Bekabeld Netwerk. PC1 onbereikbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Merel@helpmij

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2004
Eigenlijk stel ik EXACT dezelfde vraag als in de niet opgeloste topic
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=260519
maar die staat in de sectie draadloze netwerken.

PC1 (WinXP-Prof) kan gedeelde mappen openen van PC2 (WinXP-Home)

PC2 kan de gedeelde mappen op PC1 niet openen, maar Explorer ziet ze wel.

Foutbericht : (Beide informaties in één enkel foutbericht)
- U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron.
- Ovoldoende opslagruimte op de server beschikbar om deze opdracht te verwerken

PC2 heeft echter wel toegang tot "gedeelde printer en faxen" aangesloten op PC1.

Op de reeds aangehaalde topic, eindigde Lange Pier met een vraag : "Firewalls ?"
In dit geval hier, vertoont op PC2 de LAN Eigenschappen
BitDefender Firewall NDIS Filter Driver.

Maar dat zou ik niet als de schuldige aanwijzen want die staat immers ook aangevinkt op PC1 en van daar uit kan men wél gedeelde mappen openen op PC2

Bedankt voor suggesties

Laatst bewerkt:
Installeren is niet het probleem

Bedankt MrMusic.
Maar die procedure heb ik reeds lang goed onder de knie. Dat is niet echt mijn probleem.
Het is de basis zelf van een Microsoft thuisnetwerk installatie.
Dit netwerkje werkte reeds enkele jarenzonder problemen. Ik heb heb het meermalen via de gebruikelijke Wizard opnieuw geïnstalleerd. De LAN verbinding werkt wel en het netwerkje is ook operationeel. Maar qua toegang is er wat mis, maar wat ?

Meestal is de boosdoener hier toch de softwarematige Firewall.
Zet de vertrouwde zones op veilig.
Ik zou meteen de hele range op veilig zetten en als alles werkt, kan je altijd nog terug naar het desbetreffende IP

Voer de wizzard thuisnetwerk op alle PC's opnieuw uit en zorg dat alle PC's dezelfde werkgroep hebben.
Start daarna alle PC's een keer opnieuw op en wacht een poosje tot alle computers elkaar gevonden hebben.

Zou moeten werken

We boeren verder ...

Ondertussen heb ik HIER een plaatje gemaakt van de LAN eigenschappen op PC2 (die wel bereikbar is vanuit PC1)

Als jullie wat zien dat er verkeerd is aangevinkt , please tell me.

Bedankt Loonytune, ik probeer wat je aanbeveelt.

Mooie plaatjes, maar daar kan niemand iets mee.
Zo ziet het er denk ik bij iedereen uit.

Hoi, ik vraag me af waarom je BitDefender firewall erin hebt staan, schakel ze eens uit op beide pc's.
Wat ik me nog zou kunnen bedenken is het volgende Stel je hebt van mijn documenten een persoonlijke map gemaakt. Dan zou je die wel kunnen delen, maar is van een andere pc dan toch niet te bereiken zonder wacht- en password.

Hoi, ik vraag me af waarom je BitDefender firewall erin hebt staan, schakel ze eens uit op beide pc's.
Wat ik me nog zou kunnen bedenken is het volgende Stel je hebt van mijn documenten een persoonlijke map gemaakt. Dan zou je die wel kunnen delen, maar is van een andere pc dan toch niet te bereiken zonder wacht- en password.

Persoonlijke mappen zijn er niet en wachtwoorden ook niet.
PC2 ziet PC1 met zijn gedeelde mappen, zonder ze te kunnen openen.

Gekker nog : PC2 heeft geen moeite met een NAS netwerk disk (met vaste IP) in hetzelfde LAN thuisnetwerk achter dezelfde router.

Firewall BD : Maakt deel uit van nieuw product "BitDefender InternetSecurity2008"
(naar slechte gewoonte zijn die ook al begonnen hun productnamen te millesimeren)
Ik ken die firewall settings niet en moet het nog allemaal doorworstelen. Zal daar nog een tijdje mee zoet blijven, (maar helaas momenteel weinig tijd om te testen)

Feit is dat één firewall genoeg is. Als die van Bitdefender beter zou zijn (meer vat op hebben) ) zou ik hem actief blijven houden. De firewall van Windows-XP is "ondertussen" niet in gebruik, terwijl ik testen uitvoer.

Ik had ook aan je suggestie zitten denkenen dat zou niet teveel tijd vragen.
Dan heb ik ten minste uitsluitsel.

Moet nog gaan neuzen in de firewall van de router ook (maar daar is niets in geen jaren veranderd en het heeft steeds goed gewerkt).

Bedankt !

Gewoon Bitdefender er even of gooien en een half uurtje zonder firewall netwerken.
Gaat dit allemaal goed, installeer Bitdefender dan opnieuw en als het netwerk dan niet goed functioneerd, weet je in iedergeval dat het aan de configuratie van de firewall ligt.

Helaas kan ik je dan niet verder helpen, omdat ik Bitdefender in het hokje van slechte firewall's stop en dit proggie zelf nooit zal gebruiken. Daarom heb ik geen idee hoe deze te configureren is.

Gewoon Bitdefender er even of gooien en een half uurtje zonder firewall netwerken.
Gaat dit allemaal goed, installeer Bitdefender dan opnieuw en als het netwerk dan niet goed functioneerd, weet je in iedergeval dat het aan de configuratie van de firewall ligt.

Helaas kan ik je dan niet verder helpen, omdat ik Bitdefender in het hokje van slechte firewall's stop en dit proggie zelf nooit zal gebruiken. Daarom heb ik geen idee hoe deze te configureren is.
Thank mate ! Zal ik éérst doen. Zoals ik reeds schreef, en zoals je het zopas bevestigde, dan zal ik meteen uitsluitsel over deze firewall.
En weet ik dan meteen of er moet worden aan gesleuteld (of gewoon niet meer gebruikt).

Ik kom hierop terug, met informatie, zodra ik er de kans voor heb (momenteel nog bezig problemen op een andere PC aan het oplossen)

Maar waarop steunt je overtuiging (of informatie) dat die firewall "slecht" is ?
Zie je het zitten om me een EMAIL te sturen over dit punt ? Bedankt.

Laatst bewerkt:
Tsja, ik hoor en lees wel eens wat en als deze berichten meer negatief zijn dan positief over Bitdefender, zal ik me daar bij aan moeten sluiten.

Een goede en gratis firewall is Comodo http://www.comodo.com/

Via email reageren doe ik niet, reacties kunnen gewoon hier op dit forum gegeven worden. Daar is dit forum voor bedoeld dacht ik zo, zodat iedereen er iets aan heeft.

Tsja, ik hoor en lees wel eens wat en als deze berichten meer negatief zijn dan positief over Bitdefender.../... reacties kunnen gewoon hier op dit forum gegeven worden.
Ik had begrepen het zware "vonnis" over BD firewall berustte op uw persoonlijke ervaring hiermede. Tevens om de topic niet nodeloos te doen uitbreiden naar een soort review over deze BD firewall, vroeg ik het. Maar geen probleem !

Iedereen bedankt die mij geholpen heeft.

Het uitschakelen van de firewall van BitDefender op beide PC's kon de zaak niet oplossen.
Het énige probleem op dit thuisnetwerkje (geweigerde toegang van PC1 vanuit PC2) heb ik kunnen oplossen. Vraag mij echter niet hoe en waarom !

Ik heb mij heel die tijd zitten verdiepen in het lezen van theorie. Ik heb tal van instellingen proberen te begrijpen waar ze in 'shemelsnaam kunnen voor dienen en tal van settings veranderd en uitgetest en weet uiteindeljk niet waarom het nu wel werkt en voordien niet.

EVEN TERZIJDE :
Het netwerkje is maar pas in orde... en tja gisterenavond stroomuitval in gans de streek. Geen verbinding meer met Internet, want de kabel van Telenet (de SP) deelde in de klappen ! Wat gaat stuk op mijn apparatur ? De 5-Volt adapter van de DLink router (made in China) (zelfde type adapter die over twee maand ook al kapot ging bij mijn buurman en die zomaar eventjes 30 Euro kost) Bravo D-Link ! :evil: Die adapter was bovendien zelfs nog aangesloten op een surge arrestor filter ! Adapter even open "geprutst" (geen vijsjes natuurlijk!) .... binnenin is de zekering niet doorgebrand maar alle zichtbare diodes zijn gewoon open , die dienen blijkbaar als zekering !

TOPIC CONCLUSIE :
De "indruk" is dat het toegangsprobleem zich eerder situeerde in het toekennen van de juiste machtigingen ergens in Windows, eerder dan een of andere verkeerde firewall instelling. In het algemen gesproken zijn de meeste Windows gebruikers uiteindelijk haast meer bezig met Bill zijn eeuwige en dure rotzooi, dan met nuttig werk op de computer.

NOG TWEE VRAGEN :
1. Men kan met Windows-XP de wizard gebruiken om een thuisnetwerk te installeren (zeg maar "maken" of creëren) maar nergens vond ik een uitleg of tekst voor het verwijderen er van.

Vraag : HOE VERWIJDEREN van een bestaand thuisnetwerkje ?

Stel dat je twee drie thuisnetwerkjes aanmaakt voor gebruikersgroepen met een bepaalde naam. (bijvoorbeeld : THUIS, ATELIER, BUREEL) Stel dat je bv een of twee van deze wil verwijderen en dat ze bovendien onzichtbaar worden in Explorer . Joost mag weten hoe men dat moet doen.

2. Ik kan mij moeilijk van de indruk ontdoen dat een firewall nog veel zin heeft wanneer een nnetwerkje zich achter een router bevindt. Eens dat men die router-firewall goed heeft
ingesteld heeft zou dat niet voldoende zijn ?

Van de firewall inbegrepen in hun "Bitdefender-Internet-Security-2008" (klinkt bijna als de naam van een franse wijn) las ik in Clickx Magazine dat ze er méér gebruiksgemak bij de instellingen hadden van verwacht en schenen ze hierin wel erg over ontgoocheld. Dit kan ik slechts volmondig beamen. (Want nog niet zou bewijzen dat het slecht werkt)

GELIJKAARDIGE TOPIC :
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=313332highlight=PC+Niet+toegankelijk

Laatst bewerkt:
Ik heb je "misbruikmelding" over de status van de topic niet kunnen aanpassen, doorgestuurd naar beheer van Helpmij.nl.:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan