• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bepaald item uit tekst zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brush1

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2011
Bekijk bijlage zoeken.xls

Kan ik een cel via een formule vullen met 7 karakters, door in de tekst te zoeken naar een bepaald woord dat niet op dezelfde posities staat, maar telkens begint met AAA- en gevolgd wordt door verschillende cijfers.

Volgens mij moet het je zo lukken:
Code:
=DEEL(B3;VIND.SPEC("AAA";B3);[COLOR="red"](VIND.SPEC(" ";B3;VIND.SPEC("AAA";B3))-VIND.SPEC("AAA";B3))[/COLOR])

of in het engels:
=MID(B3,SEARCH("AAA",B3),[COLOR="red"](SEARCH(" ",B3,SEARCH("AAA",B3))-SEARCH("AAA",B3))[/COLOR])
Hoeveel tekens het bevat maakt niet uit, hij zoekt na de AAA de eerste spatie en tot daat neemt hij de tekst over. wil je dat niet dan vervang je het rode gedeelte door een 7.

Succes,

Laatst bewerkt:
Vreemd, heb bestandje bijgevoegd. Kijk eens of dat werkt.

Staat nog een kleine variatie bij.

Succes,

Bijlagen

Schiet mij gelijk nog een vraag te binnen: Heb je de formule gekopieerd of over getikt?

Bij overtikken: ben je de " " rond de AAA niet vergeten?
Bij kopieren: Staat er niet een ergens spatie tussen?

Succes,

Bedankt deze formule met =midden werkt wel.
Ik ga het verwerken.

Hmmm, " =midden " komt niet in mijn Excel voor, met welke excelversie werk je eigenlijk?

Als ik het bestand zoeken(T1).xls open op de pc met excel 2010 zie ik ipv =DEEL =MIDDEN staan. Kopieer ik het bestand en open het op pc met excel 2003,dan is de formule inderdaad =DEEL. Zal dus wel met de excel versie te maken hebben.
Belangrijkste is dat ik het in mn werkbestand excel 2003 heb draaien. Hiervoor dank.
Vervolgvraag.
Als ik in de tekst meerdere AAA-nrs heb staan, is hier ook een oplossing voor dat de formule bv als resultaat geeft: AAA-111 en AAA-222

Bestandje aangepast.
Mochten er nog meer zijn, dan kan je op dezelfde wijze de formule aanpassen.
Heb je nog vragen dan hoor ik ze graag.

Succes,

Bijlagen

Kunt u me toch de formule geven als het derde item AAA-nr in de tekst staat.

Het is dan vast ook mogelijk het tweede woord na AAA-nr uit de tekst in een aparte kolom te plaatsen. Weet u hier ook een formule voor.

alvast bedankt

Brush1,

Heb je er niet meer aan als ik je uitleg wat de formule doet?. Als je hem "begrijpt" kan je hem zelf inrichten zoals je wil . . . . .

lijkt me een goed plan. Kun u dan ook de formule beschrijven voor het vinden van het tweede woord na AAA

Goed,

Voor de goede orde: Gebruik naast mijn uitleg de F1 toets (excel help) betreft de functies DEEL en VIND.SPEC.

Eerste formule:
Code:
[COLOR="sienna"]=DEEL(B3;[/COLOR][COLOR="red"]VIND.SPEC("AAA";B3)[/COLOR][COLOR="sienna"];[/COLOR][COLOR="red"](VIND.SPEC(" ";B3;VIND.SPEC("AAA";B3))-VIND.SPEC("AAA";B3))[/COLOR][COLOR="sienna"])[/COLOR]

1. Alles in deze Kleur zegt dat er een deel van een tekst gevonden moet worden. De formule vraagt om een "begingetal" - vanaf het hoeveelste teken wil ik een deel van de tekst laten zien, dat weten wij niet dus dat moeten we excel laten uitzoeken. Daar gebruik ik VIND.SPEC voor.

VIND.SPEC zoekt in een tekst, wil weten in welke tekst er gezocht moet worden, welke cel de te zoeken tekst staat, en hoeveel tekens. In het voorbeeldbestand gebruik ik voor het begingetal (bij DEEL) het eerste rode stukje - VIND.SPEC("AAA";B3) en hier krijg ik 48 op retour, dus de tekst AAA bigint bij het 48ste leesteken.

Nou, dat was het eerste deel van de DEEL functie . . . .

Het tweede deel is simpel, er wordt gevraagd in welke cel de tekst staat, die kan je invullen : B3

Het derde deel : de lengte. Hoe bepaal ik de lengte van De tekst die ik hebben wil?
In het geval van AAA-751 waren dat 7 teken en kan je gewoon 7 invullen. Als je niet weet dat het er 7 zijn moet je zus een manier verzinnen hoe hier achter te komen. Daar gebruik ik dit stukje voor: (VIND.SPEC(" ";B3;VIND.SPEC("AAA";B3))-VIND.SPEC("AAA";B3)) = Vind de Spatie in cel B3, beginnend bij het 48e leesteken wat het 55e leesteken opleverd. 55 leestekens -48 leestekens = 7, dus de AAA???? is 7 leestekens lang.

Met dat laatste gegeven heb ik dus de deel formule kompleet.

Moraal: Trek de formule "uit elkaar" en kijk wat elk deel afzonderlijk doet, kijk bij F1 (help) en combineer de formules - het is net rekenen . . . .

Als je bovenstaande geoefend hebt kan je de formule van de 2e serie AAA proberen te lezen, welke tekst, welke cel, begingetal etc. etc.

Nou ik hoop dat het uitleggen een beetje gelukt is, en zoals ik al schreef, gebruik hiernaast de F1 toets.

Heb je vragen (ongetwijfeld) dan horen we ze hier graag . . . . .

Succes,

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan