• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Begroting per maand, naar mutatie per dag verwerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

rob06052014

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2014
Ik maak gebruik van een soort begrotingsbestand. Dat is zakelijk dus kan het niet plaatsen als voorbeeld, maar ik heb wel zelf een voorbeeld gemaakt, zie bijlage. In het bestand maak ik gebruik van een sheet1, waarin de begroting per maand is opgemaakt, voor de diversen codes. Wat ik nu graag wil zien is dat ik de dagelijks mutatie apart kan bij houden, dat heb ik ook altijd gedaan, door van alle codes een aparte sheet te maken en dit te koppelen aan sheet1 zeg maar. Maar dat is nog al bewerkelijk dan moet ik in dit voorbeeld 14 sheets gaan maken en dit allemaal koppelen aan sheet1. Ik vroeg me af of iemand me kan vertellen of dat anders kan. Ik wil per dag bijvoorbeed aan de hand van de bankstanden, eerst sheet 1 bijwerken en vervolgens dit koppelen aan de code sheets, waarop alle data staan. Ik zoek een methode om op een manier de mutaties per dag aangegeven te krijgen, maar dan liever niet via 12 sheets(1 sheet per code). Misschien heeft iemand een idee dit het beste aan te pakken.

Bijlagen

als toelichting, wat ook zou kunnen werken is een manier om simpel zoeken en vervangen te gebruiken. Het daadwerkelijk sheet is dus gekoppeld aan een file, die gegevens bevat voor een periode van twee jaar. Zeg maar t/m 2016. Nu heb ik er twee jaren aan toegevoegd(vervangen eigenlijk, het blijft een bestand van maximaal 2 jaar(, alleen klopt de koppeling met het dagelijkse bestand niet meer, omdat de gegevens van 2016 zijn overschreven door
2018. Dat is gekoppeld aan verkeerde kolommen. Hoe kan ik dat nu het beste omzetten. Ik kan het handmatig doen, maar dat kost heel veel tijd, aangezien het meerdere sheets zijn. Valt dit niet in bijvoorbeeld vba te doen, via zoeken en vervangen? Dat is wel even wat werk, maar dan ik het wel blijvend gebruiken. Iemand daar ervaring mee?

Maak eens een voorbeeld met wat wat is. Waarom zijn alle getallen hetzelfde. Waarom staat er achter 01-03-2016 onder elke maand hetzelfde getal? Wat heeft apr-16 te maken met 01-03-2016?

Maak van alle gegevensinvoer 1 tabel en maak het overzicht met een draaitabel?

achter de datum 01-03-2016 staan de maanden. Onder die maanden staan cumulatieve getallen, dus als er in de maand niets wijzigt, wijzigt het maandbedrag ook niet. Het gaat over een begroting, die per datum aangeeft de te verwachten getallen aan het einde van een maand.
Ik probeerde net iets met zoeken en vervangen, ik dacht de waarde te kunnen vervangen in een formule(die gekoppeld is aan een cel in een ander werkblad), maar excel vindt dan niets? Klopt dat? Kan je alleen zoeken en vervangen op een huidig werkblad doen? Het lijkt me niet, maar voorlopig werkt het niet. Als een cel is gekoppeld via een formule aan een andere werkblad, stel C3, en je wilt deze cel vervangen voor P3 (in de formule), dan doe ik zoeken en vervangen van C3 door P3, maar kan excel niets vinden op het sheet. Het lijkt me toch dat je gewoon een getal moet kunnen vervangen in een formule via zoeken en vervangen, ook al bevat deze formule een koppeling richting een ander excel bestand. ALs het niet werkt wordt het via VBA ook lastig.

Maak van alle gegevensinvoer 1 tabel en maak het overzicht met een draaitabel?[/QUOTE]
Dat kan helaas niet, ik mag niet afwijken van de basisfile. Die file dien ik te gebruiken, dus ik ontkom er niet aan om via een tweede file een en ander te koppelen aan de basisfile. Dat werkt ook wel maar zoek een manier om de data makkelijker te koppelen. In de oude file zijn de kolommen met de maanden bijvoorbeeld gekoppeld aan de basisfile, alleen dienen ze nu aan andere kolommen te worden gekoppeld en dat wil ik liever niet weer handmatig hoeven doen. 200 regels vba met zoek en vervangen code zou een optie kunnen zijn, maar dan moet zoeken en vervangen wel werken:-)

Uit al jouw onleesbare teksten kan ik helaas niet opmaken wat nu bedoeling is.

Je wil gegevensinvoer versimpelen door geen gebruik te maken van verschillende tabjes maar aan de basis opzet mag niets gewijzigd worden?

Wat het resultaat met zoeken en vervangen moet worden kan ik er ook niet uit opmaken. 11 lege tabjes geven ook niet veel inzicht over wat het moet worden. Dus maak een voorbeeld met hoe het nu is en wat het moet worden.

VenA

De tabs 2 t/m 11 hebben dezelfde opmaak als tab1(per code zeg maar).
Ik heb de omschrijving even aangepast misschien gaat het dan wat meer leven. De codes tabs zijn in het echt een aparte file, die heb ik nu ook als voorbeeld toegevoegd(Daily bestand), daarnaast heb ik de basis file(voorbeeld begroting) die ik niet mag wijzingen qua opmaak. Elke dag werk ik die basisfile bij maar wil daarnaast een Daily bestand bijhouden zodat ik makkelijker kan zien waaruit de dagelijkse mutaties bestaan. In de sheet project 1 van het Daily bestand heb ik Project1 gekoppeld aan de begrotings file (voor Project2 3 4 Salarissen en enz dien ik ook een dergelijke sheet te gebruiken) maar die koppeling heb ik even achterwege gelaten in het voorbeeld, het werkt allemaal volgens het principe in Project1 sheet.

Het liefst zie ik een andere opmaak van het Daily bestand, niet allemaal aparte sheets(voor Project 2,3,4 etc) maar alles op 1 werkblad bijvoorbeeld, weet alleen niet hoe, want de mutatie en reden kolom, en per dag kunnen aangeven wat er gebeurd is ook belangrijk, ik weet niet of dat allemaal kan op 1 werkblad.

Als iemand daar een idee over heeft hoor ik het graag. Anders zal ik toch weer per sheet een koppeling moeten maken met de begrotingsfile, maar dat is nog al wat werk.

In principe heb ik de file al, alleen is deze niet goed gekoppeld(aan de verkeerde cellen(oud boekjaar)) dus moet ik alles handmatig gaan koppelen aan de juist cellen(nieuw boekjaar).

Ik zoek dus een manier om de boel om de cellen sneller te kunne wijzigen. Bijvoorbeeld cel B1 van file Daily is nu gekoppeld aan cel D4 van Begroting file, en moet worden gewijzigd van D4 naar R4 en bijvoorbeeld cel E1 van file Daily is nu gekoppeld aan cel E4 van Begroting file, en moet worden gewijzigd van E4 naar S4.
En zo zijn er heel veel cellen die opnieuw gekoppeld dienen te worden(voor dus meerdere sheets, tenzij iemand me kan overtuigen dat het op 1 sheet kan)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Maak svp van jouw blok met tekst eens iets leesbaars. Maak gebruik van de enter toets. Of is deze defect? Het is niet de bedoeling dat er eerst een hoofdstuk begrijpend lezen wordt doorgenomen maar dat er een antwoord op een vraag gegeven kan worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan