Beginnersvraagjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

schorrie01

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2006
Na enkele websites te hebben gemaakt in pure html wil ik mij nu meer richting php wagen,

door allerhande sites enz... al de nodige informatie kunnen opdoen maar zit nog met een paar vragen

1. kan met php ook de opmaak van een pagina worden vastgelegd, of dient men hiervoor terug te vallen op html en css
2. indien de opmaak van de pagina bestaat uit een aantal div layers, kunnen deze div layers ook gevuld worden door gebruik te maken van de "include" functie
3. de pagina's welke ik gebruik om in de layers te steken, kan ik hierin buiten text ook afbeeldingen zetten via php

heeft iemand antwoorden op deze vragen of eventueel sites of tutorials waar ik die info kan vinden

Php

Met php kun je heel veel.

De opmaak van een pagina in php heb ik zelf nog nooit gedaan. Maar wel via een formulier data laten omzetten naar een .css pagina. Hiervoor gebruik je dan wel weer php.

Als je een pagina met div hebt kun je eenvoudig bestanden includen.

Code:
<div>
<?php
  include("menu.php");
?>
</div>
In het bestand menu.php kan gewoon weer html gebruikt worden.

Sites die je op weg kan helpen:
www.websitemaken.be
www.php.net

Ik hoop dat je hier mee verder kunt,
Fred

HTML en PHP hebben feitelijk _niets_ met elkaar te maken. Eérst wordt alle PHP uitgevoerd, daarna komt alle HTML erbij. Uiteindelijk ziet de client dus alleen het resultaat; de HTML.

Met PHP doe je niets aan vormgeving, dat is voorbehouden aan CSS. Je moet PHP dus gewoon zien als een manier om dynamische content binnen HTML te krijgen. Plaatjes, tekst, formulieren, wat je wilt.

nog bijkomend vraagje,

het is dus mogelijk om in een pagina layout met 3 div layers, bvb bovenaan "top", rechts "menu" en links "main content"

de div main content te laden via php include

nu vraagje, kan ik vanuit een menu uit andere div, ook een commando geven zodat bijvoorbeeld enkel in de "main content" layer een andere inhoud komt, dus een andere include,

kan dit enkel vanuit html menu, of ook bvb vanuit een javascript of flash menu

@SvU

Hoezo hebben html en php niets met elkaar te maken? De uitvoer van php is html dus ze hebben wel degelijk met elkaar te maken ;)

Patrick Uffels

Je krijgt dus zoiets als:
HTML:
<html>
<body>
<div class="top">
<?php
  include("top.php");
?>
</div>
<div class="menu">
<?php
  include("menu.php");
?>
</div>
<div class="main">
<?php
  include("main.php");
?>
</div>
</body>
</html>

Als je nu in menu.php links plaats zoals
HTML:
<a href="index.php?pagina=1">Home</a>
En doornummeren voor de overige links.

in main.php zie je dan:
PHP:
$pagina = $_GET["pagina"];
switch ($pagina) {
case 1:
    include("home.php");
    break;
case 2:
    include("PageOne.php");
    break;
case 3:
    include("PageTwo.php");
    break;
Default:
  include("home.php");
}

@SvU

Hoezo hebben html en php niets met elkaar te maken? De uitvoer van php is html dus ze hebben wel degelijk met elkaar te maken ;)

Patrick Uffels

De uitvoer van PHP is HTML? Nee hoor. En nog steeds: ze hebben niets met elkaar te maken.

PHP is een programmeertaal
HTML + CSS is opmaak.

Je gebruikt vaak HTML om gegevens vanuit PHP weer te geven maar dat betekent nog niet dat PHP altijd HTML als output geeft.

Ok ik geef toe dat de uitvoer van php niet altijd html is, maar html en php hebben zeer zeker met elkaar te maken!!!

Patrick Uffels

ik kan behoorlijk volgen bij het voorbeeld, dat je via a href een pagina nummer toekent aan de variabele,

en dan in main.php een bepaalde pagina laat oproepen aan de hand van die waarde,

heb nog een vraagje, kan je die waarde ook laten toekennen aan de variabele vanuit bvb een menu gemaakt in flash (swf) of een menu dat gemaakt werd via javascript (.js)

Waarschijnlijk wel.:thumb:

Maar ik programeer niet met javascript, dus kan je daar niet mee helpen.
Misschien dat je dat beter in het forum van javascript kan vragen.

In een flashmenu geef je een url mee, dus dat gaat wel.

Fred

Je doelt waarschijnlijk op de $_GET superglobal.

Daar kun je eenvoudig gebruik van maken door in de url

PHP:
?variabelenaam=variabeleinhoud

//bijvoorbeeld: http://www.example.com/archives.php?month=09-2008

toe te voegen.

In de pagina kun je die dan weer oproepen door:

PHP:
$_GET['variabelenaam']

Als je dan nog meer variabelen wilt toevoegen kun je dat doen door ze te scheiden door een &-teken.

Laatst bewerkt:
Dit klopt inderdaad.

Maar ik denk dat Schorrie01 bedoeld dat je de variabele die je haalt uit de url weer in een javascript kunt gebruiken.:rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan