Beginner ==> +5 met knop

Status
Niet open voor verdere reacties.

NickBu

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2012
Hallo,

ik ben beginner in Java script omdat dit nuttig is voor op werk...

Nu behelp ik me gewoon met de website w3school.com. Iets heb ik er al zeker kunnen opsteken.
Ik kan met functies werken, maar de return.. ik zie de structuur gewoon niet of hoe het zou moeten lopen.

Heel eenvoudig, ik heb een knop, elke keer ik op die knop druk wordt er 5 opgeteld op mijn afgebeelde variabele.

Onderstaande code zit er ver vanaf, ik doe zelfs nergens de +5 dat besef ik, maar dit is een voorbeeld waar ik al gewoon 1keer 5 kan laten zien.

De fout zal zitten dat de vijf er komt te staan met de functie "GetElementById" en niet met mijn knop. Dat weet ik. Maar met nog een variabele ertussen werk het ook niet.

Ik zie niet, als ik met die knop ga werken, hoe ik de return value kan linken aan mijn "sTekst".

Er zijn waarschijnlijk tal van mogelijkheden, als het kan, gelieve een oplossing/hint in de buurt van mijn gebruikte functies anders ga ik het licht niet zien vrees ik.

<html>
<body>

<h1>Optellen</h1>

<p>Telkens we op de knop drukken tellen we 5 op</p>

<button type="button" onclick="Som">+5</button>

<p id="sTekst"></p>

<script>
function Som()
{
return 5;
}
document.getElementById("sTekst").innerHTML=Som();
</script>
</body>
</html>

je zal ergens de waarde moeten opvragen, en bij de opgevraagde waarde 5 tellen ;)
nu geef je alleen de waarde terug maar je haalt de huidige waarde niet op.
function Som()
{
var huidigewaarde= (hier de waarde opvragen
var nieuwewaarde = huidigewaarde + 5;
return nieuwewaarde;
}

in deze richting moet je kijken

[JS]var huidig = 0; // hier slaan we de huide waarde in op die ook op het scherm staat
var outputElement = document.getElementById('sTekst'); // haal referentie naar HTML element op

function voeg5toe() /* dit was eerst 'Som()', maar dat is een beetje een rare naam als je er altijd 5 bij optelt */
{
huidig = huidig + 5; // +5