• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bepaalde tekst uitsluiten bij ALS functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lisette1981

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2011
Berichten
19
Goede avond,

Ik ben een excel bestand aan het maken maar kom er niet helemaal uit. Hopelijk kan iemand me hier helpen.


Ik heb onderstaande formule:
B3=(ALS(ISTEKST(A3);"Sleutels heeft:";""))

Wat ik hiermee wil bereiken is dat als in cel A3 een tekst staat in cel B3 de tekst verschijnt "sleutels heeft" Dit werkt gelukkig goed echter wil ik bepaalde tekst uitsluiten. Elke tekst mag hij op reageren behalve de dagen van de week, maandag, dinsdag etc. Ik dacht dit met een toevoeging van een NIET functie te kunnen doen, maar krijg deze niet aan de praat. Weet iemand hoe ik deze NIET functie kan toevoegen of moet ik dit op een andere manier doen?


In hetzelfde bestand heb ik voor cel D3 ook een formule:

D3=ALS(A3 ="A ";"Map Heeft";"Boekjes liggen in/ Wie neemt mee")

De teksten in cel A1 beginnen allemaal met een A (hoofdletter of kleine letter dat wisselt) of met een K (hoofdletter of kleine letter dat wisselt). Na deze A of K volgt ten alle tijden een spatie waarna meer tekst volgt. Als A3 met een A of a begint wil ik dat de tekst "Map heeft" in cel D3 verschijnt begint het met een K of k dan moet de tekst "Boekjes liggen in/wie neemt mee"in deze cel verschijnen. Echter met deze formule geeft hij altijd de tekst "Boekjes liggen in/ Wie neemt mee". dus eigenlijk altijd de onwaar functie.

Ik denk dat hij niet reageerd zoals ik wil omdat hij de cel A3 gelijk wil zien aan "A "en dit niet is omdat er nog meer tekst achter staat. Kan ik deze formule zo ombouwen dat hij in plaats van is gelijk aan voor bevat of iets dergelijks gaat? Of moet ik dit totaal anders aanpakken?

Mijn excel kennis is te beperkt en ben al uren aan het knoeien met deze 2 problemen. Hopelijk is er iemand die mij kan helpen. Alvast bedankt voor de moeite

Groet Lisette
 
Voor de eerste vraag kan je dit gebruiken:

Code:
=(ALS(EN(ISTEKST(A3);A3<>"maandag";A3<>"dinsdag";A3<>"woensdag";A3<>"donderdag";A3<>"vrijdag";A3<>"zaterdag";A3<>"zondag");"Sleutels heeft:";""))
en voor het tweede:
Code:
=ALS(OF(LINKS(A3;2) ="A ";LINKS(A3;2)="K ");"Map Heeft";"Boekjes liggen in/ Wie neemt mee")

Anders een voorbeeldje posten.
 
Laatst bewerkt:
Beste Cobbe,

Dankjewel voor je hulp. De eerste formule werkt nu goed al moet ik eerlijk bekennen dat ik hem niet helmaal snap.
De tweede formule werkt helaas niet. Ik zou graag een voorbeeld willen posten maar dat lukt me helaas niet.
 
Code:
=(ALS([COLOR="#FF0000"]EN[/COLOR]([COLOR="#00FF00"]ISTEKST(A3)[/COLOR];[COLOR="#800080"]A3<>"maandag";A3<>"dinsdag";A3<>"woensdag";A3<>"donderdag";A3<>"vrijdag";A3<>"zaterdag";A3<>"zondag")[/COLOR];"[COLOR="#008000"]Sleutels heeft:[/COLOR]";[COLOR="#00FFFF"]""[/COLOR]))
in het nederlands: als A3 tekst bevat en A3 bevat niet een weekdag dan vul 'Sleutels heeft:" in anders cel leeg laten.

Je bestand kan je eventueel hier parkeren:
http://www.mijnbestand.nl/

Voor de 2de formule misschien deze aanpassing:
Code:
=ALS(LINKS(A3;2)="A ";"Map Heeft";ALS(LINKS(A3;2)="K ";"Boekjes liggen in/ Wie neemt mee";""))
 
Laatst bewerkt:
Beste Cobbe,
Dankjewel voor de uitleg en de hulp natuurlijk. Ik heb een voorbeeld bestand geupload op onderstaande link. De aanpassing werkt helaas ook niet.
Ik ben zelf nog aan het knutselen geweest met deze formule maar kom er echt niet uit. Ook heb ik geprobeerd om ook hier weer de uitsluiting van de weekdagen toe te passen maar krijg het gewoon niet voor elkaarondanks je uitleg.
Mag ik nogmaals om je hulp vragen?

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-VJOA3SSKREKP.xls


Groet Lisette
 
Kijk eens of het nu goed gaat.
 

Bijlagen

  • Lisette1981.xls
    25,5 KB · Weergaven: 128
Beste Cobbe,

WAUW!! hij doet het. Ik wil dit ook zo goed kunnen het lijkt je zo makkelijk af te gaan.
Hoe heb je nu die dagen uitgesloten bij deze formule en de lege cellen?
Dit is nu op een andere manietr gedaan dan in de eerste formule.

=ALS(LINKS(A85;2)="A ";"Map Heeft";ALS(LINKS(A85;2)="K ";"Boekjes liggen in/ Wie neemt mee";""))


Bedankt voor alle hulp
 
De weekdagen zijn automatisch uitgesloten door het feit dat er geen enkele weekdag begint met een A of een K + nog eens een spatie achter de A of de K.

Een formule steekt steeds logisch in elkaar(anders werkt het niet hé) maar om een uitgebreide formule samen te stellen maak je van elke voorwaarde die je wil insluiten, kleine deelformuletjes.
Als die allemaal werken kun je die gewoon(!) achter elkaar plakken.

Zie in post #5 van deze link daar staat zo'n voorbeeld van formules samenstellen:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/744498-Combineren-van-(validatie)-formule
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan