beginners programma's

Status
Niet open voor verdere reacties.

praganonut

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2006
Hallo mensen,

Hebbn jullie ideeen wat voor programma's je kan programmeren waarmee je als beginner veel kan leren zonder dat het overdone wordt?

Graag een lijstje van makkelijk naar moeilijk

Heb je al eens eerder wat geprogrammeerd? En was dat object georienteerd? Zo nee, dan zul je eerst de basisbegrippen moeten kennen. Volg een tutorial op internet of, beter nog, koop er een boek voor. Eenvoudige programma's die je dan maakt helpen om alles te begrijpen.

Als je een programma's je kan programmeren moet ook bij de laagste stap begingen dan moet een cursus doen, b.v. hcc cursus, uit boek lerengaat erg moelijk, je moet gewoon kijken waar die cursus geven wordt.

Nou , wat ik heb gemerkt is dat er zeer weinig boeken goeie voorbeelden hebben over wat je met C++ kan doen enkel in vogelvlucht. Ook dat werkt niet echt mee met de verbeelding van wat je ermee kan doen. Met vragen zoals wat OOP is moet je later over hebben. wanneer dat is kan je met de projecten mee laten groeien.

Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik nog aan het begin zit met CPP. Verder heb ik alleen wat webprogramming gedaan.

Maar ik stelde het als een algemene vraag zodat ook andere beginnelingen er ook wat aan hebben..

Laatst bewerkt:
Nou laat deze beginner 'ns proberen jou antwoord te geven.

Ik had in 't begin ook deze verwondering over programeren, maar ik heb een "blinde vlek" als 't om wiskunde gaat.:(
Dus dacht ik laat ik bij 't begin beginnen, dus geen C++ of C+.
QBasic is een eenvoudig programma wat je stapsgewijs en op een leuke manier de principes van code bijbrengt. In 't begin lijkt 't een beetje saai, maar na verloop van tijd had ik de grootste lol om m'n computer liejes te horen spelen, die ik er zelf in had geprogrammeerd.:D
Ik heb er indertijd Qbasic voor Dummy's mee gebruikt.

Later kun je dan overstappen naar de wat moeilijkere programma's zoals C+ etc.
Je snapt dan in ieder geval de basis principes.
.
Een handige link voor Qbasic:

http://www.libertybasic.com/index_qb.html
http://www.hitmill.com/programming/qbasic.html
:)

Laatst bewerkt:
Hmm, reden dat ik C/CPP wilde leren was dat ik het kon toepassen in unix-achtige omgevingen.
En met het beheersen van ANSI C heb je een goede basis aangaande OOP.
Ik snap de taal wel(behalve classes) maar ik zou graag wat willen maken zonder dat het te overdone wordt en er toch wat kan leren.
Zoals: conversieprogramma,
rekenprogramma van het een of ander
simpele GUItje
tot aan iets groots

Laatst bewerkt:
Als je CPP wilt leren is de kennis van OO wel erg belangrijk. Je moet dan goed begrijpen wat een class is en wat een object van een class inhoudt.
C is niet OO en daar heb je die kennis dus niet voor nodig.

Probeer eerst wat programma's te maken die input van de gebruiker vragen en er dan iets mee doen. Bijvoorbeeld, vraag een aantal getallen, sorteer ze en geef het resultaat weer terug aan de gebruiker.

waarom is ANSI C niet OO?
werkt toch ook met classes of zie ik het verkeerd?

Ik ben niet zo heel goed thuis in C, maar volgens mij zijn classes toch echt alleen beschikbaar voor C++.

ANSI C werkt met structures een voorloper van klasses, die je reeds de mogelijkheid geven om eigenschappen te groeperen, maar klassen gaan heel wat verder. Je kan restricties op de visibiliteit opleggen, specifieke methodes definiëren, overervingen laten plaatsvinden.

Ikzelf ben rechtstreeks met C++ begonnen, alle C-headers zijn trouwens ook beschikbaar in C++ (of zonder de .h, of zonder .h en met n c voor). De verschillen tussen de talen zijn groter dan enkel het opnemen van OO!

--Johan

Klassen zijn niet per definitie beter. Het gaat erom wat je met het programma wilt maken / bereiken. Als je je wilt toeleggen op OO programmeren dan zul je aan C niet veel hebben en zul je C++ of bijvoorbeeld Java moeten gaan gebruiken. Als je puur het programmeren zelf beter wilt leren dan maakt het weinig uit of je C of C++ leert.

Toch zou ik je adviseren om wel een OO taal te nemen, dus bijvoorbeeld C++. Je kunt hierin ook C constructies verwerken, maar ook OO bezig zijn. Let wel dat het OO denken minstens zo belangrijk is als het schrijven van een programma! Zonder een goede OO structuur kan je programma nog zo mooi geprogrameerd zijn, maar toch niet voldoen aan je verwachtingen.

Klassen zijn niet per definitie beter. Het gaat erom wat je met het programma wilt maken / bereiken. Als je je wilt toeleggen op OO programmeren dan zul je aan C niet veel hebben en zul je C++ of bijvoorbeeld Java moeten gaan gebruiken. Als je puur het programmeren zelf beter wilt leren dan maakt het weinig uit of je C of C++ leert.

Toch zou ik je adviseren om wel een OO taal te nemen, dus bijvoorbeeld C++. Je kunt hierin ook C constructies verwerken, maar ook OO bezig zijn. Let wel dat het OO denken minstens zo belangrijk is als het schrijven van een programma! Zonder een goede OO structuur kan je programma nog zo mooi geprogrameerd zijn, maar toch niet voldoen aan je verwachtingen.
Ik wil ook OO programmeren want classes komt bij zat talen voor.
Kan je maar iets over uitleggen hoe dat werkt? Ik heb zat uitleg over classes gelezen maar ik begrijp er nog steeds niets van.

De basis van OO programmeren bestaat uit Classes en Objects. Een class geeft een beschrijving van iets dat in de 'echte wereld' bestaat. Stel je voor dat je een auto gaat programmeren. Je maakt dan bijvoorbeeld een class 'Auto' die de hele auto voorstelt en beschrijft. Een auto bevat over het algemeen 4 wielen. Je maakt hiervoor een class 'Wiel'. Vervolgens geef je de class 'Auto' 4 instanties van de class 'Wiel' mee. De class 'Wiel' is dan dus de beschrijving van een wiel, terwijl de instanties of objecten de daadwerkelijke wielen zijn.

In principe maak je dus voor alle belangrijke onderdelen van een programma een aparte class aan, die je vervolgens een of meer malen instantieert. Dit klinkt in het begin misschien wat ingewikkeld. Ik weet niet of je al meer ervaring hebt met programmeren, want anders kun je beter beginnen met eenvoudige dingen als het begrijpen van datastructuren. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan lijsten van getallen en operaties op die lijsten zoals sorteren.

Uiteindelijk geldt nog altijd dat je, als je het écht goed wilt leren, je beter een goed boek kunt kopen dan zomaar een aantal tutorials van internet gaat volgen.

Nou, ik heb het geprobeerd om het uit boeken te doen. Maar de uitleg is zo droog en vaag.

als je echt C++ wilt gaan leren , kun je het beste leren uit een tutorial van C++ .
ik was vroeger ook zo , ik was zelfs nog erger , wist zelfs niet hoe ik een .EXE bestand moest maken .
maar nu ben ik er gedreven in .
probeer anders eens te googlelen onder 'C++ tutorials'
hier is een goeie site waar ik er ook van heb geleert .

http://www.cprogramming.com/tutorial/lesson1.html

Nou in die zin weet ik wel hoe je procedures moet schrijven. alleen met classes snap ik er niets van.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan