• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Benadering via verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

wtr3009

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2010
Ik heb een probleem met verticaal zoeken. De gebruiker kan een landenspecificatie plakken in een sheet waarbij op een ander tabblad deze netjes worden overgenomen. Probleem is dat de gebruiker niet altijd dezelfde landennamen gebruikt en de formule middels verticaal zoeken de juiste waarde niet altijd vind en een alternatieve uitkomst biedt. Tevens wordt er geen optelling gemaakt indien tweemaal hetzelfde land wordt ingeplakt door de gebruiker.
Vraagstelling:
1. Hoe zorg ik ervoor dat(via verticaal zoeken) het juiste land wordt gezocht bij de input van de gebruiker?
2. Indien tweemaal hetzelfde land als input wordt gebruikt, hoe zorg ik ervoor dat excel dit herkent en deze optelt.

Ter verduidelijking heb ik een voorbeeld meegezonden.

BvD

Wouter.

Bekijk bijlage test2.zip

Laatst bewerkt:
Met deze vertikaal zoek functie ga je er vanuit dat de goede naam en de foute naam onder elkaar komen te staan maar dit hoeft absoluut niet zo te zijn.
In D5 zoek je naar 'Bosnia and Herzegovina' deze staat niet in de lijst en daarom komt excel met 'Austria'

Conclusie je kunt de vert.zoeken formule niet op deze manier toepassen.

Ok nu weten we waaraan het ligt.
En dan de oplossing: helaas weet ik dat ook zo 123 niet.
Ik zit te denken aan een lijst met allerlei mogelijke schrijfwijzes van landen achter elkaar.

Dat is duidelijk popipipo. De verticaal zoeken functie is in dit voorbeeld dus niet te gebruiken.

Ik denk popipipo dat het lastig wordt een lijst te maken van allerlei schrijfwijzes voor de verschillende landen. In werkelijkheid is deze lijst uiteraard veel groter en is het bijna onmogelijk alle denkbare schrijwijzes van gebruikers te voorzien. Een functie die de beste benadering biedt a.d.h.v. de huidige landenlijst valt derhalve(indien deze bestaat in excel) te prefereren.

Ik zal zelf kijken of ik dit probleem middels een andere zoekfunctie kan oplossen. Mocht iemand hierover ideeën hebben, dan zijn deze van harte welkom.

Gr. Wouter.

Ik heb ooit eens een UDF gevonden met de naam "FuzzyLookup".
Toepast op jouw bestand geeft hij in een aantal gevallen goed resultaat.

Bijlagen

Wher,

Bedankt voor de input. Een functie met "EditDistUDF" was mij vooralsnog onbekend.
Voor een land dat niet in de lijst voorkomt wordt toch een waarde gegeven zoals bij Bosnia and Herzegovina-Costa Rica, maar dat kan ik wel ondervangen.
Côte d’Ivoire wordt wel als waarde gevonden i.t.t. de voorgaande functie.

Toch werkt deze formule helaas nog niet feiloos.

{=INDEX('Autom. landenlijst'!$A$2:$A$19; VERGELIJKEN(MIN(EditDistUDF(A5; 'Autom. landenlijst'!$A$2:$A$19) ); EditDistUDF(A5; 'Autom. landenlijst'!$A$2:$A$19); 0) )}

Toevallig nog iemand die hier een gedachtengang over heeft....

BvD Wouter.

valideren

waarom maakt je niet 1 lijst (met alle landen) op een apart tabblad.

met valideren kun je uit deze gegevens (lijst) laten opzoeken.

van landen die in de lijst staan zijn ook andere gegevens via vert.zoeken op te halen.

Ik zit te denken aan een lijst met allerlei mogelijke schrijfwijzes van landen achter elkaar.
@oeldere
Daar zit toch niet zo'n groot verschil in

@ popipipo

door het valideren kunnen gebruikers niet meer de onjuiste namen knippen en plakken in het dossier.

=> hierdoor wordt dan ook altijd de waarde gevonden (want die komt uit diezelfde lijst).

Het probleem is dat deze landen in de praktijk uit allerlei verschillende externe bronnen komen. Dit valt niet te standaardiseren. Door alleen de landen en aantallen over te houden dacht ik deze snel in mijn sheet te kunnen plakken en verwerken. Indien dit een sheet was voor intern gebruik was het een mogelijkheid. Is er binnen excel echt geen functie die hierin voorziet? VBA mag ook.......

Wouter.

dan moet je waarschijnlijk op zoek naar een methode om de ingelezen (nieuwe) gegevens in een lijst verwerkt te krijgen.

vervolgens kun je hier dan weer vert.zoeken op loslaten.

Wat is er op tegen een hulpkolom in te voeren met daarin een controle functie, met behulp van de functie VERGELIJKEN (denk daarbij aan het argument Criteriumtype_getal), op het voorkomen van de geplakte naam in de tabel?
Daarbij kan dan tegelijkertijd ook aandacht gegeven worden aan een aantal veel voorkomende schrijfwijzes. Per slot van rekening ken je naar ik aanneem de bronnen waaruit geput wordt.
Pas als de hulpkolom geen fout aangeeft (de geplakte, c.q. aangepaste geplakte naam is correct), dan worden via VERT.ZOEKEN de bijbehorende gegevens verzameld.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan