• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bepaalde kolommen automatisch verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dantheman

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 jan 2012
Bekijk bijlage voorbeeld.xlsIk zoek nu al een poosje naar de oplossing van het volgende vraagstuk:

Ik heb een grote lijst die door een ander systeem wordt gegenereerd. Helaas is de lijst niet altijd hetzelfde en de kolommen zijn niet altijd op de zelfde plaats.

Wat ik zoek is een routine die:
1. Zoekt op een specifieke naam in de Header
2. Die kolom verwijderd
3. Zoekt op een specifieke naam in de Header
4. Die kolom verwijderd
5. etc.

Ik heb het geprobeerd dmv een macro maar dit werkt op een of andere manier niet.

Ik hoop dat iemand mij op pad kan helpen.

Dank je bij voorbaat:P

Laatst bewerkt:
Zoals wel vaker valt hier zonder voorbeelddocument moeilijk antwoord op te geven.
Wat bedoel je bijvoorbeeld met een Header?

Laatst bewerkt:
Ik begrijp ook niet echt goed de bedoeling van kolommen verwijderen, i.p.v. deze onzichtbaar te maken.

De volgorde kan veranderen. Prima. Echter heten de kolommen wel EXACT hetzelfde? Anders wordt het wel ondoenlijk om dat bij te gaan houden.

Waarom zorg er je vanuit dat andere systeem niet voor dat de lijst met een vast formaat wordt opgeleverd?
Dat is namelijk een aanpak die vaak gevolgd wordt.

Tardis

anyway, de volgende kleine macro kan dit voor elkaar krijgen (namen moeten wel kloppen dus):

Code:
Sub deleten()

behouden = Array("Adres", "Naam Contact", "Huisnummer", "Postcode Contact")

For Each cell In Range([a1], [ca1].End(xlToLeft))
    houden = False
    For Each kijken In behouden
        If cell = kijken Then
            houden = True
        End If
    Next kijken
    If Not houden Then
        cell.EntireColumn.Delete
        Call test
        Exit Sub
    End If
Next cell

End Sub

Als je alle kolommen verwijderd waarin de kopnaam geen 'contact' staat dan heb je alle dubbele kolommen er uit.
Dit is tenminste de logica die ik eruit haal.

Wat ik zou doen is het aantal kolommen tellen.
In een userform checkboxen aanmaken welke gekoppeld zijn aan de headers (dus met vba checkboxes aanmaken)
Vervolgens hoef je alleen de checkboxes aan te vinken welke je wilt verwijderen.

Groet,

Bjorn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan