beginnersvraag over IDE en master/slave

Status
Niet open voor verdere reacties.

Total Eclipse

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2004
Hallo,

ik ben een behoorlijke leek als het om computers gaat, dus de vraag zal waarschijnlijk redelijk simpel zijn.

Ik heb vandaag een externe harde schijf gekocht (MAXTOR DIAMONDMAX 21 160GB PATA 3.5 7200RPM 2MB), die ik dus in principe maar hoef aan te sluiten op een vrije USB 2.0 poort.... dacht ik....

Ik heb Windows XP (Service Pack 2), dus een driver is niet nodig volgens de gebruikshandleiding, maar in de handleiding staat ook met koeie(n)letters het volgende:

CAUTION! This external sub-system can operate with Master IDE drive only. Please set the IDE Drive to MASTER mode before you connect the IDE Drive.

Mijn vragen:
** is dit ook nodig bij Windows XP?
** kan ik ergens bij apparaatbeheer of in de BIOS controleren wat nu op master staat en wat op slave?
** wat moet er nu eigenlijk op master worden gezet? M'n nieuwe externe harde schijf of iets wat al in m'n pc zit? Ik zie verder geen jumpers op de harde schijf...

Ik heb overigens een standaard Packard Bell pc uit de winkel met 1 harde schijf, 1 normale CD/DVD-ROM/BRANDER en 1 DVD-BRANDER waar R9 opstaat =P

Groetjes,
Marc

Neem aan dat de HD in een Externe Case zit,met een eigen voeding .En ja dan kan die op USB

En de HD staat van Fabriek af, op master

Ja, de hd zit in een externe case en heeft een eigen voeding.

Als de hd standaard op master staat, waarom staat er dan zo groot en expliciet in de handleiding dat je hem op master moet zetten?

Kan er trouwens iets misgaan met m'n pc als ik zo'n externe hd aansluit en er blijkt iets niet in orde te zijn??

Dat dat er staat is om op te letten dat het echt op Master staat(Staat aangegeven op de HD hoe dat moet staan)

Normaal zal Windows de schijf herkennen,en kan je het klaarmaken voor gebruik

Okay bedankt voor de antwoorden!!!

Nog 2 snelle vraagjes aangezien mijn vorige externe hd binnen 1 jaar kapot was en ik graag langer met deze wil doen:

1: is het beter om de externe case horizontaal neer te leggen of recht op te zetten?
2: als ik de externe hd ongeveer 1x per week gebruik (back-ups maken), kan ik de hd dan beter altijd aan laten staan of is het beter om hem steeds aan/uit te schakelen telkens als ik hem wil gebruiken (er zit een aan/uit schakelaar op)?

Hangt er vanaf wat je er precies mee wilt doen. Ik heb 2 externe harde schijven, waarvan er 1 is die alleen rechtop kan staan en de andere is gewoon liggend. Ik gebruik hem alleen als ik er een backup op wil zetten en anders staat hij gewoon helemaal uit. Je moet alleen opletten dat je hem er niet op de een of andere manier ergens vanaf gooid. Daar kunnen ze helaas niet tegen.

Tja, er staat nergens vermeld hoe de hd geplaatst dient te worden... ik zou het dus niet weten. Ik ga hem dus vlak leggen zoals BANDIT123 adviseerde.

Bij mijn vorige hd zat een ijzeren statiefje en dus stond die hd altijd verticaal rechtop. Verder deed ik die ook alleen maar aan als ik hem nodig had. Na ongeveer 11 maanden hield hij er gewoon spontaan mee op..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan