Bepaalde specificaties nodig voor een nieuwe hd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

sgraansma

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2008
hey ik denk erover (en dat lijkt me heel verstandig) om een nieuwe harde schijf te kopen.
want die ik nu heb geef steeds aan bij allerlei scanns S.M.A.R.T. failure wat naar mijn idee betekent dat mijn harde schijf er zo maar me kan op houden.
maar mij vraag was eigenlijk of het ook uitmaakt wat voor een ik ga kopen?
zoals bij geheugenkaarten moet je een bepaalde soort hebben, is dit ook het geval bij harde schijven?

je bent helemaal correct met de SMART failure betekent dat de Hard Disk er binnekort mee op zal gaan houden. Hij begint nu met fouten te genereren die door SMART geregistreerd worden. Dit gaat door totdat er zoveel fouten komen dat de schijf het op gaat geven.

Over verschillende schijftypes:
Een harde schijf kan een IDE interface of een SATA interface hebben. En SATA bestaat weer uit SATA-1 en SATA-2 (Die overigens wel compatibel met elkaar zijn. SATA-2 zou in theorie iets sneller kunnen, in praktijk zul je dit verschil niet merken. Het gaat hier over de snelheid van de interface, wat niets zegt over de snelheid van de schijf zelf)

Je kunt het verschil tussen IDE en SATA makkelijk zien:
IDE schijven worden aangesloten met een flatcable: zo'n breed lint met 80 draadjes en een brede connector: op de schijf zie je de aansluiting met 40 pinnetjes waarop die kabel aangesloten kan worden.
Een sata schijf heeft een veel dunnere kabel voor de data-aansluiting; de connector is een kleine L-vormige aansluiting.

Bij het kopen van de schijf zul je dus moeten aangeven of je sata of ide wilt.
Het kan zijn dat je moederbord aansluitingen heeft voor zowel sata als ide. Dit kun je zien door te zoeken naar bovengenoemde connectors. Op het moederbord zien die connectors er ongeveer hetzelfde uit als op de schijf. Meestal zal ook met kleine lettertjes op het moederbord naast de connectoren de woorden ide of sata aangegeven zijn.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon je huidige schijf vervangen door een schijf van hetzelfde type als je huidige. Dan zit je altijd goed.

je bent helemaal correct met de SMART failure betekent dat de Hard Disk er binnekort mee op zal gaan houden. Hij begint nu met fouten te genereren die door SMART geregistreerd worden. Dit gaat door totdat er zoveel fouten komen dat de schijf het op gaat geven.

Over verschillende schijftypes:
Een harde schijf kan een IDE interface of een SATA interface hebben. En SATA bestaat weer uit SATA-1 en SATA-2 (Die overigens wel compatibel met elkaar zijn. SATA-2 zou in theorie iets sneller kunnen, in praktijk zul je dit verschil niet merken. Het gaat hier over de snelheid van de interface, wat niets zegt over de snelheid van de schijf zelf)

Je kunt het verschil tussen IDE en SATA makkelijk zien:
IDE schijven worden aangesloten met een flatcable: zo'n breed lint met 80 draadjes en een brede connector: op de schijf zie je de aansluiting met 40 pinnetjes waarop die kabel aangesloten kan worden.
Een sata schijf heeft een veel dunnere kabel voor de data-aansluiting; de connector is een kleine L-vormige aansluiting.

Bij het kopen van de schijf zul je dus moeten aangeven of je sata of ide wilt.
Het kan zijn dat je moederbord aansluitingen heeft voor zowel sata als ide. Dit kun je zien door te zoeken naar bovengenoemde connectors. Op het moederbord zien die connectors er ongeveer hetzelfde uit als op de schijf. Meestal zal ook met kleine lettertjes op het moederbord naast de connectoren de woorden ide of sata aangegeven zijn.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon je huidige schijf vervangen door een schijf van hetzelfde type als je huidige. Dan zit je altijd goed.

ik zie soms ook een PATA wat is dat dan?

PATA = Paralelle ATA.
SATA= Seriële ATA

Je kunt PATA beschouwen als synoniem voor wat ik in mijn uitleg IDE noem. (met 40-polige interface, waaraan 80-polige flac-cable verbonden kan worden)

Dat is een prima schijf, maar persoonlijk zou ik liever voor bijvoorbeeld een Seagate gaan.
Sinds Maxtor door Seagate overgenomen is, is Maxtor min of meer een soort budget schijf geworden, waardoor de betrouwbaarheid van Maxtor schijven ook iets minder geworden is.
Hoe Seagate, Western Digital, Samsum, Hitachi zich tot elkaar verhouden, daarover kan ik je geen onderbouwd advies geven.

Welk geheugen je nodig hebt, is afhankelijk van het type moederbord en processor.

Laatst bewerkt:
Je kunt 2 reepjes van 512 MB DDR 266 (ook wel PC2100 genoemd) in je moederbord kwijt. (1GB geheugen is voor jouw moederbord het maximum.)
Zo te lezen, zitten er ook sleuven voor PC100 of PC133 geheugen op je moederbord, maar dat raad ik je niet aan - dat is minder snel.
Jouw processor kan ook met 266MHz met het geheugen communiceren.

Laatst bewerkt:
Ja, je hebt DDR PC-2100 geheugen nodig.
Daarvan kun je maximum 2 reepjes van 512Mb in je computer kwijt.

bestaan daar geen 1gb reepjes van? dus dat ik gewoon 1 reepje er in stop, of is dat niet zo verstandig?

Ja, die bestaan... Maar, ik vraag me even af of je moederbord daarmee om kan gaan. Er staat in de specificaties dat het moederbord maximaal 1GB aankan en 2 posities heeft om de geheugenreepjes in te plaatsen. Ik durf je niet met honderd procent zekerheid te garanderen dat het gaat werken met 1 reepje van 1GB.
Toevallig kwam ik een forum tegen met vragen en antwoorden over jouw moederbord:
http://p199.ezboard.com/General-K7S5A-posts/fk7s5amotherboardforumfrm5?page=1

Op dat forum was een persoon die beweerde dat het bord tot 2GB aan zou kunnen. (terwijl toch duidelijk in de specificaties staat dat ie tot max 1GB gaat) Verderop schreef iemand dat sommigen beweren dat 1GB geheugenreepjes zouden werken, maar dat anderen dat niet aan de praat konden krijgen.
Misschien is dat ook afhankelijk van de BIOS versie.

Dus, samenvattend: Je zou het kunnen proberen, maar je hebt kans dat het niet gaat werken. Misschien zou je aan je computershop kunnen vragen of je het mag proberen en in mag ruilen als het niet werkt. Ik weet van Norrod computers dat die over het algemeen daar niet erg moeilijk over doen.

waar kan ik dan overal zo'n shop van norrod vinden? is er ook 1 in drachten? of in de buurt ervan.

en wat bedoel je met de bios versie...? als ik die dus zou updaten naar de nieuwste kan ik kans hebben dat ik wel 2 g kan laten lopen dus?

en nog iets over die hd. Ik zie bij veel erachter staan bv. 7200rpm <--- wat heeft die rpm te betekenen?

(zie aub mijn andere forum ook)

Laatst bewerkt:
Nee, toevallig niet in Drachten, maar omdat jij een link naar de site van Norrod gaf - in verband met wat een goede schijf zou zijn - dacht ik dat je in het noorden van het land zou wonen. Nu klopt dat wel, want je woont in Drachten, maar helaas is daar geen Norrod vestiging. Maar wie weet is er in Drachten een shop, die je ook een goede service geeft en dat je je probleem kunt uitleggen. Van Norrod weet ik dat er in Leeuwarden een shop zit en in Groningen. Misschien kom je eens in de buurt van Leeuwarden?
Vragen staat vrij, natuurlijk.
Nu kun je je afvragen of het een goede zaak is, als computershops een geheugenreepje meegeven en later innemen om later aan een ander te verkopen. Niemand wil natuurlijk een geheugenreepje, als bekend is dat het bij een ander in de computer gezeten heeft en dan in feite niet geheel nieuw meer is. Aan de andere kant is het een mooie service als je dit soort dingen kunt uitproberen, zonder aan een aankoop vast te zitten. Maar dat is meer een principiëel vraagstuk. Persoonlijk zou ik het wel een goede service vinden. Tenslotte heb je garantie op een hardwareonderdeel, mocht het niet goed werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan