• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Belangrijk voor scriptie - bedrijfsnamen groeperen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ALMSCRIPTIE

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2016
Hallo!

Ik heb een dringende vraag, want ik moet voor mijn scriptie wat oplossen in excel, maar ik kan maar niet bedenken hoe ik dat voor elkaar krijg.
Ik heb onder elkaar bedrijfsnamen staan: eerst een acquirer en daaronder een target, daaronder weer een acquirer en daaronder target, etc etc etc. Nu wil ik voor elkaar krijgen dat excel snapt dat A+B bij elkaar horen en C+D ook, en E+F etc etc. Hoe kan ik dat het beste doen? Ik probeerde de bij elkaar horende bedrijven hetzelfde nummer te geven in Kolom B, dus A en B beide 1 en C en D beide 2, E+F beide 3 etc etc. Maar hoe doe je dit? (Mijn databestand is heel groot, dus kopieren of slepen heeft geen zin/kost teveel tijd)

Ik heb de volgende bedrijfsnamen bijvoorbeeld:

Kolom A: Kolom B:
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
C
C
C
D
D
D
D
D
D
E
E
E
E
E
F
F
F
F
F
F
F

Hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.
Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Wat mogen wij met al die A,B,C etc? Plaats een excelbestand.

Dat hoeft niet zo onaardig toch? Ik doe het ook maar voor het eerst op deze manier. Ik probeer het bestand toe te voegen, maar elke keer als hij zegt klaar te zijn met uploaden, komt hij niet tevoorschijn in mijn beheer.

Dit was echt niet onaardig bedoeld van VenA
We hebben echter meer aan een excel bestandje want vaak zit er toch nog meer achter dan dat je in eerste instantie denkt.

Bekijk dit voorbeeldje eens.
Als het voorbeeldje niet goed overeen komt met jouw bestandje plaatst dat dan even hier.
Het bestandje moet natuurlijk ontdaan zijn van gevoelig informatie (bv Namen tel.nrs etc)

Bijlagen

Welkom op het forum. :)

Met de volgende formule in A1 en gekopieerd naar beneden, krijg je een kolom met 1 1 2 2 3 3 etc.
Code:
=AFRONDEN(RIJEN(A$1:A1)/2;0)

Dit was echt niet onaardig bedoeld van VenA
Eigenlijk wel:cool:

Iemand met een dringende vraag voor een scriptie had in de lessen waarschijnlijk beter moeten opletten. Deze vraag zal niet zomaar uit de lucht zijn komen vallen. Daarnaast sluit het tekstuele gedeelte volgens mij niet aan bij de A,B,C, etc.

Zowel jij als MarcelBeug komen al met verschillende voorstellen. Mijn interpretatie heb ik even in jouw bestandje in de kolommen E en F gezet. Is ook weer anders maar staat ook in de vraag.
dus A en B beide 1 en C en D beide 2, E+F beide 3 etc

@ALMSCRIPTIE, Als het niet lukt om een bestand te uploaden is deze waarschijnlijk te groot. Je kan het bestand opslaan als .xlsb en het dan opnieuw proberen. Normaal gesproken zou het zo moeten lukken: Klik op de paperclip -->Klik op teoevoegen-->Klik op bladeren-->snor het het bestandje op-->dubbelklik op het bestandje-->Klik op uploaden-->Klik op gereed(rechts onderin)

Bijlagen

@VenA

Kinderzieltjes zijn wel erg snel gekwetst tegenwoordig.... ;)

Als het goed is heb ik mijn bestand er nu aan toegevoegd?

Wat VenA in kolom E&F van dat bestand heeft gedaan dat jullie hebben geupload, is inderdaad wat ik bedoel. Wanneer je in mijn bestand kijkt, wil ik graag dat er naast de kolom met Firm_id, een kolom komt die de Firm_id nummers 1,2 en 3 allemaal nummer 1 geven. De nummers 4,5 en 6, moeten nummer 2 krijgen, nummers 7,8 en 9 moeten nummer 3 krijgen etc etc.. Zo weet ik dat elke keer die 2 bedrijven bij elkaar horen.

Alvast bedankt

Bijlagen

In de nieuwe kolom op regel 2 en kopiëren naar beneden:
Code:
=AFRONDEN(($A2+1)/3;0)
De logica ontgaat mij overigens. Zo krijg je RENAULT ARGENTINA SA en BANCO BILBAO VIZCAYA bij elkaar in groep 3.
Maar goed: het doet wat je vraagt.

Sorry ik zeg het inderdaad verkeerd die nummers. gewoon de twee bedrijven die steeds onder elkaar staan, moeten hetzelfde nummer krijgen, maar dan moet ik dus de nummers even aanpassen in mijn excel bestand, want dan krijgen de eerste 4 nummers (firm_id) hetzelfde cijfer. In de formule dan ../4;0) doen ipv 3 als ik het goed begrijp. Ik ga het even testen! Dankjewel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan