Maar om geen vergissingen te hebben , de scanner moet niet aangestuurd worden van Excel !
Volgens mij heb ik het nergens over Excel gehad. Anders dan dat ik zei dat werken met Excel en Word een stuk makkelijker is aan te leren

. Maakt niet uit, je vraag staat in het goede (Access) forum, dus daar zijn denk ik weinig misverstanden over.
Wel denk ik dat je de verkeerde werkwijze volgt. Een fout die meer (zo niet alle) beginnende gebruikers maken. En die fout is: beginnen met het tekenen van de formulieren

. Moet je nooit doen in dit stadium, want je
hebtj volgens mij nog helemaal geen tabellen. Begin eerst eens met
in tekst voor jezelf te beschrijven wat het systeem allemaal zou moeten kunnen. En dan gaat het vooral om de vraag: wat wil je er uiteindelijk
uit kunnen halen. Dát bepaalt namelijk
wat je er in gaat stoppen. En dat is dan weer bepalend voor de inrichting van de tabellen etc. En als je dat eenmaal hebt, dan kun je gaan kijken hoe je dat kunt visualiseren en omzetten naar een workflow. Kortom: werk vanuit de grote lijnen, en pel jezelf een weg naar binnen, alsof je een ui pelt. Voor de meeste mensen levert dat proces ook ongeveer dezelfde hoeveelheid tranen op

.
Het
aansturen van de scanner is dus een klein probleem dat je ook in die workflow moet oplossen. Bekijk bijvoorbeeld eens deze 2 vraagstukken:
1. Het moet mogelijk zijn om vanuit de Access applicatie een document te scannen. Dit document moet automatisch opgeslagen worden in een aan het dossier gekoppelde map. De scan moet vanuit het formulier kunnen worden geopend.
2. Document worden vanuit de scanner gescand en opgeslagen in een door de procedure vastgelegde map. Vanuit de Access applicatie moet de scan worden gekoppeld aan het dossier. De scan moet vanuit het formulier kunnen worden geopend.
Dit zijn twee oplossingen voor hetzelfde probleem: je hebt een document dat je moet scannen, opslaan in de database en moet kunnen openen vanuit de database.
Oplossing 1 is technisch heel lastig, en sterk afhankelijk van je hardware. Dat betekent: als je een nieuwe scanner installeert, of een ander scanproces, dan moet je database worden aangepast. Meestal houdt dat in: een programmeur inhuren. Tenzij je het zelf kunt uiteraard. Oplossing 2 daarentegen is heel makkelijk in te bouwen. Je hebt een scanprocedure die bekend is bij de medewerkers, en die procedure zorgt er dan voor dat de mensen de gescande documenten op de correcte plaats opslaan. Vanuit de database kun je dan simpel met een dialoogvenster de scan opzoeken zodat het document wordt gekoppeld aan het dossier.
Oplossing 1 heeft een iets grotere veiligheidsmarge, omdat je niet afhankelijk bent van medewerkers die de procedure correct uitvoeren. Het scannen en opslaan gebeurt immers gestandaardiseerd vanuit de applicatie.
Oplossing 2 heeft een mindere veiligheidsmarge, omdat je voor het opslaan van de documenten afhankelijk bent van medewerkers die de procedure correct uitvoeren. Doet zo'n medewerker dat niet, en wordt de scan op een verkeerde plek opgeslagen, dan bestaat de kans (als ook het koppelen verkeerd of niet wordt gedaan) dat de scan lastig is terug te vinden. De
kans daarop zou onderwerp moeten zijn van het voortraject dat leidt tot de uiteindelijke oplossingskeuze. Als je vermoed dat de medewerkers niet in staat zijn om op een gestandaardiseerde wijze documenten te scannen en op te slaan, dan zou je voor optie 1 kunnen kiezen.
Nogmaals: je moet voor jezelf dus eerst heel goed bepalen wat je precies nodig hebt, voordat je überhaupt aan een oplossing begint. Het opslaan en openen van gescande documenten in een database is heel simpel te maken. Het
scannen van die documenten is an sich ook niet zo'n lastige handeling voor de meeste bedrijven. Het
opslaan van die scans lukt doorgaans ook nog wel. Het wordt pas lastig op het moment dat je dat vanuit de database wilt aansturen. De vraag is dus: is het je die investering en moeite (om over het onderhoud ervan maar te zwijgen) waard? De tijdwinst die je boekt als je alles vanuit de applicatie doet is verwaarloosbaar, want de handelingen worden er niet minder door. Het document moet immers toch in de scanner worden gelegd en worden gescand. Dus daar hoef je het niet voor te doen.
En dat is, in een notedop, één van de vragen die je in je Functioneel Ontwerp zou moeten beantwoorden, want dit soort vragen en antwoorden bepaalt uiteindelijk de oplossing die je gaat bouwen. En dat hoeft overigens niet eens een database te zijn

. Het is (nog zo'n beginnersfout) namelijk geen goed idee om al van te voren te bepalen waarin de oplossing gebouwd moet worden! Voor hetzelfde geld kom je tot de conclusie dat alles wat jij wilt makkelijk te doen is in Word. Of Excel. Of misschien heb je wel een SQL server database nodig...