Begrippen in Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

Janzoon

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2012
Hoi,

In Linux komen woorden voor, waarvan ik me afvraag wat betekenen die. Wat wordt bedoeld met bijvoorbeeld Swap, dev, sda, sdb enz.
Is daar een begrippenlijst van?
BVD

Bedant voor je reactie. Gelukkig is er eentje in NL, maar nergens vind ik bijvoorbeeld sda,sdb,swap,dev etc.

sda, sdb zijn de harde schijven. Maak je dan partities dan is de eerste partities sda1, de tweede is dan sda2 etc.
Bij een tweede harde schijf is het dan sdb1, sdb2 etc.

Swap is hetzelfde (te vergelijken met) virtueel geheugen.

Uitleg:
Op het moment dat het RAM-geheugen vol is, gaat het besturingssysteem informatie opslaan in het virtuele geheugen (bij Windows XP en Vista) of op de SWAP-partitie (bij Ubuntu Linux). Hierdoor is het mogelijk om bijvoorbeeld veel programma’s naast elkaar open te hebben staan, terwijl dit niet in het RAM-geheugen zou passen.

/dev = Onder Linux wordt elk hardware-apparaat als een bestand weergegeven. Deze bestanden bevinden zich in de /dev directory en zijn van hieruit benaderbaar.

Lees er alles over op deze website: http://it.onderalp.net/index.php/linux/12-os/11-linux-basis

Laatst bewerkt:
sda, sdb zijn de harde schijven. Maak je dan partities dan is de eerste partities sda1, de tweede is dan sda2 etc.
Bij een tweede harde schijf is het dan sdb1, sdb2 etc.

Swap is hetzelfde (te vergelijken met) virtueel geheugen.

Uitleg:
Op het moment dat het RAM-geheugen vol is, gaat het besturingssysteem informatie opslaan in het virtuele geheugen (bij Windows XP en Vista) of op de SWAP-partitie (bij Ubuntu Linux). Hierdoor is het mogelijk om bijvoorbeeld veel programma’s naast elkaar open te hebben staan, terwijl dit niet in het RAM-geheugen zou passen.

/dev = Onder Linux wordt elk hardware-apparaat als een bestand weergegeven. Deze bestanden bevinden zich in de /dev directory en zijn van hieruit benaderbaar.

Lees er alles over op deze website: http://it.onderalp.net/index.php/linux/12-os/11-linux-basis

Bedankt Femke,
Hier zocht ik naar!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan