beginnersvraag over IDE en master/slave

Status
Niet open voor verdere reacties.

Total Eclipse

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2004
Hallo,

ik ben een behoorlijke leek als het om computers gaat, dus de vraag zal waarschijnlijk redelijk simpel zijn.

Ik heb vandaag een externe harde schijf gekocht (MAXTOR DIAMONDMAX 21 160GB PATA 3.5 7200RPM 2MB), die ik dus in principe maar hoef aan te sluiten op een vrije USB 2.0 poort.... dacht ik....

Ik heb Windows XP (Service Pack 2), dus een driver is niet nodig volgens de gebruikshandleiding, maar in de handleiding staat ook met koeie(n)letters het volgende:

CAUTION! This external sub-system can operate with Master IDE drive only. Please set the IDE Drive to MASTER mode before you connect the IDE Drive.

Mijn vragen:
** is dit ook nodig bij Windows XP?
** kan ik ergens bij apparaatbeheer of in de BIOS controleren wat nu op master staat en wat op slave?
** wat moet er nu eigenlijk op master worden gezet? M'n nieuwe externe harde schijf of iets wat al in m'n pc zit? Ik zie verder geen jumpers op de harde schijf...

Ik heb overigens een standaard Packard Bell pc uit de winkel met 1 harde schijf, 1 normale CD/DVD-ROM/BRANDER en 1 DVD-BRANDER waar R9 opstaat =P

Groetjes,
Marc

Neem aan dat de HD in een Externe Case zit,met een eigen voeding .En ja dan kan die op USB

En de HD staat van Fabriek af, op master

Ja, de hd zit in een externe case en heeft een eigen voeding.

Als de hd standaard op master staat, waarom staat er dan zo groot en expliciet in de handleiding dat je hem op master moet zetten?

Kan er trouwens iets misgaan met m'n pc als ik zo'n externe hd aansluit en er blijkt iets niet in orde te zijn??

Dat dat er staat is om op te letten dat het echt op Master staat(Staat aangegeven op de HD hoe dat moet staan)

Normaal zal Windows de schijf herkennen,en kan je het klaarmaken voor gebruik

Okay bedankt voor de antwoorden!!!