beheer 130 netbooks

Status
Niet open voor verdere reacties.

yperlaan

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 okt 2012
Berichten
1
Ik werk op een basisschool en onze school heeft ongeveer 130 netbooks (Acer education/Skoolmate) in gebruik. We zijn enthousiast over de inzet van de netbooks, maar wat erg tegenvalt is het beheer. Programma's installeren / voortdurend updates van Windows / flash e.d.
Netbooks worden stand alone gebruikt. Uiteraard gebruiken we een draadloos netwerk. Het systeembeheer voor de vaste computers is extern geregeld. Ze staan in een domein, maar ik ervaar hier in het gebruik veel beperkingen. Het besturingssysteem van de netbooks is Windows 7 starter. Plaatsen in een domein is hierdoor niet mogelijk.
Wat zijn de mogelijkheden om het beheer te vereenvoudigen?
 
Met imaging kom je al een heel eind. Als je dan ook nog even de software via je netwerk of een extra NAS distribueert ben je makkelijk klaar. Zeker als het allemaal dezelfde netbooks zijn.
 
Hallo,

Omdat ze lid zijn van een domein. Dan kan je ook zeggen ik maak een GPO(Group Policy Object) aan die de software pushend. en uiteraard WSUS(om de updates goed te keuren en ze te pushen na de laptops).
 
Nicj56. Windows starter kan niet in een domein hangen. Dus GPO's gaat niet werken. Je kunt bijv. WPKG gebruiken voor software distributie. Iets met PXE en FOG voor installatie/imaging en WSUS voor de updates. Vergt wel redelijk wat kennis om dat goed aan elkaar te knopen allemaal. Als het eenmaal loopt is het beheer verder heel erg simpel en goedkoop.
 
Tja, je zou je eens kunnen verdiepen in "PXE Boot", en anders er misschien toch voor kiezen om professional er op te zetten met de basic thema zodat ze niet te zwaar belast worden. Die licenties kunnen voor een basisschool aangeschaft worden via SLIM waardoor dit niet veel hoeft te kosten, dan kun je daarna kiezen om ze in een domein te zetten waardoor het beheer een stuk makkelijker word. (zo heb ik het gedaan met Laptop beheer, ook op een basisschool)

EDIT: Sorry ik zie dat roger het ook al had over PXE boot
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan