Belang van SSD / RAM geheugen...

Status
Niet open voor verdere reacties.

jok078

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2015
Berichten
36
Hoi daar,

Ik ben dus zinnes een nieuwe pc (laptop) aan te schaffen met als doel grafisch ook sterk te kunnen presteren.

Intussen ben ik al langs de pc winkel gepasseerd, waar ik duidelijk richting MSI werd gestuurd. (grafische kaart is GTX960M 2GB)
- Eeder had ik al een beetje de mening voorgehouden om ook voor SSD geheugen te gaan. Nu is mij de vraag of 250GB voldoende is of het toch de moeite loont (lange termijn?) om voor 500GBSSD geheugen te gaan, wat me €100 meer gaat kosten.
- Ook maak ik me dezelfde gedachte over het RAM geheugen. Standaard wordt m'n pc voorzien van 8GB

Danks jullie vast!!
 
Ik zou gaan voor Win64 systeem 16 GB RAM en 500GB SSD samen met je eerder genoemde beeldkaart, ga je geen spijt van hebben.
 
Lange termijn en geld geen bezwaar dan maakt die 100,- euro ook niet uit. Maar ik dacht dat prestatie toch in grote mate afhangt van de rekencapaciteit m.a.w. van de processor. Ik heb een Intel Core i7 CPU 950@3.07, 4 kernen, 8 threads.

Zij er al pc's met hogere waarden/meer capaciteit?
 
Lol,

Blij te horen dat je nu al van een 'geroemde videokaart spreekt'.

Natuurlijk ben je wellicht blij te horen dat ik voor de all-in ga. Maar m'n vraag was een beetje waar ik het meest van ga kunnen genieten. Zij het het RAM geheugen (2x8... 2x16 kan ook) ipv 1x8. Of de 500GB SSD ipv 250...

Het is op zich al een snelle machine, dat wist ik... Vraag is voor hoelang nog :)

Eens aangekocht... is naar mijn weten het uitbreiden van het geheugen op de SSD niet mogelijk. De RAM daarentegen wel.
RAM kost me €50 / 8GB
SSD kost me (bij de aankoop) €100 / 250...

Waar heb ik het meest geniet van???
 
Ik weet niet om welke MSI het gaat, maar wellicht is er een "gulden middenweg"

Heeft de laptop de mogelijkheid om twee HDD's cq SSD's te plaatsen, dan kun je een kleinere SSD kiezen en daarbij een grote "normale" HDD voor data opslag.
Dan heb je meer opslagcapaciteit, je verliest geen snelheid en je bent goedkoper uit.
Misschien kun je dan het bespaarde bedrag steken in meer RAM geheugen
 
Gewoon heel even wachten tot er wat meer keuze is in de 1060M videokaarten. Gaat je heel veel meer performance opleveren tegen een lager stroomgebruik. 960M is meer dan prima, maar op dit moment ingehaald dus door de 1060M.


250GB kan genoeg ziin. Is maar wat je er mee doet en of de laptop een tweede schijf aan kan. Mocht je er mee gaan gamen dan zeker voor minstens 500GB opslag gaan. De spellen worden er tenslotte niet kleiner op.
 
Sjah... Probleem is dat ik niet kán wachten...

Momenteel lijkt de grafische kaart GTX960M 2GB echt wel ergens de grens, van wat betaalbaar is.

Uiteraard wordt de SSD nog gecombineerd met een HDD van 1TB, wat ruim voldoende is. Echter voor het 'snelle' geheugen (grafische werk) werd de SDD aangeraden.

Wat is de functie van de RAM / functie van de SDD?

Zeker wil ik dit bekijken bij het grafische werk - zoals VectorWorks... 3D Visualiseren ect.

Ik ben blijkbaar niet mee met m'n tijd :eek:
 
De 250 Gb SSD i.c.m. een 1 Tb HDD volstaat prima.
De aanrader voor een grotere SSD is een verkoop-argument, procentueel zul je van het verschil in prestaties weinig tot niks merken omdat het programma toch op de SSD geïnstalleerd wordt en verder afhankelijk is van de prestaties van de processor en de hoeveelheid beschikbaar geheugen.
Dat geheugen kun je overigens zelf heel eenvoudig bijplaatsen als dat nodig mocht zijn, maar 16 Gb voor 3D toepassingen en virtualisatie is wel aan te raden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan