Belinea NB C1541 service manual gezocht

Status
Niet open voor verdere reacties.

srpchulp

Verenigingslid
Lid geworden
16 jun 2009
Ik heb hier een laptop merk Maxdata type Belinea NB C1541 model U50Si1 die niet meer wil starten.

Om te kunnen bekijken wat er nu precies aan de hand is wil ik de laptop open maken, maar door de harde praktijk verstandig geworden :-) kan je dat beter niet doen zonder het service manual in te zien, want er zijn vaak verborgen schroefjes en klipjes.

Maar dan moet je natuurlijk zo'n service manual wel hebben.
Ik heb al heel wat rond gekeken op internet, maar heb het niet kunnen vinden.

Mijn hoop is nu op mijn mede Helpmij-forumleden gevestigd.
Wie heeft zo'n manual of weet waar deze te downloaden?

Overigens zijn de symptomen van de laptop de volgende:
als ik hem aanzet (op stroom natuurlijk want de batterij heeft het al jaren geleden begeven) hoor ik een lees?bewerking van de dvd-reader, vervolgens een leespoging van de HD.
En dat steeds weer.
Geen beeld dus ook geen bios/setup mogelijkheid.
de ventilator draait wel.

Ik kan ook geen service manual vinden. hoor jewel egluiden en dergelijken? Het zou zoveel kunnen zijn. zie je iets op het scherm als je deze in het licht houd? Inverter zou kapot kunnen zijn. als je het met beleid doet, dan heb je die laptop zo uit elkaar.

Geen opstartpiep. Wel de ventilator hoor ik. Op het scherm niets te zien, ook niet met een lamp er op. Ook extra scherm aangekoppeld, maar daar was ook niets op te zien.

GoedlichtJoost, bedankt voor de link, maar die had ik al bekeken.
daar staat dit model niet bij, maar belangrijker is dat er alleen standaard handleidingen staan en niet een service manual waarin precies beschreven staat hoe je de laptop uit elkaar moet halen.

Hallo

"Belinea NB C1541" , misschien wel wereld bekend , maar persoonlijk ---> nog nooit van gehoord ....

Meestal zijn er wel stickers in/op de laptop , die de fabricagedatum vermelden ....

"als ik hem aanzet (op stroom natuurlijk want de batterij heeft het al jaren geleden begeven)" ----> indikatie ruimschoots meer dan 3 jaar oud ...

" hoor ik een lees?bewerking van de d.v.d.-reader, vervolgens een leespoging van de H.D. hoor ik een lees?bewerking van de d.v.d-reader, vervolgens een leespoging van de HD.
En dat steeds weer."

Een d.v.d. speler moet initialiseren ... daarbij doet deze altijd een leespoging... bij het onder spanning brengen.

Idem dito met een h.d.d. , i.d.e. , alsook s.a.t.a. ...

Dit ... specifiek ... is wel zorgwekkend --->

" En dat steeds weer."

Dit zijn meestal wel de symptomen van een niet korrekt steeds opnieuw initialiserend motherboard .... met als meest voorkomende hoofdoorzaak ... losgekomen (door extreme langdurige oververhitting) motherboard chipset ....

Controleer of de heatpiperadiator wel zuiver/stofvrij is ....

Zo goed als zeker is dit jammerlijk genoeg ??? niet het geval .... en ... weerom een voortijdig gesneuvelde laptop.

Mits je blijkbaar echt een servicemanual nodig hebt .... , zie ik u zo 1 2 3 deze laptop niet herstellen...

Te nemen akties :

Zo goed als zeker ... zuiver/stofvrij maken .... reflow of in extremis reball va de chipset , en vermoedelijk ... de nodige gesmolten ?? thermalpads vervangen ...

Peter

Laatst bewerkt:
Peter,
ja, ik denk ook dat dit einde verhaal is voor de laptop.
Er staat geen datum op.
Heeft wel een sata-1 HD. Sata-1 is in 2003 op de markt gekomen.
Ik vermoed dat de laptop zo'n 8 jaar oud is.

Tot nu toe heb ik nog niet meegemaakt dat zo iets te repareren valt.
Maar ik was wel nieuwsgierig hoe het mobo er bij lag en wilde de kast daarom opmaken zonder de boel kapot te maken.
Ik wacht dus nog even of toch iemand met een service manual op de proppen komt.

Ik heb op goed geluk de laptop open gemaakt daar er nergens een service manual te vinden is en het is zowaar gelukt zonder de boel kapot te maken :-)

Maar de laptop was helaas niet te repareren.

Hierbij sluit ik dit onderwerp dan maar af.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan