Beloofd om klein netwerk te vervangen.. Panikeer nu wel beetje

Status
Niet open voor verdere reacties.

conacc

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 jun 2014
Hallo allen,

Voel me een beetje schuldig dat ik deze forum gebruik voor advies al eerste post. ****h is dat ik hier heel vaak kom rondkijken maar me nooit heb ingeschreven. Nu dit moment van eerlijkheid voorbij is.. ik heb een prangend probleem. Mijn schoonbroer heeft een transportbedrijfje geërfd. Ik heb beloofd om zn netwerk te vernieuwen. Probleem is..Ik ben een ontwikkelaar, geen netwerkbeheerder. Soms doet een mens zaken die hij achteraf niet begrijpt. En mijn ego is moeilijk in bedwang te houden gezien onze relatie. Ik moet en zal dit dan ook fixen. Soit.

Zijn IT netwerk bestaat uit 4 gebruikers pc's 2 op win 7, 2 op XP en één windows 2003 server met AD als domain controller, één (vmware) server met SBS waarop een HD staat die gedeeld is door alle gebruikers en ik vermoed DHCP), één 3com 16 poort switch en een netwerkprinter. De servers zijn oud.

Hij heeft het bedrijf 'vijandig' overgenomen via rechtswege. Zijn vennoot was alcoholverslaafd en heeft tonnen geld gestolen en gespendeerd aan allerlei uitspattingen. Hij was wel diegene die IT heeft geïnstalleerd.

Ik heb gelukkig alle paswoorden kunnen recupereren behalve van de Vmware server waarop SBS staat.

Ik vond de installatie ook overkill voor wat men eigenlijk nodig heeft : 4 gebruikers, één gezamenlijke opslagruimte en delen van internet/netwerkprinter. Email is via een internetprovider, dus geen exchange behoefte.

Ik zou graag het volgende willen doen:
2 oude PC's vervangen door win 7 pc's [Done]
2 oude servers vervangen door ééntje [pending] Heb ook een win server 2012 licentie in mijn bezit.
De 3com gb switch blijft sowieso.

Ik moet zeker van mijn zaak zijn voor ik de vmware server uitschakel. Daarop staat SBS en de gesharede drive (sas HD) alsook als DHCP geconfiged (vermoed ik). Ik heb geen admin paswoord van de 3Com switch, ik vermoed dat je die kan resetten.

Hoe kan ik dit best rond krijgen ? Iemand advies ? Topologie ? En vooral hoe win 2012 configureren ?
Moet ik AD voor 4 gebruikers configureren? is dat niet overkill voor wat file/internet/printer sharing ?

Eeuwige karma voor jullie advies..:confused:

Van belang is zeker te weten of de W2003 en de SBS server in hetzelfde domein zitten (ik neem aan van wel, maar check het).

Zo even snel:
a. Neem een weekend dat er niet gewerkt wordt voor testwerk (zie b. etc.)
b. Maak een full backup van de server(s).
c. Installeer 2012, voeg die toe aan het SBS domein. Upgrade het schema op de SBS server m.b.v. support\adprep\adprep.exe /forestprep en support\adprep\adprep.exe /domainprep die staat op de W2012 DVD.
d. Promoveer de W2012 server naar domein controller, maak het global catalog server en ook DNS Server.
e. Wacht (minstens) iets van drie kwartier (voor overdrachten DNS en AD replicatie).
f. Maak dezelfde gedeelde mappen als op de 2 oude servers met de juiste rechten (let op: Neem ook hidden shares mee, dus die qua naam eindigen op een $-teken), kopieer de gebruikersdata (incl. evt. zwervende gebruikersprofielen) over van de oude servers naar de gemaakte gedeelde mappen op de W2012 server. Ik raad je aan daarbij gebruik te maken van (bijv.) Robocopy , waarbij je aangeeft bestandsrechten, eigenaarschap etc. mee te willen kopiëren (vooral van belang voor zwervende gebruikersprofielen). Ook kun voor zwervende gebruikersprofielen je op de server waar het zwervende profiel staat m.b.v. sysdm.cpl -> tabblad Geavanceerd -> knop Instellingen in de paragraaf Gebruikersprofielen een kopie maken naar de nieuwe gedeelde map op de W2012 server voor zwervende gebruikersprofielen en dan via Toegestaan te gebruiken de originele gebruiker/eigenaar rechten geven.
g. Maak dezelfde (gedeelde) printers aan op de W2012 als op de 2 oude servers en geef daarop dezelfde rechten op de gedeelde printers als origineel van toepassing waren. Test de printers goed.
h. Pas in Active Directory Users and Computer de (zwervende) profielmappen aan aan de nieuwe W2012 server, als er zwervende profielen worden gebruikt. (Zie stap f.)
i. Check of er group policies ("Groepsbeleid") en login-scripts actief zijn, maak kopieën ervan, pas in de originele group policies en login-scripts de pad-/servernamen aan aan de nieuwe server. Doe gpupdate /force op de SBS server en daarna (voor de zekerheid) ook op de andere 2 servers. Log in op het domein op een werkstation en kijk of de group policies en login-scripts goed werken (incl. mapomleidingen, netwerkschijfkoppelingen, printerkoppelingen etc. naar de gedeelde mappen/printers van de nieuwe server etc.)
j. Check op welke oude server de DHCP server service draait (zal wel de SBS server zijn, lijkt mij), schrijf op welke scope, reserveringen etc. van toepassing zijn (mogelijk kun je het ook exporteren), installeer de DHCP server rol op de W2012, stel dezelfde scope, reserveringen in als op de oude server, stop de DHCP server op de oude SBS server en authorizeer én start de DHCP server service op de W2012.
k. Draag de FSMO rollen over van de oude server(s) (infrastructure master, RID master etc. -> Lees je even in hoe de rollen over te zetten).
l. Demote de W2003 server van domeincontroller naar member server: Start -> Uitvoeren -> dcpromo.exe
m. Demote de SBS server van domeincontroller naar member server: Start -> Uitvoeren -> dcpromo.exe
n. Sluit de W2003 server af. Test nog een keer door vanaf een werkstation in het domein in te loggen of alles werkt (printers, mapomleidingen, gekoppelde netwerkschijven, login-scripts etc.) Check ook de Windows Logboeken na inloggen, zowel op de W2012 server als op het werkstation zelf: eventvwr.exe
o. Sluit de SBS server af. Test nog een keer door vanaf een werkstation in het domein in te loggen of alles werkt (printers, mapomleidingen, gekoppelde netwerkschijven, login-scripts etc.) Check ook de Windows Logboeken na inloggen, zowel op de W2012 server als op het werkstation zelf: eventvwr.exe

Ik zal wel niet 100% volledig zijn hier boven; hopelijk vullen anderen de lijst nog aan.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Je voelt je 'schuldig' over (te) weinig kennis en je hebt hulp gekregen, maar je geeft géén terugmelding over hoe het gegaan is? :confused:

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan