze installeerd de drivers van de grafische kaart zonder maar iets te hoeven doen. Werkt echt wel goed.
Maar nu als ik dat venster opvraag van Hardware drivers, staat daar nog steeds 1 kaart in. Maar nu is deze niet meer ingebruik. En voorheen wel.
Maar dat zal wel niet zo veel uitmaken denk ik.
Wat ik nu wel merk, is met compiz aan, werkt het transparante titelbalk wazig. Dus soms is deze negatief, en dan weer verdwenen :confused:

Maar verder is alles goed ;)

Gr,
Mathijs

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan