Goedemorgen Cluster, welkom op het forum.
Het selecteren van records uit een tabel waarvan de datum een bepaalde dag in de week is doe je - zoals AccessGuru aangeeft - met de functie Weekday in veld van een query.
Voor mij zou mede bepalend zijn of de weekdag varieert of niet . Hieronder mijn toelichting en hoe ik het zou doen. Ik zou beginnen met inzichtelijk te maken wat de werkdag in het datumveld is. Dit kan natuurlijk ook met Lange datumnotatie, maar ik zou daarvoor een extra veld toevoegen om alleen de weekdag op te halen.
Daarvoor voeg ik een veld in de query toe en noem dat bijv Dag.
In de query ziet dat er dan als v volgt uit :
Dag: [Datum]
Bij dit veld zet je in de Selectie eigenschappen op het tabblad Algemeen als Notatie yyyy
Als je de query nu draait dan zie je dat 18 december 2021 een zaterdag is.
Maar wil je alleen de records waarvan de datum op een altijd op een woensdag valt. Een datumveld is een numeriek veld en daarom lukt het niet om in de criteria van het veld = "woensdag" te zetten
De weekdag is altijd dezelfde vaste dag
Voeg nu nog een veld aan de query toe en noem dat veld bijv Weekdag en zet hierin de functie Weekday
Dit wordt dan:
Weekdag:: Weekday([Datum];1)
In de criteria zet je 4
Waarom de 1 in de veldnaam en de 4 in de criteria??
Je moet eerst aangeven wat de eerste dag van de week is want op basis daarvan wordt het volgnummer van de weekdag bepaald. Ik heb ervoor gekozen dat zondag de 1e dag van de week is.
Ter info :
0 = de 1e dag van de week wordt bepaald op basis van de systeeminstellingen
Wil je dat niet dan kun je de eerste dag zelf bepalen op basis van :
1 = zondag,
2 = maandag,
3 = dinsdag enz. t/m 7 = zaterdag
Als ik ervoor kies dat zondag de 1e dag van de week is, dan zet ik dus 1 in het veld, en op basis daarvan wordt woensdag de 4e dag van de week
Zet daarom in de criteria = 4
Variëren de weekdagen zet dan bij criteria niet = 4 maar [Typ het volgnummer van de weekdag]
Zie voorbeeld, ik hoop dat dit je vraag oplost.