Goed,
Voor de goede orde: Gebruik naast mijn uitleg de F1 toets (excel help) betreft de functies DEEL en VIND.SPEC.
Eerste formule:
Code:
[COLOR="sienna"]=DEEL(B3;[/COLOR][COLOR="red"]VIND.SPEC("AAA";B3)[/COLOR][COLOR="sienna"];[/COLOR][COLOR="red"](VIND.SPEC(" ";B3;VIND.SPEC("AAA";B3))-VIND.SPEC("AAA";B3))[/COLOR][COLOR="sienna"])[/COLOR]
1. Alles in
deze Kleur zegt dat er een deel van een tekst gevonden moet worden. De formule vraagt om een "begingetal" - vanaf het hoeveelste teken wil ik een deel van de tekst laten zien, dat weten wij niet dus dat moeten we excel laten uitzoeken. Daar gebruik ik
VIND.SPEC voor.
VIND.SPEC zoekt in een tekst, wil weten in welke tekst er gezocht moet worden, welke cel de te zoeken tekst staat, en hoeveel tekens. In het voorbeeldbestand gebruik ik voor het begingetal (bij DEEL) het eerste rode stukje - VIND.SPEC("AAA";B3) en hier krijg ik 48 op retour, dus de tekst AAA
bigint bij het 48ste leesteken.
Nou, dat was het eerste deel van de DEEL functie . . . .
Het tweede deel is simpel, er wordt gevraagd in welke cel de tekst staat, die kan je invullen : B3
Het derde deel : de lengte. Hoe bepaal ik de lengte van De tekst die ik hebben wil?
In het geval van AAA-751 waren dat 7 teken en kan je gewoon 7 invullen. Als je niet weet dat het er 7 zijn moet je zus een manier verzinnen hoe hier achter te komen. Daar gebruik ik dit stukje voor: (VIND.SPEC(" ";B3;VIND.SPEC("AAA";B3))-VIND.SPEC("AAA";B3)) = Vind de Spatie in cel B3, beginnend bij het 48e leesteken wat het 55e leesteken opleverd. 55 leestekens -48 leestekens = 7, dus de AAA???? is 7 leestekens lang.
Met dat laatste gegeven heb ik dus de
deel formule kompleet.
Moraal: Trek de formule "uit elkaar" en kijk wat elk deel afzonderlijk doet, kijk bij F1 (help) en combineer de formules - het is net rekenen . . . .
Als je bovenstaande geoefend hebt kan je de formule van de 2e serie AAA proberen te lezen, welke tekst, welke cel, begingetal etc. etc.
Nou ik hoop dat het uitleggen een beetje gelukt is, en zoals ik al schreef, gebruik hiernaast de F1 toets.
Heb je vragen (ongetwijfeld) dan horen we ze hier graag . . . . .
Succes,