• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Behoefte stuklijst berekenen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Otterloo79

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2025
Goedemorgen allemaal,

Ik zit met een berekening in Excel waar ik graag hulp bij zou krijgen.

Ik heb een tabblad ‘Productieplan weken’ met geplande producties van gereed product per week. Dit gereed product bestaat cq is opgebouwd uit verschillende onderdelen die weergegeven zijn in de zgn. stuklijst (tabblad stuklijsten). Sommige onderdelen komen in verschillende artikelen gereed product voor.

Gereed LAB-CLE-50ML bestaat uit de onderdelen A, B en C. Gereed productie LAB-TON-200ML kan bestaat uit onderdeel A, D en F.

Graag zou ik aan de hand van de geplande producties de behoefte willen berekenen voor de onderdelen zoals weergegeven in de stuklijst. Deze gegevens zou ik weer willen geven onder de geplande producties (tabblad Productieplan weken).

Ik kom er met index en vergelijk formules niet helemaal uit want ik denk dat er ook iets van een sumif in moet worden verwerkt.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Gereed LAB-CLE-50ML bestaat uit de onderdelen A, B en C. Gereed productie LAB-TON-200ML kan bestaat uit onderdeel A, D en F.
Waar is dat te vinden?
Geef tevens eens aan wat de uitkomst(en) dient te komen.
Ik heb het idee dat het voor de meeste helpers niet duidelijk is wat je nu eigenlijk bedoelt.

Voor mij is het duidelijk maar niet alle producten die jij wil produceren staan in je Stuklijsten vermeld.
bv.
LAB-SALON-CLE-500ML
staat niet in rij 2 van Stuklijsten.(gele cellen)
Moeten die dan gewoon genegeerd worden?
Met onderstaande code worden die producten gewoon genegeerd.
Code:
Sub tst()
    Set dic = CreateObject("scripting.dictionary")
    sn = Sheet2.Cells(1).CurrentRegion
    With Sheet1
        For j = 4 To .Range("A4").End(xlDown).Row
            wCol = Application.Match(.Cells(j, 1), Sheet2.Rows(2), 0)
            If IsNumeric(wCol) Then
                For i = 6 To UBound(sn)
                    If sn(i, wCol) <> vbNullString Then
                        If Not dic.exists(sn(i, 1)) Then
                            dic.Add sn(i, 1), sn(i, wCol)
                        Else
                            dic.Item(sn(i, 1)) = dic.Item(sn(i, 1)) + sn(i, wCol)
                        End If
                    End If
                Next
            End If
        Next
    End With
    For Each k In dic.keys
        wRow = Application.Match(k, Sheet1.Columns(1), 0)
        Sheet1.Cells(wRow, 2) = dic.Item(k)
    Next
End Sub

Laatst bewerkt:
Excuus ja sommige producten worden inderdaad gesaneerd. Die mag je negeren.

Ik ben vooral benieuwd hoe ik dit op een praktisch manier kan berekenen.

De aantallen gereed producten moeten omgezet worden naar een behoefte plan voor de onderliggende onderdelen.

Bv. Artikel LAB-CLE-50ML bestaat uit 4 onderdelen nl. 1 x PACK-PUMP-200ML, 1 x LAB-EMPTY-CLEA-BOTT, 0,2 x LAB-CLEA-BULK en 1 x LAB-EMPTY-CLEA-BOX.

Als je dus 100x artikel LAB-CLE-50ML produceert heb je dus 100x de onderliggende onderdelen nodig. Zie geel gemarkeerd velden. In beige zou ik dan de uitkomst willen zien zonder dat ik iedere cel handmatig moet bewerken.

Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk is.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan