Behoud historische data

Status
Niet open voor verdere reacties.

Youssef21

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2018
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een database gemaakt die uren registreert van de medewerkers. De urenregistratie wordt gedaan via een form, nu is het zo dat een medewerker meerdere velden heeft zoals afdeling functie dienstverband e.d. Als een medewerker een nieuwe functie krijgt en dit wordt gewijzigd in de medewerker tabel dan update hij alle velden die te verbonden zijn met die medewerker en de oude functie wordt vervangen door de nieuwe functie ( ook van urenregistraties met de oude functie). Ik vroeg me dus af of ik in access historische data van de urenregistraties kan opslaan zodat het de data bevat die op dat moment van toepassing was. Heeft iemand een suggestie?

Dat is relatief simpel op te lossen door de data los te koppelen van de persoon. Een functie is ook eigenlijk geen intrinsieke eigenschap van een persoon, zoals een naam of een geslacht dat wél zijn (hoewel...). Beter voorbeeld: een geboortedatum. Bij alles wat je wilt vastleggen in een database moet je jezelf de vraag stellen (en daar begint elk databaseontwerp mee in mijn ogen): wat wil ik uit het systeem kunnen halen? Jammer genoeg denken de meeste (meestal beginnende) ontwerpers: wat wil ik er in stoppen? En dan krijg je dus dit soort ‘problemen’.

Zoals ik zei: de oplossing is niet zo moeilijk. Scheid alle data die niet afhankelijk is van de sleutel, zoals functiehistorie, en zet die in een aparte tabel die je koppelt aan de medewerkerstabel. Op die manier kun je historie opbouwen (met een begin- en einddatum veld) en zie je dus altijd de juiste gegevens, ook in je rapportages.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan