• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bepaalde cellen in excelsheet alleen te bewerken adhv inlognaam op netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Satturk

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2018
Berichten
12
Beste experts,

Ik ben bezig met een sheet voor mijn werk en ik schiet er aardig mee op.
Ik heb ergens op deze forum gelezen dat het mogelijk moet zijn om het bewerken van bepaalde cellen te beperken tot een aantal mensen aan de jand van hun inlognaam op het (windows)netwerk.
Ik kan die topic echter niet terug vinden.

Ik wil dat cellen G4:G2000 alleen bewerkt kunnen worden door mensen adhv hun inlognaam op het netwerk. Voor oude medewerkers bestaat dit uit een letterreeks, voor nieuwe medewerkers bestaat dit uit een cijferreeks. Hoe programmeer ik dit in VBA? Wat misschien nog wel van belang is, is dat als er wat in de G kolom wordt ingevoerd de desbetreffende rij in zijn geheel geblokkeerd wordt.

Als iemand me op weg kan helpen zou ik dat erg waarderen.
 
Met Environ("username") kan je de gebruikersnaam ophalen.
 
Beste VenA,

bedankt voor je snelle reactie. Helaas ben ik niet goed genoeg met excel dat ik nu ineens denk van: "Oh ja, natuurlijk" :d
maar ik heb wel iets om mee verder te zoeken, ik was nog niet bekend met Environ(username"), nu nog even uitpuzzelen hoe ik het moet gebruiken.

nogmaals bedankt
 
zoiets?
 

Bijlagen

  • inlog met gebruikersnaam.xlsm
    57,7 KB · Weergaven: 36
nee niet helemaal vrees ik. In jou voorbeeld moet je daadwerkelijk inloggen in de sheet. Ik ben op zoek naar een oplossing waarbij excel kijkt wie er in windows is ingelogd en aan de hand daarvan bepaalde cellen blokkeert of juist toegankelijk maakt.
maar hartstikke bedankt voor het meedenken. Wordt erg gewaardeerd !!

ben er overigens nog niet uit hoe ik Environ("username") kan gebruiken.
 
Code:
Sub VenA()
  MsgBox Environ("Username")
End Sub
 
Ik ben op zoek naar een oplossing waarbij excel kijkt wie er in windows is ingelogd en aan de hand daarvan bepaalde cellen blokkeert of juist toegankelijk maakt.

Welke versie van windows heeft u dat hij weet wie er voor het toetsenbord zit?
 
@emiel

Heb je de code van VenA getest op je systeem ?
 
@emields, De code in #6 niet geprobeerd? Wie er achter het toetsenbord zit lijkt mij niet relevant.
 
Blijkbaar is het wel relevant want de ene persoon mag enkel kijken de andere mag sommige delen bewerken en nog een andere heeft alle rechten.
 
Goedendag heren,

nogmaals bedankt dat jullie hier energie en tijd insteken.

ik stuur nu een bijlage mee. had ik natuurlijk meteen moeten doen :) Er zit wel een wachtwoord beveiliging op deze is "1234". nog even kort wat de bedoeling is. Wij werken op een groot netwerk, waarbij elke medewerker een eigen windows inlognaam heeft.
het logboek mag door al mijn collega's bewerkt worden, maar op het moment dat een supervisor in kolom G zijn eigen naam kiest (dropdown menu) en de melding als het ware afsluit wordt de hele regel geblokkeerd zodat deze niet meer gewijzigd kan worden. Dit werkt prima, maar zoals het nu is kan iedereen een van de Supervisor namen in kolom G selecteren waardoor de hele rij geblokkeerd wordt. Wat ik graag zou willen is dat alleen de echte supervisors (in mijn voorbeeld Supervisor 1 t/m5 en dit zou dan ook de windows inlognaam zijn) wat kunnen kiezen in kolom G (G4:G2000). Excel zou dus moeten kijken wie er in windows is ingelogd en aan de hand daarvan G4:g2000 toegankelijk maken of blokkeren.
dus personen met windows inlog naam Supervisor 1 t/m 5 mogen kolom G bewerken, alle andere collega's mogen kolom G niet bewerken, maar alle andere kolommen wel.........is het nog duidelijk :eek:

Bekijk bijlage Digitaal logboek EHO HELPMIJ.xlsm
 
Dus Supervisor 1 mag ook Supervisor 2 t/m 5 kiezen? Lijkt mij vrij onzinnig. Al iets gedaan met de code in #6? Je kan de kolom toch verbergen of zichtbaar maken obv de Username? Probeer eerst de basis te begrijpen wachtwoorden en andere toestanden kan je altijd nog toevoegen.
Code:
Private Sub Workbook_Open()
  Sheets("logboek 1").Columns(7).Hidden = InStr(Environ("Username"), "Supervisor") = 0
End Sub
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan